Mitäs kaikkea pitää siis ottaa huomioon rakennettaessa autoon sähkömoottoria. Itse en 3-vaihe sähköstä niin ymmärrä, niin pakko kysyä lisää.
1. Millainen on siis sopiva moottori tyyppi? Oikosulku vai tasavirta?
- Mistä niitä saa suomesta ja millä jännitteellä sitä kannattaisi ajaa? Kiinassa näyttävät tekevän 48v ainakin.
2. Jos moottorille haetaan vaikka 200v käyttöjännite (eikö virrankulutus ole pienempi suuremmalla jännitteellä? ) niin lyödäänkö siinä akkuja vaan rinnan kunnes sopiva käyttöjännite on tavoitettu? Vai onko jännitteen nostamiseen jotain teknistä vippaskonstia?
3. Millaisen ohjauksen sähkömoottori vaatii? Itseäkin kiinnostaa ns: Suora välitys moottorilta ilman vaihteistoa, mutta onko tämä helposti totetutettavissa? Siis kansankielellä kysymys toisin. Esim: Auton puhallinmoottorin nopeutta säädetään vastuksilla, mutta kuinka nopeutta voisi säätää portaattomasti autokäytössä? Onko olemassa eri moottorityypeille erilaisia ohjaimia. Ainakin tuolla mainittiin taajuusmuunnin sekä "pulssiohjain".
4. Aina puhutaan akkukapasiteetista ja sen riittävyydestä, mutta itse mietin pientä moottoria/agrikaattia joka lataisi akkuja tarvittaessa. Tällöin toimintasäde kasvaisi siihen kuinka akuissa riittää virta ja paljonko moottorin polttonestesäliön tilavuus on. HUOM: Tämä ei siis ole täysin saasteeton, mutta omavarainen ja tuollainen pikkumoottori ei vie tunnissa kuin 1-2L ,mikä on aika pieni kulutus verraten siihen mitä auton oma moottori vie. Ja tietenkään se ei käy koko ajan, vaan tarvittaessa kun ladataan akkuja matkan aikana. Muuten latauksen voisi hoitaa verkkovirrasta.
5. Onko auton lämmitykseen olemassa vippaskonsteja?? Itselläni tuli mieleen lähinnä webasto. Syö n: 0,5L-1L tunnissa.
6. Onko auton lisälaitteiden käyttöön mietitty sovelluksia. Jos rakennetaan ns: tyypillinen perheauto, niin tällöin se painaan n: 1500kg ja ohjaukseen/jarruihin tarvitaan tehostin. Millä näitä käytetään, vai muutetaanko nekin sähkökäyttöisiksi? Sähköinen alipaine pumppu?? Sähköinen hydraulinestepumppu? Jokin muu ratkaisu? ..
Olen tälläisiä pyöritellyt mielessä, mutta kun toi 12v sähkö on tutumpaa, niin en tunne tai osaa tulkita noita suurempien sähkölaitteiden teknistä sanastoa. Onko PK-seudulla jollain tälläistä projektia, jonne voisi käydä tutustumassa ja vaihtaa ajatuksia?? Kaikki tieto imetään tälläisen maallikon ajatuksiin. Komponenttien kasaaminen ja kytkentä autoon ei ole ongelma, mutta toi moottorin ohjaus on mulle täysi mysteeri..Toistaiseksi.. :)
Saa laittaa mailiakin suoraan moc.liamg|aapaeklavakkep#moc.liamg|aapaeklavakkep