Ilmoitetut ajokapasiteetit aiheuttavat jatkuvaa päänsärkyä kun sähköautonvalmistajat hilaavat niitä ylös ja alas. Toisaalta eri mittaustavat eivät auta asiaa.
Esimerkiksi Th!nk Citylle ilmoitetaan:
- Range IEC* 170km (summer tires, heater off)
- Range FUDS** 180km (summer tires, heater off)
- Range EU UDC*** 203km
- European standard for calculating range of electrical cars
** American standard for calculating range of electrical cars
*** Range during city driving only
Minun puolestani sopisi, että ajokapasiteetti pyritään saavuttamaan yhtäjaksoisessa 120 km/h ajossa ilmastointi päällä. Tulisi selväksi mihin asti täyslatauksella ainakin pääsee ennen kuin tarvitsee hakeutua lähimmälle ABC-asemalle. Parempi vetää remmi heti tiukalle? Tuollahan jo Mitsubishi i MiEV:n koeajoista tuli hauskoja/noloja havaintoja kun luvattuun ajokapasiteettiin ei ylletty vaikka olisi myötätuuleen ajettu.