Näinpä! Tekniikka on jo, mutta sen saamisessa käyttöön on muna-kana-ongelma: hinta on kallis, kun kysyntää ei ole - kysyntää ei ole, kun hinta on kallis.
Tällä hankkeella vastataan tuohon ongelmaa selvittämällä ensin kysyntä ja kysymällä vasta sitten hinta. Ensimmäinen satsi 500 autoa on maailman mittakaavassa vaatimaton, mutta esim. 10 000 euron akkupaketissa on kauppa jo arvoltaa 5 000 000 e…. Sekään ei ole vielä palkoa, mutta toimittaja joka uskoo, että pystymme 500 auton jälkeen toteuttamaan 1000 tai 10 000 auton tilauksen, voi jo asiaa alkaa harkita…
Mutta tällaisen yhteisöllisen hankkeen voimavarat ovat tietysti rajalliset. Me ei voida käydä loputtomiin neuvotteluja kaikkien akkutoimittajien kanssa, etenkin kun kyse ei ole pelkästään hinnasta vaan myös akkujen spekseistä ym. Mutta yleinen hintataso on hyvin tiedossa, kaikki toimittajat pelaavat suurin piirtein samoilla euroa/kwh suhteilla.,
Tällä hetkellä taitaa olla jo ainakin yksi hinnaltaan ja tekniikaltaan varteenotettava toimittaja protoihin tiedossa (EDIT: ja akut jo tilattu!), katsotaan miten protojen kohdalla homma pelaa ja toteutetaanko heidän systeemeillään sitten kaikki 500 (ensimmäistä!) autoa.
t. Santeri