Saapas nähdä millaista ikävää tästä seuraa:
http://www.thenewstribune.com/2013/01/16/2438189/boeing-787-dreamliner-jets-grounded.html
"Worries over potential fire risks from lithium ion batteries, with their well-known flammability…"
Se on aina hienoa, kun asiasta kirjoittaa toimittaja, joka ei tiedä akuista mitään. LiPO-akuista voisi ehkä sanoa, että "flammable", mutta LiFePO4-akuista ei. Vai miltä tämä teistä näyttää:
http://www.youtube.com/watch?v=DrUYJCdW4yw
Oikosulku tai ampuminen = savua ja lämpöä, mutta ei liekkejä eikä räjähdystä. Flammable? Hardly.
Toisekseen muualla on puhuttu "johdoista". Epäselvää on, että olivatko kyseessä johdot akustoon vai akuston sisällä. Jokatapauksessa itse kennot, eli ne litium-akut, tuskin ovat syypää. Kuitenkin kaikkialla puhutaan litium-akkujen aiheuttamasta tulipalosta.
Kyseessä olivat ilmeisesti nämä kennot:
http://www.gsyuasa-lp.com/aviation-lithium-batteries
http://www.s399157097.onlinehome.us/SpecSheets/LVP10-65.pdf
Huomatkaa, että noissa on ilmeisesti käytössä jonkinsortin BMS. Se ei siis osannut mitenkään estää tulipaloa ja jos minulta kysyttäisiin veikkausta tulipalon syyhyn, olettaen että se löytyy akuston sisältä, voi se hyvinkin olla juuri BMS itse, joka ei osannut käsitellä akkua tai sai aikaan oikosulun. Tämä on tietenkin spekulointia ja on hyvin mahdollista, ettei totuus koskaan tule suodattamattomana julkisuuteen.
Pitää vain toivoa, ettei tästä keksitä mitään typeriä rajoituksia tai aleta vaatia älytöntä elektroniikkaa pakolliseksi.
Blog at kWsaki dot com