Sähköautoadressi jossa vaaditaan sähköautojen vapauttamista käyttövoimaverosta (ns. "dieselvero") on saanut kolmessa päivässä jo 338 allekirjoitusta! Tämä oikeuttaa Adressit.comin etusivulla näkyvälle listalle "Viime aikojen suosituimmat adressit". Samaan aikaan adressi näkyy vielä viereisellä listalla "Uusimmat adressit". Torstaina Sähköajoneuvoyhdistys vierailee eduskunnassa, onnistuisiko 500:n rajan rikkominen siihen mennessä? ;-)
Päivämäärä: 20 May 2008 05:27
Keskusteluviestien lukumäärä: 8

Millasen mielenosoituksen meinaatte sinne eduskuntaan järjestää? :D Allekirjoitin pistin kiertoon..

Moi,
Kertokaa miten siellä eduskunnasa torstaina meni? Pistin itse viestiä Maria Guzeniinalle, joka istuu Liikennevaliokunnasa. Se vastasi HURRAA! Viesti alla mutta korvasin tässä oman nimeni xxxx xxxx merkinnällä…
From: "Guzenina-Richardson Maria" <if.atnuksude|nosdrahcir-aninezug.airam#if.atnuksude|nosdrahcir-aninezug.airam>
Date: May 16, 2008 12:37:00 PM GMT+03:00
To: "xxxxx xxxx <moc.liamg|xxxx.xxxxx#moc.liamg|xxxx.xxxxx>
Subject: Vast:Miksi Sähköautosta maksetaan käyttövoimaveroa?
Tervehdys xxxxx xxx,
lämmin kiitos viestistäsi.
Selvitän asiaa.
Parhain terveisin
Maria
xxxxxx xxxx (15.5.2008 22:54):
Arvoisa Maria,
Olen kannattajasi ja uskon, että sinulla on paljon annettavaa. Olen
kuitenkin huolestuneena seurannut eduskunnan hitautta muuttaa jälkeen
jääneitä lakejamme puhtaamman autoilun puolesta. Autot, joiden
voimanlähteenä on muu kuin bensiini, joutuvat maksamaan
käyttövoimaveroa. Verosta on kuitenkin vapautettu mm. kaasuautot,
mutta ei sähköautoa! Hallitus patistaa ilmastotalkoisiin ja uudistaa
autoveroa, mutta samalla pakottaa sähköautoilijan 400-500 euron
vuotuiseen rangaistusveroon. Sähköautot lisääntyvät koko ajan ja niitä
pitäisi tukea.Liitteenä tieliikenteen suuntaviivat 2020 NYT
toukokuussa käsittelyssä eduskunnan liikennevaliokunnassa. Sanallakaan
ei mainita sähköautoja.
Asiaan pitäisi saada muutos ja luulen, että olet Maria valtava
voimavara sen alulle panemiseksi! Puhtaampi luonto ei ole vihreiden
asia vaan pitäisi olla jokaisen puolueen kulmakiviä.
Kunnioittaen,
xxxxx xxxxxx
PS. Mielenkiintoinen kotimainen sähköautoprojekti: www.sahko

Ennen kuin näitä alkaa ilmestymään enemmän, niin haluaisin että sähköpostin molemmilta niin lähettäjältä kuin vastaanottajan suostumus viestien julkaisuun on olemassa.
Tässä viestissä EI onneksi ollut vielä mitään informaatiota sisällä, mutta jatkossa toimittaisiin rehdisti.

Joo, molemmilta suostumus vaan. Vähän niin kuin Tukiaisen ja Kanervan keississä? Tai Vanhasen ja Kurosen keissisä? Hah!

Hei,
Oheistan tässä Sähköajoeneuvoyhdistyksen hallitukselle laittamani raportin. (Olen siis myös SAY:n toiminnanjohtaja ja Arto Haakanan kanssa olimme paikalla SAY:n edustajina.)
Itse olen pitänyt sitä linjaa, että voin julkistaa myöhemmin sähköpostit, jotka olen lähettänyt jollekin henkilölle keskustelun avauksena, mutta ei toisen vastauksia ilman lupaa.
JA NIIN: Tulihan se 500 tavoite täyteen! Ei se nyt juuri kulmakarvoja nostanut, mutta silti. Ei minä mitään ihmeitä usko tämän adressin tekevän, onpahan nyt osa yleistä puuhaa ja mekastusta asian tiimoilla; enemmän sillä voi olla vaikutusta allekirjoittajiin itseensä.
Hei,
Tapasimme Arto Haakanan kanssa kansanedustaja Sanna Perkiön (kok) tänään aamulla. Tilaisuus kesti tunnin. Lisäksi paikalla oli Marjo Matikainen-Kallströmin avustaja sekä toinen avustaja joka oli kansanedustajan, jonka nimeä en muista, lähettämänä paikalla. Tämä kyseinen avustaja sattuu myös olemaan Jyrki Kataisen eduskunta-avustaja. Hyvä juttu sikäli, että käyttövoimavero on budjettilaki, jolloin valtiovarainministeriöllä on asiassa paljon valtaa. Jos vaikka tulisi puheeksi asia Kataisen ja avustajan kanssa. (Virallisesti asia kuuluu eduskunnan valtiovarainvaliokunnalle.)
Perkiö oli kipeänä, joten ei varsinaisesti innostunut. Uutta asiaa oli hänelle myös aika vähän, seurannut sähköautoskeneä jo joitain vuosia. Perussuhtautuminen positiivista. Asia mennee jollain tavalla eteenpäin hänen kauttaan, mutta ei tässä mitään lumipalloja laskettu vyörymään alas rinnettä. Hidasta hivuttamista.
Näytin myös läppäriltä ajantasaisen adressin tilanteen, 545, tilaisuuden aikana oli jo tullut pari lisää.
Perkiö oli kiinnostunut paitsi makroasioista (totesi ettei usko vetyautoihin niiden vaatiman kalliin infrastruktuurin takia, mikä tekee niille myös muna-kana-ongelman), myös siitä, onko sähköautoja nyt saatavilla. Projektin uskottavuudella tuottaa toimiva auto ja palvelukokonaisuus tuntuu olevan merkitystä lainsäätäjänkin näkökulmasta, mikä on tavallaan epäolennaista verolain periaatteiden kannalta, mutta inhimillisesti ymmärrettävää.
Seuraavaksi suuntaamme katseemme äärimmäiseen Keskustaan!
Parhain terveisin,
- Jiri
Kävin katsomassa adressi sivustolla ja huomasin allekirjoitettujen määrän nousseen tänään jo 691.
On hyvin lähtenyt kiitoon tänään.
Allekirjoittajien määrä on noussut jo 1169. Hitaasti mutta tasaisesti nousemme ihan kiitettäviin lukemiin.
Antti R