Varmaan noin 2 vuotta sitten innostuin tästä palstasta kun kerran jotkut henkilöt väittivät, että täyssähköautojen tekniikka on periaatteessa jo keksitty ja se on ihan toimivaa. Ajattelin, että otan sitten asioista selvää tämän palstan kautta. Minulla kun on paljon "nurkka-ajoa", jolloin täyssähköauto olisi minun tapauksessani hyvä vaihtoehto ja perheen toisella bensiini autolla lähdettäisiin sitten pidempiä matkoja tekemään. Ihastuin myös ajatukseen, että jäisi paljon huoltotyötä pois (osat, kemikaalit, vaihtotyö) kun sähkömoottorijärjestelmässä on kovin vähän kuluvia osia. Yleisesti autoilun taloudellisuus kiinnostaa minua kovasti.
Seurattuani eri keskusteluita tulin siihen tulokseen, ettei sähköautojen yleistyminen TAVALLISILLE KULUTTAJILLE ole kovin realistista vielä useampaan vuoteen. Suurimmat ongelmat tuntuu liittyvän hankintahintaan, toimintasäteeseen (talvella), tankkaukseen (230v lataus kestää kauan) ja ehkäpä sisätilan kunnolliseen lämmitykseen (ilman merkittävää toimintasäteen tippumista). Tavallisella kuluttajalla tarkoitan nyt henkilöitä, jotka tarvitsevat autoa myös (harvemmin) mökkimatkoille ja pitävät vaikkapa kerrostalon pihalla parkissa (ei voimavirtasähköä nopeampaan lataamiseen tai lämpimää tallia talveksi).
Mutta eihän nuo äskeiset mietelmät mitään pullonkauloja ole kunhan vain muutaman vuoden päästä saadaan täyssähköautojen hinnat selkeästi alemmaksi kun tekniikka kehittyy ja ehkä PERUSMALLIEN toimintasädekkin kasvaa jo YLI 200km (optimaalisissa olosuhteissa). Uskaltaisin väittää, että se TODELLINEN PULLONKAULA tulee olemaan suomen valtio, joka kokee sähköautot uhkaksi kun polttoaineveroja ei saadakkaan enään niin paljoa kerättyä kun EU talousongelmat myllertää. Olette varmasti huomanneet kuinka valtio koittaa nyt "epätoivoisesti" keksiä säästöjä ja verojen korotuksia esim. armeijaa ja poliisiasemia vähentämällä, joten sähköautot ovat uhka valtiolle kun VIHDOINKIN ne alkavat tavallisia kuluttajia myös kiinnostamaan, niin valtio määräisi (täys)sähköautolle veron polttoaineverojen vajeen täyttämiseksi, joka puolestaan jarruttaisi sähköautojen yleistymistä ja oltaisiin taas lähellä kannattavuuden rajaa, että kannattaako edes ostaa koko sähköautoa… toistaiseksi.
Tämä "uhka valtiolle" ajatus perustuu siihen, että työkaverini kertoi jos kaikki suomessa kulkisivat 3kk ajan vuodessa muilla kuin polttoaineisilla kulkuvälineillä (kävellen, polkupyörällä, hiihtäen jne.) töihin, harrastuksiin, sukulaisille jne. niin suomen polttoaineverotulot tippuisivat niin paljon, että vaikeuksia tulisi verotulojen keräämisessä. Myönnän toki etten tiedä onko tämä varmasti totta, mutta uskoisin siinä väitteessä olevan paljon perää. Joskus olen myös kuullut että polttoaineita myydään suomessa 13 miljoonaa litraa päivässä ja aika suuri osahan siitä on pelkkää veroa. Ehkä joku viisaampi osaa laskea taulukoista, että pitääkö tämä paikkansa?
Sitten vielä sekin "uhkakuva", että myös polttomoottoriset autot kehittyvät myös taloudellisemmiksi, jotka palvelevat paremmin tavallista kuluttajaa kuin sähköautot:
http://www.iltalehti.fi/autot/2012030515261964_au.shtml
Arvioin myös sellaisen "uhkakuvan", että KALLIILLA ostettu sähköauto myös menettää nopeammin jälleenmyyntiarvoaan kun se pitäisi myydä vaikkapa 5 vuoden päästä eteenpäin ja käytöstä riippuen (pikalataus?) toimintasäde on saattanut tippua akkujen kulumisen takia vaikkapa 30% (normaalia tai sekunda akku). Kun muutenkin toimintasäde on vähäinen alunperinkin jo monelle tavalliselle ihmiselle, niin ei se "ihastusta" oikein herätä, jolloin on pakko tiputtaa hintaa reilusti SUHTEESSA käytettyjen polttomoottoriautoihin (sama vuosimalli ja kilometrit) verrattuna. Akkujen uusiminenkaan ei ole mitään halpaa touhua, jotta toimintasäteen saisi taas "siedettäväksi" tavalliselle kuluttajalle, joten "musta pekka" voi jäädä helposti käteen paljon ajavalle henkilölle jos kalliista autosta on vielä lainaa eikä uusiin akkuihinkaan ole kunnolla varaa.
Uskoisin parhaimman kompromissin ongelmaan olevan ampera/volt tavallisen kuluttajan kannalta… kunhan ensin hankintahinta tulee järkevälle tasolle. Eli hybridi, jossa olisi suurehko akku lyhyempään ajoon, mutta myös polttomoottori turvaamassa pidempiäkin ajomatkoja tarvittaessa. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että sähköauto isolla akulla ja pienehköllä optimoidulla polttomoottorilaturilla (esim. kulkee max 90km/h kun akku totaalisen loppu, vähemmän turhaa painoa) voisi olla kova sana, josta myös saataisiin tarvittaessa lämmitys akulle ja sisätilalle talveksi. Samoin siitä voisi saada myös vaikkapa mökille sähköauton "agrikaatin" erillisellä liitännällä eli sähköistää mökin (valaistus ja jääkaappi, ei suurta kulutusta). Vaikea sanoa kuinka helppoa/hankalaa se on teknisesti rakentaa, jotta kokonaisuus oikeasti toimisi.
Älkää luulko, että olisin jotenkin sähköautoja vastaan. Arvostan suuresti sitä, että kehitystä ja keskustelua pidetään yllä harrastelijoiden voimin, joista voi myös tulevaisuuden sarjatuotantoonkin tietotaitoa siirtyä. Aivan varmasti ostan joskus täyssähköauton itsellenikin kunhan ensin ovat järkevän hintaisia. Esim. ostaisin 7 vuoden päästä(?) nissan leaf noin 50km toimintasäde alkuperäisellä kuluneella akulla saattaisi minua kiinnostaa, koska todennäköisesti sillä ei olisi paljoa hintaa ja kori/alusta vielä hyvässä kunnossa (vähän ajettu). Sinnittelisin sillä sitten vuoden tai pari kunnes vaihtaisin uudet akut siihen, koska minulla on PALJON alle 5km ajoa ja vähän päivässä yli 40km. Mutta TOISTAISEKSI täyssähköautot eivät ole MINUN TAPAUKSESSANI (tavallinen kuluttaja joka vielä ajaa noin 7500km vuodessa) mitenkään järkevä vaihtoehto tavallisiin autoihin verrattuna korkean hankintahinnan takia kun vielä pyrin ostamaan autot yleensä käytettynä noin 10v vanhoina.
Tässä on vain omia mietelmiäni… jotka varmasti muuttuvat kun tekniikka ja markkinat kehittyvät….