Ostinpa tuossa Oxygen cargoscooterin, postin vanhan jolla oli ajettu 10000km. Akkujen kuntoa en ole ehtinyt tutkimaan, akkuina siinä on 3*Valence Saphion. Nille on Valencen oma BMS. Vehje on jämerä ja kalliisti tehty.. Itse firma on konkassa mutta ystävällinen italiaano lähetti silti korjausmanuellin ja softia. Laitteessa kun on CANBUS jonka kanssa jutteluun on jonkinlainen windowssofta.. piuha vielä puuttuu.. itse asiassa piuhoja pitäisi ehkä olla pari muutakin koska vekottimessa on myös RS485 ja RS232 -tökkelit… mutta jos akuissa on vielä henkeä laite vaikuttaa muuten aika lupaavalta lelulta. Niitä on kuulemma vielä n. 30kpl jossakin.. jos tuo näyttää hetken päästä yhtä hyvältä kuin nyt koitan ehkä ostaa toisen varaosiksi… ainakin pienen matkaa se eteni melko tarmolla ( takapyörässä on 3kW moottori )
Päivämäärä: 04 Feb 2013 20:56
Keskusteluviestien lukumäärä: 15

Ilmeisesti kyseinen kappale oli nettimotossa myynnissä. Kerro kokemuksista kun niitä kertyy. Itsekin katselin sitä vähän "sillä silmällä" :) mutta rahatilanteen vuoksi on jäänyt ostamatta. Sen mitä googlella kattelin niin nuohan on litium akut. Hittolainen, olisi pitänyt ostaa. Olin siinä uskossa että laite sisälsi perinteiset lyijyakut. No ilmoituksessa näkyi olevan että tilauksesta saa lisää. Ei muuta kuin hyviä ajokelejä.
Niin siinä on listahinnaltaan aika veretseisauttavat Valencen li-akut. Niillä tosin on ikää, mutta akut itse ovat sitä mieltä että ovat kunnossa ( niissä vilkuu vihreä valo ;-) ). Kuhunkin akkuun siis menee RS485-piuha ja BMS:n äly on sitten eri loodassa.. ja se älyloota juttelee canbussilla moottorinohjauksen kanssa. Laite saattaa olla vähän liiankin hieno.. akutkin pitää esitellä softalla ohjaimelle, niillä on jokaisella oma identiteetti. Akkujen vaihtaminen toisenmerkkisiin voi olla aikamoinen hanke.. täytyy vähän seurailla mitä väylillä liikkuu. Ja mitata akkujen jäljellä oleva kapasiteetti. Alunperin niille luvataan 90km postinjakoa kaupungissa.. ja jarrutusenergiaakin osataan ottaa talteen.
No huh huh. Onpas taas yli-insinööreilty. Semminkin kun kyse nyt kuitenkin on vain skootterista. Jahka akut joutuu vaihtamaan niin joutunee hankkimaan esim. Macchinan, jolla saa leperreltyä moottorinohjaukselle mukavia.
Helpompaa tosin voi olla heittää kaikki alkuperäinen jonkkaan moottoria lukuunottamatta, panna bb-pakka ilman BMS:ää, jokin moottorille sopiva uusi ohjain ja lopputuloksena saada skootteri, jonka toiminta on oikeasti omissa hyppysissä.
Blog at kWsaki dot com
Veikkaan ettei sille vehkeelle kovin paljon ole tehtävissä. Ohjain on rakennettu aivan zbiljoonasta irtokomponentista ja osia on noin 5x niin paljon kuin missään näkemässäni auton ecussa, se on varmaan tehty geneerisistä prossuista ihan itse.. yksi osista saattoi olla signaaliprossu, mutta en ole vielä googlannut osia. Toisaalta sain italiasta flässi-imagenkin, siitä voinee jotain päätellä. Laitteessa on erillinen RS232 portti flässäytä jne varten.. no jos akut ovat suunnilleen kunnossa ( työmatka on 12km suuntaansa ) niin eiköhän sillä aluksi vaan ajella väyläsnifferit satulan alla.
Noniin. Oxygen-kausi on avattu ja vehje on paremmassa kunnossa kuin oletinkaan, Valencen akut taitavat olla laatukamaa. Pihtaamattomassa työmatka-ajossa laitteen 'akusta on jäljellä 20%' valo alkaa palaa 60km ajomatkan jälkeen, näissä niukkojen plusasteiden keleissä. Akuille luvataan uutena 90km ajomatka, mutta jo Italiaa alempi lämpötila pudottaa siitä Valencen kippuroisen mukaan osan pois. Laitteessa on melko mutkikas moottorinohjauskin, alamäkeen ei pääse sen kovempaa kuin muutenkaan ( 46-47), mutta jos vaikkapa vastatuuli onnistuu hilljentämään nopeutta hiukankin tuntuu selvä tehopotku kun tilanne korjataan. Taidanpa ostaa toisenkin, laitteella ajamisesta alkaa tulla perheen sisällä jo kilpailua. Onnistuin Valencen softalla monitoroimaan akkujenkin toimintaa, ei niissä näytä vielä olevan juuri mitään keskinäistä eroa.. suurin ero on se, että takimmainen akku kuumenee ladatessa asteen kuumemaksi kuin kaverinsa. Tosin saataa olla että laturi puhaltaa sinne lämmintä.
