
Lähdin hieman selvittelemään aihetta luettuani Temen kommentteja.
Huomioitavaa on, ettei minulla ole minkäänlaista ennakko-osaamista sähkö/elektroniikkapuolelta.
Eli käsittääkseni taajuusmuuttajalla ohjattua oikosulkumoottoria(ja kestomag.moottoria) on mahdollista käyttää voimanlähteenä sähköautoissa.
Oikosulkumoottori on edullinen ja yleisesti saatavilla oleva komponentti.
Kestomagneettimoottori on n.20-25% kalliimpi, mutta hyötysuhde ja ohjattavuus on parempi.
Taajuusmuuttaja ei ole edullinen, eikä kaupalliset tuotteet sovellu suoraan sähköautoon.
Laite pitäisi käytännössä rakentaa uudelleen, että se vastaisi käyttötarkoitustaan:
- Tasavirtaa saadaan suoraan akustosta, mutta jännitteen regulointi pitäisi olla
- Regenerointi on mahdollista "pienillä" modauksilla
- Jos käytetään pwm-tekniikkaa, tulee monimutkainen ohjausjärjestelmä
- Jos ei käytetä pwm-tekniikkaa, jää hyötysuhde huonommaksi, mutta rakenne yksinkertaisemmaksi
- Moottorin nopeuden sovittaminen kaasupolkimen asentoon tapahtuu "liian" nopeasti, jos ei ole jonkinmoista momentinrajoitinta
- Moottori tarvitsee lisäjäähdytystä jatkuvasti pienillä kierroksilla ajettaessa
- Ir-kompensointi liikkelle lähdössä
Tässä pintaraapaisu, asiasta ymmärtävät voisivat valaista enemmin…
Täältä ammensin:
http://www.e-leeh.org/svtopus/teksti/luku11.html
http://ecmweb.com/mag/electric_basic_electronic_troubleshooting/
http://fi.wikipedia.org/wiki/Taajuusmuuttaja
http://www.ee.lut.fi/courses/Sa2721200/seminaariraportit_s2006/Kallava_tuulivoimaloiden_generaattori_ja_sahkokayttovaihtoehtojen_vertailu.pdf
http://www.tp.spt.fi/~salabra/yk/ska/drives1f.doc
http://en.wikipedia.org/wiki/Variable-frequency_drive
http://www.kilowattclassroom.com/Archive/VFDarticle.pdf
http://www.tp.spt.fi/~salabra/yk/tqm/taajuuskayton_saato.doc
