Syksy on tullut ja paljon on tapahtunut sähköautomarkkinoilla, Voltin myynti on kolminkertaistunut ja Leaffin noussut 35.000 kpl:n viime vuodesta iMiEV:n käytännössä kadotessa myyntitilastoilta. iMiEV:n kaksi OEM-merkkiä PSA Peugeot iOn ja Citroen C Zero lopetettiin kannattamattomina. Todennaköisesti myynti kokonaisuutenaan ainakin kaksinkertaistuu tänä vuonna.
Markkinat siirtyivät kerman kuorinnasta tavallisille kuluttajille, jotka taas ihan selvästi osasivat vaatia autoltaan enemmän. Ei riittänyt että auto kulki sähköllä kuten iMiEV vaan sen pitää olla myös perhekokoa kuten Leaf tai varustettuna agregaattorilla kuten Volt. Suurimmat ongelmat olivat hinta, hinta ja hinta. Sähköauto maksoi n. kaksi kertaa sen mitä perinteinen bensamylly. Hinnat onneksi kuitenkin laskivat sen verran, että sarjatuotantoisen sähköauton saa nyt Suomestakin samaan hintaan kuin mitä konversionkin.
Suomessa sähköautokanta on tähän mennessä jo kolminkertaistunut viime vuodesta, Trafin mukaan viime vuoden 52 sähköauton kanta on kasvanut tänä vuonna 98:lla (32 sähköautoa ja 66 sarjahybridiä) vaikka mallit Suomessa ovakin harvassa, kiitos Suomen verottajan. Suomessa EU:takin raskaampi byrokratia autoilussa yrittää kaikkensa tappaakseen lypsylehmän ennenkuin se on lypsänyt yhtään litraa koko maailman mittakaavassa raskaimmilla sähköautoveroilla ja tuplaverotuksen takaavalla päästöverolla jossa ensin verotetaan sähköstä ja sitten vielä lätkäistään erikoisvero päälle.
Jos sähköautokannan kasvu jatkuu samana, ennustetun 100.000 kappaleen tänä vuonna kaksinkertaistuen koko maailmassa joka vuosi, niin 5v päästä on maailmalla myyty n. 3M sähköautoa ja Suomessa 3000. Todennäköisesti kuitenkin maailmanmarkkinat kasvavat tätä arviota nopeammin ja Suomen hitaammin, siitä pitää verottaja kyllä huolen.
Lohtuna tähän on, että muualta Suomeen puhaltava tuuli on nyt vähän raikkaampaa sähköautojen ja vihreän ajattelun lisääntyessä muissa maissa vaikka täältä tuprutellaankin yhä vain enemmän pakokaasuja ulkomaille. Millaista olisikaan asua kaupungissa, jossa puhaltaisi raikas merituuli pakokaasujen sijaan, mieleen tulee ihan ne vuodet kun naureskeltiin itäblokin maille miten siellä oli saastunutta kun millään ei ollut mitään väliä, nyt siellä on vuoro naureskella tälle meidän meiningille jossa saastutus, roskaaminen ja sotkeminen ohitetaan olankohautuksella.
Mitä tulee tähän saittiin, niin etusivulla komeilee edelleenkin kuva eCorollasta, yhteisöprojektista, joka floppasi pahimman kerran. 500 autoa muuttui yhdeksi prototyypiksi. Sivuilla lukee että se 'tulee ihan kohta' ja ‘ilmoittaudu ennakkotilaajaksi’.. 5v samaa mainosta ilman toimituksia ja threadit jotka ovat parhaimmillaan vuosia vanhoja, eivät voi olla vaikuttamatta konversion ostamista harkitseviin negatiivisesti. Koko konversiot on leimattu huuhaaksi, mutta onneksi meillä on jo isojen autotehtaiden sarjatuotantoakin. Täältä spinnannut, samaa yhteisöideaa buffaava Scarlet Motoros ei sekään paranna asemiaan kun nähdään yhtäläisyys ikuisuusprojekti-eCorollan ja tämän sivuston kanssa. Tuskin tulee siitäkään menestys.
Mutta nyt katse tuleaan. Ensi vuonna tulee monta merkkiä lisää markkinoille, näistä ehdottomasti lupaavin on Renault Zoe, jonka parhaat valtit ovat hinnan puolittaminen samalle tasolle kuin dinomehuautolla, pohjoisiin olosuhteisiin sopiva ilmalämpöpumppulämmitin ja pidempi ajomatka. Veikkaan autosta kovaa hittiä eri puolille maailmaa, tosin Suomeen se saapunee vasta 2014, tämän politiikan nyt ollessa sitä mitä se on.
Mitä konversioihin tulee, niin tuskinpa niitä ensi vuonna tulee sen enempää kuin tänäkään vuonna, mutta ainakin yksi asia on varmaa: Tämä saitti, sellaisena kuin se nyt on, pysyy ihan yhtä muuttumattomana kuin Suomen sähköautopolitiikkakin.