Oma Oxygen ollut käytössä vuodesta 2008. Viime kesänä ajelut jo jäivät, koska akut kuljettavat mopoa vain noin 10-15 sekunnin verran ja sitten vehje sammuu. Käynnistyy kyllä uudelleen, mutta simahtaa taas hetken kuluttua. Kilometrejä taitaa takana olla vain reilut kolmisen tuhatta. Harmittaa vietävästi kun en pääse ajelemaan, sillä vehje on muuten oivassa kunnossa.
Uusia akkuja ei tahdo löytyä millään ja kuuleman mukaan olisivatkin todella kalliita!!?? Olisin kovin kiitollinen hyvistä vinkeistä, sillä itse en ymmärrä tekniikasta yhtikäs mitään!
Noh, olisitko kiinnostunut ostamaan toisenkin Oxygenin? Minulta saattaisi irrota alle 3tuh ajettu vehje, jossa akut (tai systeemi?) nyt hieman "pottuilevat" (kts. alla olevaa kirjoitustani). Minun pyörässäni on muuten käsittääkseni neljä akkua…? Vai olisitko kiinnostunut kunnostamaan (?) skootterini kohtuullista korvausta vastaan? Pystyisitkö siihen? Kuka tietää: missä ja kuka tai ketkä saisivat skootterini mahdollisesti uudelleen henkiin?
Hieman samoilla mietteillä kuin Timppa. Pihassa on kaksi Oxygenia, joissa akut ilmeisesti ok, mutta henkeä ei nyt tule koneeseen. Ulkoisia vikoja ei näy ja toinen on ilmeisesti hyvinkin vähän kulkenut (2000km?) Joko pitäisi löytää kunnostava taho tai "pistää lihoiksi". Missäköhän Itellalle leasannut Easy KM huollatti omiaan sähköjen suhteen. Turkuun viittasi joku?
Kerran laitoin kyselyn Easy KM:lle aiheesta, mutta eivät koskaan vastanneet mitään. Oxygenillahan oli olevinaan joku maahantuojakin Porin suunnalla, mutta sinne en puolestani ole ikinä päässyt puhelimella läpi; ei ole vastattu. Että jotta taitaa olla romurautaa meillä pihalla! Itse otin moponi nyt jo viimein pois liikenteestä ja säästän nekin vakuutusrahat johonkin muuhun. Mutta eikö tuo nimimerkki "jsantala" tiedä asiasta enempää? Tietää varmaan, mutta on viisaasti hiljaa?
Entä sitten Eurooppa? Taitaisi kuitenkin tulla kohtuullisen (=kohtuuttoman) arvokkaaksi rahdata mopo esim. Sveitsiin ja takaisin, huh huh! Muistaakseni nimittäin ainakin Sveitsin posti hankki enemmänkin noita Oxygenejä. Tai Hollanti? Naapurini autokauppias, joka ravaa Saksassa viikoittain, oli aivan varma siitä, että löytäisi ja saisi tuotua minulle sieltä uudet akut… vaan onpa ollut hyvin hiljaa aiheesta sittemmin. Ei ole puhunut huippuakkutoimittajistaan sen koommin. Tosin eivätpähän ne uudet akutkaan ilmeisesti olisi omaa tilannettani parantaneet, koska en varmana olisi osannut niitä mopoon vaihtaa, joten se siitä.
Taidan siirtää Oxygenin muistojen suohon ja keskittyä vuoden -62 Zündappini uuteen tulemiseen!
Mitenkäs olisi se kunnostusyritys itse jos kerran täysin käyttämättä ja rahatta uhkaa jäädä sen kanssa? Kuvine päivineen kaikki tiedot siihen liittyen vaan tänne muidenkin nähtäville sitä mukaa kun puretaan ja tutkitaan. Hyödyttää muitakin saman mopon omistajia. Jos ei itse osaa niin luulisi tältäkin palstalta löytyvän osaajia, jotka kuvien perusteella antavat suuntimia selvitykseen.
Meinasin muuten huutaa nettihuutokaupasta tuommoisen kontrollerivikaisen oxygenin jokunen viikko sitten. Olisin tehnyt sille juuri samoin jos olisin päätynyt voittamaan huudon.
Minä auttaisin mielelläni koska vain, mutta asun Jyväskylässä.
Juu, kuvat seteistä voisi auttaa kuin myös ne huoltomanuaalit. Olisiko sitten niin että akusto kertoo ohjaimelle että jokin on vialla akuissa ja ajo tyssää siihen sitten. Onko mitään CAN EDS-tiedostoa saatavana sieltä konkkaan menneestä firmasta? Sen avulla voisi väylän jo ottaa haltuun jollain muullakin purkilla. Juuri viimeviikolla sain Raspberry Pi pikkutietokoneen toimimaan CAN väylän kanssa. Siitä saa raudaltaan suht. edullisen (n.50-60 eur CAN-shieldin kanssa) ohjausboksin mopoon jos jaksaa väkerrellä vesitiiviin boksin ja virransyötöt jne.
En tunne Oxygeniä ja olen ollut hiljaa, koska on mennyt niin paljon aikaa sähköautoa rakennellessa:
Enihuu. Foto olis kiva kuva eli kuvia vaan tekniikasta tännepäin. Vaihtoehdot taitaa tosiaan olla Henkan CAN-väylän kautta kulkemaan suostutteleminen tai sitten vaihtaa ohjaintekniikka yksinkertaisempaan eli vanha ohjain mäkeen, jos se ei toimi kuin CANnilla ja uusi yksinkertainen, moottorin kanssa yhteensopiva tilalle. Itse olisin jälkimmäisen kannalla, jos ei muuten niin KISS-periaatteen vuoksi.
Blog at kWsaki dot com