Hei! Haluaisin aloittaa oman auton projektin ja sitä varten tarvitsisi vähän infoa mistä saisi kunnon sähkömoottorin ja millainen sen tulisi olla teholtaan autoon? Sitten tarvitsisi vielä hommata Latureita ja parit arinko paneelit. Aivan aloittelija näis asios. Kalle Aaltonen
No kerros vähän lähtötietoja siitä mitä saisi olla.
1. Minkälainen budjetti projektille on varattu?
2. Minkälainen auto on kyseessä?
3. Minkälaiset suoritus tehot autolle pitää olla? (0-100km/h)
4. Minkälainen toimintasäde tulee olla?
Näistä on hyvä lähteä kartoittamaan tarvittavia komponentteja.
Meillä on myös valmisteilla yksi Volvo josta teemme sähköauton, mutta siitä lisää sitten myöhemmin.
Meillä olisi myös ajatuksissa alkaa väsäämään toisesta autostamme sähköistä mallia, etenkin jos tässä itse tehden päästäisiin jotenkin kohtuullisiin kustannuksiin. Jospa vastailisiin noihin kysymyksiin, osaisitteko antaa neuvoa, miten kannattaisi lähteä liikkeelle?
1. Mahdollisimman halvalla
2. Opel Corsa -99 ajateltiin konvertoida työmatka-ajoon
3. 100km/h pitää päästä, kun työmatkalla on satasen tietä ja tientukkona emme halua olla.
4. 90km per lataus riittäisi
tai olisiko kenelläkään myynnissä auto, joka tällaiset vaatimukset täyttäisivät? :)
Moo…
evparts.com tarjoaa kattavan valikoiman kaikkea mitä tarvitset auton konverttaukseen.
Millaisessa hintaluokassa olet ajatellut auton toteuttaa? Tämä tietysti vaikuttaa suoraan kilometreihin joita autolla pääsee per lataus. (:
Aurinkopaneelit on tietysti hieno ajatus, mutta paneelien nykyisillä hinnoilla ostaisin ennemmin lisää akkuja.
Noniin sainpa nimmarinkin tänne.
Tarkotus oisi varmaan tietenkin näin aluks päästä kulkee semmonen noin 150km että töihin pääsis sillä säteellä.
Ja aurinko paneeleja ajattelin hommaa sitten just siihen että jos pitemmälle lähtee niin se välillä lataileekin sitten ja muutenkin semmoselle ois tarvetta ihan taloon sit ajattelin vain niiku tarjonnan laajuutta.
Budjetti tällä hetkelle on mitätön koska työtä ei o tahtonu löytyy.
Ihan vain pitkällä katseella tässä varautumassa jo koska pitkään tolla öljypitoisella aineella ei kuljeta hintojen takia. Toiminta teho varmaan 90km/h ni näkee maisematki.
Kuinkas muuten onko mitää koulutusta suomes et pääsis konvertoimaan noita autoja?
Ja vielä lopuks paljon tolla volvolla ois sitte hintaa? Mikä ois semmone perus hinta tälläsee hommaa yleesäkki ?
Koulutusta että vois alkaa tekemään tämmöisiä konvertointeja niin kait se ihan oma mielenkiinto ja asioista selvää ottaminen on se tärkein asia.
No Volvon tarkkaa hintaa on vaikea lähteä arvioimaan, mutta kun se rullaa niin tiedetään kaikki menneet komponentit niin hintaa on helpompi arvioida.
Antti R
Arvelinkin etä sellasta "koulutusta" ei oikeen olis täytyy juu varmaan kokeilu mielellä lähteä asiaa selvittämään. Kiitos vastauksista, katsotaan tuleeko lisää kysymyksiä.
Minä olen jäänyt aivan koukkuun tähän konverttaus juttuun.
Työmatkaa tulee päivässä 100:km, Joten akustoa pitäisi olla sen 150:km.n matkalle.
Ajokkini on MB A-sarjan pieni ”tila-auto” , sen käytännöllisyyteen olenkin kovin tykästynyt.
Ajattelinkin jos alakais siihen suunnittelemaan konverttausta.
Eniten minua askarruttaa että:
moottorin kannakoinnista pitää olla esitetty näyttö että se on tehty kunnolla eli lujuuslaskelmat.
Kaikenlainen mekaninen nikkarointi mulla onnistuu itellä, mutta tuommoiset laskelmat ei.
Tuota ohjaamon lämmitys asiaakin olen miettinyt, eikös ilmastointi ole ”käännettävissä” myös lämmitys käyttöön ”jollakin” venttiilillä.
Eihän lauhdutinkennon tarvia olla auto keulalla, senhän voisi siirtää tuon A-mersun ”välipohjaan” ja ohjata lämmityskäytöllä ohjaamon poisto ilma lauhdutinkennolle.
Vastaavasti ilmastointi käytöllä sinne ohjattaisiin raitisilma.
Tuossa minun A:ssa on sähkövastus nopeuttamassa ohjaamon lämpiämistä, sitä en tiedä missä se sijaitsee, minkä tehoinen se on ja voiko sitä hyödyntää jatkossa.
