Terve!
Suunnitteila olisi Mopon konverttaaminen. Toimiva prototyyppi ja testialusta on jo olemassa. http://www.kolumbus.fi/rex/Fillari.html Sivuni speksit ovat hieman harhaanjohtavat, todellinen ajomatka on noin 50km ja huippunopeus 35km/h. Tuolla kokoonpanolla on takana jo noin 800km testiajoa. Protolla olen muutaman kerran töihinkin ajanut testimielessä, ja hyvin on toiminut. Mutta tuossa fillarissa on kaksi ongelmaa.. Ensinnäkin se on umpilaiton, eli ei huvita paljoa ajella yleisillä teillä. Toiseksi ajomukavuus… Fillarissa ollut myös lataavajarru, mutta rele+tiodiviritys ei kyllä mitään jarruttanut. Lataamisesta puhumattakaan. Eli ei ilmeisesti niin suoraviivainen homma. :D
Siksipä mieleeni on tullut tehdä Mopo, ja tehdä se kaikkien taiteensääntöjen mukaisesti.
Eli Tarkoituksena olisi hankkia sopiva mopon runko ja asenta siihen moottori ja akut. Aken sivujen mukaan moottorin vaihto moottoripyörään onnistuu. Mutta ongelmia…
Lainaus AKEn sivuilta.
"Moottoripyörän moottorin vaihtaminen ei säädösten mukaan edellytä poikkeuslupaa AKElta. Muutoskatsastuksessa sovelletaan tällöin autojen moottorinvaihdosta annettujen säädösten ja ohjeiden periaatteita ja rajoituksia. Näin ollen moottoripyörään voidaan katsastuksessa hyväksyä samaan mallisarjaan kuuluvan painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen, jonka valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa moottoripyörässä, taikka myös vertailumoottoreita enintään 20% tehokkaamman, 25% iskutilavuudeltaan suuremman tai 20% painavamman moottorin vaihtaminen."
Eli mitä tuo teksti käytännössä tarkoittaa? Tarkoittaako se sitä että minun pitäisi tilata esim Tunturilta juuri kyseiseen mopoon suunniteltu ja hyväksytty moottori? Sellaista ei tietenkään ole olemassa, sehän on selvää se. Vai tarkoitetaanko tuolla tekstillä sitä että itse sähkömoottorin valmistaja on tarkoittanut kyseisen moottorin ajoneuvokäyttöön? Vai kuinka tuota pitäisi tulkita?
Toinen mahdollinen ongelma, moottorin teho. Kaavailemani mopon alkuperäinen teho on 1,5Hp. Moottori jota olen mopoon ajatellut on speksattu 1,5kW S1. Ensinnäkin, kelpaako tuo jatkuva teho "nettotehoksi"? Sekin nipinnapin ylittää sallitun 20% tehon lisäyksen, 1,5Hp on käsittääkseni 1,125Hp ja 20% 1,5Hp tehosta on 0,3Hp? Eli 225W eli moottorissa olisi 275w liikaa tehoa? Olettaen että S1 speksattu teho kelpaa maksimitehoksi. En tiedä menikö matikka nyt ihan nappiin, 1Hp oli muistaakseni 0,75kW.
Mopon huippunopeus olisi tarkoitus rajoittaa laskemalla välityssuhde moottorin tyhjäkäynti rpm mukaan, ja tarvittaessa trimmaillaan kohdalleen. Tälläinen rajoitus luultavasti kelpaa muutoskatsastuksessa? Eikä mopoon tarvitse asentaa mitään elektronisia/mekaanisia rajoittimia?
Vaadittavat dokumentaatiot? Mitä kaikkea olisi hyvä olla matkassa.
Sitten itse mopon tekniikasta. Alustaksi olen ajatellut Tunturi Super Sporttia, tilavan kehtorungon vuoksi. Moottoriksi olen käytännössä jo valinnyt saksalaisen Perm Motor:ssin PMG080 http://www.perm-motor.de/index_e.html Akuiksi ajattelin aluksi lyijyakkuja, mutta yritän selvitellä litiumakkujen hintaa ja saatavuutta. Moottorin ohjaamiseen olen ajatellut IFI:n robottikäyttöön tarkoitettua noparia: http://www.robotmarketplace.com/products/IFI-SC885.html Säätimen kestävyys on ehkä hieman rajoilla, mutta pitäisi pelittää jos jättää turhan kuminpolton pois. Itsellä 2kpl saman valmistajan 60A pakillisia nopareita, laadukkaita ovat olleet.
Tämä foorumi käsittelee tosin autoja, mutta luulen ettei parempaa tietolähdettä tästä aiheesta ole. Itse olen aikani asiaa yrittänyt selvitellä, mutta muutama tympeä käynti katsastusasemalla asiaa kyselemässä ei tuottanut tulosta. Kehottivat toki soittamaan 2,5€/min palvelunumeroon.
Mutta sellasta. Toivottavasti saan kaipaamiani valaisevia vastauksia aiheesta. Projekti olisi tarkoitus toteuttaa (mikäli se on edes mahdollista) vuoden tai kahden päästä.
T: Otto