Hienoa että Suomeen on saatu aikaan tällainen yhteisöllinen sähköautoprojekti, eli
suurkiitokset hankkeen aktivisteille.
Monet saattavat tunteakkin minut kun olen näissä sähköautokuvioissa pyörinyt.
Sähköautokokemusta minulla on niin Elcatista kuin vähän City-El:istä.
Nykyisin sitten ajan Toyota Priuksella.
Ihan keskustelun herättämiseksi tuli mieleen että saattaisiko Prius pohjainen plugin-hybridi olla
harkitsemisen arvoinen vaihtoehto ? Tietoa vaikkapa Plugin Hybridi .
Amerikanmaalla on vastaava Open Source projektikin olemassa PriusPlus
Kun nyt olen aika paljon pelkällä sähköautolla liikkunut niin ne ongelmat on aika tuttuja eli rajattu toimintasäde
ja latausmahdollisuuksien rajallisuus. Joku 150..200km yhdellä latauksella riittää hyvin päivittäiseen
ajoon pääkaupunkiseudulla ilman välilatausta. Elcatin alta 100km oli aina ongelmallinen jos piti
sitten työpäivän lomassa käydä piipahtamassa jossakin. Tuo 200 km jää pieneksi jos pitää lähteä
toiseen kaupunkiin yms reissunpäälle, eli käytännössä tarvitaan sitten bensa-auto siihen kaveriksi
matkoja varten. Sitten vielä ikävää että kun akut alkavat olla kuluneita niin se säde lyhenee
ja lyhenee …. ja uudet akut maksaa paljon !!
Itse tekniikan puolesta Priuksessa on kaikki tarvittava vaikea tekniikka valmiina, jarrutusenergian takaisinotolla
varustettu vaihtovirtamoottori, synergydrive vaihteisto, sähkötoimiset jarru- ja ohjaustehostimet
sekä sähkötoiminen ilmastointilaite.
Konversion pohjaksi Prius maksaa enemmän kuin Corolla mutta tuohon moottori- yms tekniikkaan ja sen
asennukseen ei tarvitse uhrata rahaa, Plugin yksikön asentanee päivässä. Pienemmät vaikkapa 60km
toimintasäteen tuottavat akut riittänevät useimmilla kattamaan 90% kaikista ajomatkoista.
Jos mennään pitemmälle niin sitten tulee polttomoottori avuksi eikä ole lataushuolia.
Kate