Ruotsin hallitus on julkistanut ohjelman, joka tähtää autokannan sähköistämiseen. Hallitus sanoo, että jos 70% maan autoista kulkisi sähköllä tippuisi CO2-päästöt 80%. Ruotsi sijoittaa projektiin yli 200 miljoonaa kruunua, joiden avulla lähdetään kehittämään plug-in-hybridejä. Herää vain kysymys, miksi aikaa tuhlataan hybridien kehitystyöhön kun hankkeessa mukana olevalla General Motorsilla on jo vuodesta 1990 ollut valmiit piirustukset virtaviivaiseen sähköautoon (joka kulki NiMH-akuilla lähes 200 km, ja kulkisi nyky-litiumeilla 400 km). Ettei vaan ruotsinserkkujen veroverorahat menisi nyt suoraan yhtiöiden taskuun…
Päivämäärä: 19 Mar 2008 18:07
Keskusteluviestien lukumäärä: 7


Tarkoittaakohan "plug in hybrid" sellaista autoa jossa on SEKÄ polttomoottori että sähkövehkeet (moottori+akut). Milloinkahan ne huomaa että turha sitä polttomoottoria on kanniskella mukana?

Sitäpä sitä, ja sähköinen ajomatka on sitten rajoitettu n. 50 km. Ja sanovat sitten sähköautoksi, vaikka yli kymmenen vuotta sitten tehdyt Toyota RAV EV:t ja kumpanit kulki saman jo pelkillä lyijyakuilla. Eli litiumien kanssa plug-in-hybridin saisi kyllä menemään vaikka 200-400 km (jos akut saadaan sijoitettua jo rungon suunnitteluvaiheessa). Mutta kun se polttomoottori oheistuotteineen on se päätuote…
Tässä hybriditietoutta (sivuston uusimisessa tälle ei jäänyt paikkaa - voisi laittaa tuonne wikin puolelle):
Mikä on Plug-In-Hybridi ?
Ensimmäisen sukupolven hybridit käyttävät liikkumiseen pelkästään fossiilisia polttoaineita. Pitkän kampanjoinnin myötä suuret autonvalmistajat alkavat vähin erin myöntyä lisäämään latauspistokkeen hybridiautoon.
Plug-in-hybridi voisi käytännössä olla erinomainen siirtymävaihe puhtaisiin sähköautoihin, jos ne vain tehdään oikein: riittävän iso akusto ja ajomatka heti alkuun, niin päästöt saadaan minimiin.
Hybridi, sarja-hybridi vai plug-in-hybridi?
Hybridiautossa on sekä sähkömoottori, että polttomoottori. Hybridi voidaan tehdä joko rinnakkais- tai sarja-hybridinä.
Rinnakkaishybridi
Hybridien ensimmäinen sukupolvi (mm. Toyota Prius) ovat rinnakkaishybridejä. Niissä sekä sähkö- että polttomoottori liikuttavat autoa. Tällaisessa autossa on pieni akusto, joka latautuu polttomoottorin voimalla. Akuston avulla auto voi liikkua pelkän sähkömoottorin turvin. Akun loppuessa polttomoottori siirtyy voimanlähteeksi. Käytännössä ensimmäisen sukupolven hybridit on säädetty niin, että polttomoottori ryhtyy töihin aina maantienopeuksissa ja nopeissa kiihdytyksissä.
Olennaista: liikkuu pelkästään fossiilisilla polttoaineilla, sillä akut ladataan polttomootorilla.
Sarjahybridi
Sarjahybridissä (mm. Chevrolet Volt -konsepti) auton voimanlähteenä on pelkästään sähkömoottori ja polttomoottoria käytetään ainoastaan sähkön tuottamiseen. On käytännössä paljon rinnakkaishybridiä taloudellisempi, sillä sähkömoottorin liikuttaa autoa huomattavasti paremmalla hyötysuhteella ja sähköntuotantoon optimoitu polttomoottori taas tuottaa sähköä tehokkaammin kuin liikuttaa autoa.
Olennaista: saavuttaa rinnakkaishybridiä huomattavasti pienemmän polttaineenkulutuksen ja olisi yksinkertaisempi valmistaa.
Plug-in-hybridi
Plug-in-hybridissä autoon lisätään laturi- ja latauspistoke. Näin auton akut voidaan ladata esimerkiksi uusiutuvalla energialla omasta pistorasiasta. Latauspistokkeen voi lisätä sekä rinnakkais- että sarja-hybridiin. Päästöjen väheneminen ja auton energiatehokkuus ovat omaa luokkaansa.
Olennaista: plug-in-hybridi ei teknisesti ole kovin vaativa toteuttaa. Energiatalouden ja päästöjen kannalta hybrideistä paras olisi plug-in-sarja-hybridi. Puhdas sähköauto vie kuitenkin voiton siitäkin.
Tiesitkö?
- Japanilaiset hybridiautot kuluttavat polttoainetta huomattavati amerikkalaisserkkuja vähemmän.
- Amerikkalaiset valmistajat satsaavat isoihin hybridiautoihin, koska niissä säästö on suurin. Niiden kulutus jää kuitenkin samalle tasalle kuin tavallisilla piheillä dieselautoilla.
- Hybridien tulo markkinoille oli puoliksi vahinko: amerikkalaiset olivat jo hautaamassaan omat hybridihankkeensa, mutta japanilaiset olivat jo ehtineet pelästyä jäävänsä kakkosiksi ja toivat omat mallinsa markkinoille.
- Sarjahybridi on sama tekniikka kuin esim. diesel-sähköisissä junissa ja laivoissa on käytössä (dieselmoottori tuottaa virtaa sähkömoottorille). Samoin on esim. monissa jättimäisissä kaivoskuormureissa.
Lisätietoa plug-in-hybrideistä:
Calcars California Cars Iniative
Plug in Hybrids - The Cars that Will Recharge America
Plug-in-America
Google ReChargeIt
Electric Auto Association - Plug in Hybrid Electric Vehicle
Jeps, löytyy nyt wikistä vertailu-hybridit
Tuossa Plug-in-hybridissä tulisi taas verottajalle tenkkapoo. Onko se sähköauto, josta tulee periä käyttövoimavero, vai onko käyttövoimana bensiini, jolloin ei veroa peritä? Vai jotain siltä väliltä?

Yritin kysyä AKE:lta, lv-ministeriöstä ja tullista minkä verotuskohtelun saisi Hymotion-konvertoitu Prius. Kukaan ei tiedä.
Asiasta kymmenenteen, nyt CO2 päästöisen autoveron aikaan ihmettelen miksei priuksia tuoda ulkomailta enemmän. Sen autovero on lähes olematon suhteessa uuden hintaan liikkeessä.
