Juttelin tässä kolmisen varttia Berliinissä asuvan käytettyjen autojen kauppiaan kanssa (puhelinlasku, auh! No, puhetta tuli, mitä ei sähköpostilla olisi saanut mitenkään ongittua.) Kertoili kaikenlaista käsityksistään:
- "Corollat myydään täältä kaikki Afrikkaan. Moni suomalainenkin tulee tänne Corollalla, myy sen täällä ja tulee jollain Saksalaisella autolla pois." No, senhän tiesimme entuudestaan että Japsit säilyttävät arvonsa eurooppalaisia autoja paremmin. Piti Corollojen tuomista Saksasta kuitenkin vähän huonona ajatuksena.
- Halvimmillaan Corollan saisi Italiasta. Kertoi että Saksaan tuodaan joka päivä 40 rekkalastia käytettyjä autoja Italiasta(!). Syynä Italian autoverotus; siellä käytetyn auton rekisteröiminen oston jälkeen on satoja euroja kalliimpaa kuin uuden auton. Lisäksi edulliset lainat uusille autoille. Mietiskeli vaan, että "kuka siellä sitten autoja keräisi ja missä niitä varastoisi", ei tuntenut markkinoita tältä osin. "Jos saisi rekan tuomaan kerralla täyden lasti Corolloja Italiasta", se olisi hänen mielestään järkevää.
- Katsoi Saksan netistä Corollan ja Meganen hintaeroja: Samantasoiset ja hintaiset autot uutena. 2005 malli Corolla 10 000 € ja Megane 8000 €. Tässä suunnilleen mennään.
Ranskalaisten autojen jälleenmyyntiarvoa tiputtavat erityisesti sähköviat. Kysymys kuuluu: Kuinka suuri osa potentiaalisista sähkövikojen lähteistä eliminoituu kun auto konvertoidaan sähköautoksi? Eivät ollenkaan kaikki, mutta ehkä merkittävä osa? Konversiossa osasta hintaa pudottavista heikoista ominaisuuksista pääsisi eroon "ilmaiseksi".
Toisaalta, kun ajatellaan laajempaa kuviota: Tarkoituksena on nyt tuoda konvertoitu sähköauto vakavasti otettavaksi mahdollisuudeksi. Varsinkin mystiset sähköviat olisivat silloin myrkkyä, koska joku voisi aina väittää niiden johtuvan konversiosta, epäilys ainakin jäisi. Siinä mielessä Corolla on päänavauksena hyvä, samoin kuin esim. Golf olisi. Jatkossa Corollakonversion muuntaminen johonkin ranskalaiseen autoon sopivaksi saattaa olla kuitenkin taloudellisesti varsin perusteltu ratkaisu.
Autokauppias Tomi Riihimäki (jonka luona Hesarin kuvat otettiin) sanoi että Saksasta löytyisi myös "autobaanoilla moottorit puhki ajettuja" Corolloja varmasti hyvinkin edullisesti. ..ehkä, mutta rikkinäisistä vaan ei taida olla erillistä tietokantaa: Menevät "kolariautojen tai muuten rikki" kategoriaan, ja niistä on vähintään 95% kolaroituja, mitä taas ei lähtökohtaisesti ole kovin järkevää konvertoida.
Sanoi että pikkuautoissa sama juttu, ranskalaisten nopeampi hinnan alenema, muttei ehkä yhtä selvä ero kuin isommassa kokoluokassa. Ehdotti että joku Italialainen pikkuauto, Fiat Punto esim, lähtee Saksassa erittäin edullisesti.
Samoin sanoi että monet paljon bensaa syövät autot ovat nyt Saksassa lähinnä ongelmajätettä, joita voi saada yllättävänkin halvalla. Tosin ne ovat yleensä myös isoja ja painavia autoja, joiden konvertointi ei ehkä mielekästä. Ehdotti jotain Golf GTI:tä, kohtalaisen pieni auto, kuluttaa paljon, nyt saa halvalla. Ehkä, ehkä.
Nämä ovat tietenkin vain käytettyjen autojen kaupasta entuudestaan vähän tietävän J.Räsäsen tulkintoja *yhden* autokauppiaan näkemyksistä. Mutta ehkä suuntaa antavia?