Mikäs siitä trollin tekee ? Sekö, että tullin tekemiset on historiassa käynyt EIT:n käsittelyssä ja huomautettavaa ei ole ollut ?
Kai tulliviranomaiset voivat palauttaa arvioitavaksi eri tullausten arvoja, jos niin parhaakeen näkevät ? Nythän tullausprosessi perustuu rehellisyyteen ja tullattavan tavaran arvon oikein ilmaisemiseen. Ns. kaksoislaskutus on ollut historiassa (ja on kai edelleenkin) ihan reaalinen vaiva. Siitä tässä ei kuitenkaan ole kyse, mutta uskon "vapaan tulkinnan" olevan perintöä ko. toiminnasta.
Ilmaisenko tullattavan tavaran arvon oikein, kun vain tullauksen ajaksi polttomoottori autossa majailee ?
Se, mikä tilanteesta tekee omituisen (mielestäni) on, että aivan vastaavan projekin verokäyttäytyminen on jopa kymmenitä tuhansia euroja erilainen, jos auto on ensin tuotu ehjänä ja ajokuntoisena maahan (verotettu bensapelinä).
Rikkinäisen ja korjattavaksi tuotavan rungon muuntaminen suoraan sähkökäytölle langettaa hurjan veroseuraamuksen.
Teknisesti ajokki on siis sama. Kaikkine osineen ja työmäärinen suomessa.
Otetta lasita:
" Jos yleisiin myyntihintoihin perustuvaa arvoa ei ole käytettävissä, yleinen vähittäismyyntiarvo määritetään siitä hinnasta, jolla samanlaisia ajoneuvoja yleisesti ilmoitetaan myytäväksi, vähennettynä tavanomaisia alennuksia vastaavalla erällä."
"Jos käytetyn ajoneuvon verotusarvoa ei vähäisten markkinatietojen vuoksi voida määrittää 1 momentissa tarkoitetulla tavalla, vähittäismyyntiarvo voidaan toissijaisesti määrittää vastaavan uuden ajoneuvon yleisen vähittäismyyntiarvon perusteella määritettävästä arvosta, joka saadaan alentamalla arvoa ajoneuvon iän perusteella yhdellä prosentilla kuukautta kohden kunkin edellisen kuukauden loppuun lasketusta jäännösarvosta. "
Verrataanko siis sähkökäyttöistä 180.000 km ajettua 2010 vuosimallista Audi A6:sta Teslan model S:n vai Fisker Karmaan ?
"Ajoneuvon yleiseen vähittäismyyntiarvoon katsotaan kuuluvan kaikki se, minkä ajoneuvon ostaja välittömästi tai välillisesti luovuttaa vastikkeeksi ajoneuvosta myyjälle tai kolmannelle osapuolelle."
Esimerkiksi asiakas maksaa 45.000 € Audistaan sähköisenä suomessa. Runko kustantaa 8.000 € ja tuolla arvollahan se tulisi tullata maahan. Asiakas on kuitenkin tilannut jotain merkittävästi eriarvoista ja tullausta ei tehtäisi ilman edellämainittua tilausta.
Ei tämä niin selvältä minun silmään näytä. Ja vielä, kun lukee lakia tarkasti loppuun asti, mainitaan:
"Jos ajoneuvo on katsottava rakennetun tai muutetun verosta välttymisen tarkoituksessa siten, että se rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan poikkeaa asianomaiseen ajoneuvojen luokkaan kuuluvien ajoneuvojen tavanomaisista ominaisuuksista, ajoneuvosta voidaan kantaa vero sen mukaan, mitä ajoneuvoryhmää ajoneuvon tai sen käytön on tosiasiallisesti katsottava vastaavan, vaikka ajoneuvo olisi sen luokittelun tai tämän lain säännösten nojalla verosta vapaa tai verotettu alemman verokannan mukaisesti."
Selvenikö heti lisää ?
-akkuJukka