Olen ymmärtänyt että ajatus on viedä hanketta eteenpäin yksityishenkilöinä ja ymmärrän kyllä ajatukset siinä takana. Se mikä asiassa minua häiritsee on oman kokemuksen kautta opitut lainalaisuudet ihmisten innossa ilmoittautua mukaan ilman sitoumuksia versus valmius maksaa pätäkkää tai käyttää omaa aikaa yhteiseen hyvään.
Tässä hankkeessa on loistavat puuhamiehet ja valtava määrä osaamista ja asiantuntemusta sitoutuneena tähän hankkeeseen. Oikeastaan juuri se tässä häiritseekin. Miksi innostuksesta ja asiantuntemuksesta huolimatta niinkin vanha ja hyväksi todettu konsepti kuin sähköauto ei ole vielä lyönyt itseään läpi? En nyt tarkoita autoteollisuutta tai öljy-yhtiöitä, vaan sitä että tässäkään hankkeessa ei ole mitään sellaista, joka tekisi siitä muuta, kuin harrastuspoppoon -anteeksi vähättely mutta haluan vähän karrikoida, koska minusta näitä on nähty ennenkin.
Osien tilausten koordinoinnissa, laskutuksessa ja itse konvertoinnin teettämisessä liikkuu paljon rahaa ja sisältyy runsaasti työtä. Vaikka turhia kuluja halutaanikin välttää, niin minun on vaikea kuvitella miten homma hoidetaan ilman palkkakuluja tai yhtä selkeää sopimusosapuolta. Minua ei siis epäilytä mikään tekninen asia tässä hankkeessa mutta minusta onnistumisen edellytykset paranisivat huomattavasti jos tähän liittyisi joku uusi innovaatio liityen hankkeen organisaatioon.
Haluaisin herättää keskustelun siitä miten osuuskunta sopisi hankkeen yritysmuodoksi. Osuus ostetaan siinä vaiheessa, kun tehdään ennakkotilaus tai optio seuraavaan tuotantoerään. Sen jälkeen osuuskunta laskuttaa jäsentä tämän auton osista ja kokoonpanosta. Osuuskunta sopisi myös koska osuuskunnan tarkoituksena on jäsentensä talouden tukeminen, ei yrityksen voitto. Itselläni ei ole kokemusta osuuskunnista, joten olisi mukava lukea muiden näkökulmia asiaan.
Olisko tässä tilanteessa mahdollista saada aloittavan yrityksen tukia esim prototyypin rakentamiseen tai turvallisuustestaukseen? Mahdollisuuksia sattaisi olla aivan eri tavalla, kuin yksityishenkilöiden vapaamuotoisessa yhteisöllä on.
Vaikka osuustoiminnasta ei olekaan kokemusta, niin olen yrittäjä, parin Oy:n hallituksessa ja toiminimikin on ollut joskus sekä paljon yhdistystoimintaa ja se mitä olen oppinut on (koska mietiin edullisempaa autoa, niin selvästikään en ole oppinut sitä oleellista;), että ihmiset (ja yritykset) sitoutuvat hankkeisiin vasta laittaessaan rahaa peliin. Tällä hankkeella voi olla 300 kiinnostunutta mutta minä en usko, että se riittää loppuun asti. Minusta hanke tarvitsee sitoumuksia.
/mjaakko