Eikös tuohon sähkömoottorin ohjaukseen olisi helppo saada vakionopeussäädin.
Odottelenkin innolla teidän protojen valmistumista.
Vessu.
"Tuota ohjaamon lämmitys asiaakin olen miettinyt, eikös ilmastointi ole ”käännettävissä” myös lämmitys käyttöön ”jollakin” venttiilillä."
Kuulostaa todella hyvältä idealta. Siis toisin sanoen laitetaan ilmalämpöpumppu sisätilaa lämmittämään. Sähköä kuluu vain kolmasosa vastukseen verrattuna.
Mitenköhän normaalin ilmastointilaitteen konvertointi onnistuu? Luulisi että sopivan laitteiston löytäminen ei ole kovin vaikeaa. Asiaa kannattaa varmasti tutkia.
Lepa
Noin 5:vuotta sitten hommasin taloon ilmalämpöpumpun ja silloin pelkän lämmittävän ja täysin samanlaisen lämmittävän / jäähdyttävän hintaero oli muistaakseni 70euroa.
(arvatkaa säästinkö sen 70euroo. No en, enkä ole katunut)
Myyjä kertoi siinä olevan joku venttiili.
Uskoisin jonkun, joka on perillä lmalämpöpumpun tekniikasta osaavan nikkaroida ko:venttiili autoon.
Minkähän tehoinen moottori tuolle ilmastoinnin kompuralle pitää olla?
Vessu
Mihin sitä ventiiliä tarvii.
Laitteessahan on kaksi kennostoa, kylmä ja kuuma. Kummallekin tarvitaan oma puhallin. Ilmastoinnin säätöön riittää että laitetaan väliin läppä jolla valitaan kumman kautta ilma kulkee. Kesäasennossa kuuma kenno puhaltaa ulos ja kylmä kenno sisään, talviasennossa päinvastoin.
Hondalla on jonkinmoinen systeemi käytössä tuossa ilmastoinnin käytössä sisätilojen lämmitykseen
Ja kuinkas ollakkaan: corolla verso dieselissä.
Vessu
No eikös se venttiili ole yksinkertaisempi laittaa, kuin lisä puhaltimia ja läppiä sekä muokata kanavistoa. Tosin kumpikaan systeemi ei välttämättä toimisi oikeasti kostealla ilmalla lämmittäessä. Ilmastointi laitteelle pitäisi osata ohjelmoida oikeanlainen kennon sulatus logiikka.
Jos oikein vakavissaan lähdetään suunnittelemaan, niin sen ilmastointilaitteen kylmän kennon ottoilma olisi talvitilassa matkustamosta, eli laite toimisi samalla sekä LTO:na että ILP:nä. Mitä sitä turhaan puhaltaa hyvää lämpöä pois matkustamosta.
Kuvitellaan nyt että on ne kaksi kennoa, kylmä ja kuuma. Näistä molemmista menee kanava sekä matkustamoon sisään että autosta ulos. Nyt vaan pelkästään muutetaan puhaltimien pyörimissuunta sen mukaan halutaanko kylmää vai lämmintä.
Talvella kuuma kenno imee ulkoa uutta ilmaa ja lämmittää sen, kylmä kenno puolestaan jäähdyttää matkustamosta poistuvaa lämmintä ilmaa ja kompressori pumppaa lämmön takaisin kuumalle puolelle. Matkustamosta tuleva lämmin ilma pitää kennon sulana.
Kesällä kylmä kenno viilentää ulkoa tulevaa kuumaa ilmaa ja kuuma kenno puhaltaa lävitseen matkustamosta tulevaa viileää ilmaa, eli toimii niinkuin ilmastointilaite toimii.
hmm… Itse olen vielä opiskelija, mutta sähköautoprojekti kiinnostaa jo nyt, vaikka rahaa ei ole liiaksi :)
Olen miettinyt lähinnä sitä että miten saisi tehtyä sähköauton mahdollisimman halvalla, Tee se itse-meiningillä.
Aihiona joku mahdollisimman kevyt auto, tyyliin joku pösö 309 (890kg) jossa on kuitenkin vähän tilaakin. Aihioita saa muutamalla satasella.
- Suorituskyky: Olisi mukava jos voisi ajaa 100km/h
- Kiihtyvyys 0-100 sellainen ettei toimi tien tukkona
- Toimintasäteeksi riittäisi vaikkapa 60km alkuun. Tässäkin tapauksessa 30km kohdalla olisi mahdollisuus ladata hieman :)
- Akut… vaikka lyijyakkuja, jos budjetti ei muuten kestä :) esim. 10kpl 80Ah lyijyakkuja = n. 10kWh. Kuinka pitkälle näillä ajaa?
Onko missään selkeää listaa eri akkutekniikoiden hinnoista… joku 10000€ akustoon on siis täysin utopistinen ajatus. 1000€ voisi olla realistisempi. Ja ennen kaikkea, jos ehdotatte muita akkutyyppejä, niin kertokaa samalla mistä niitä voi hankkia.
- Mistä moottori, ja millainen? Paljonko maksaa? AC vai DC?
- Millainen elektroniikka akuston ja moottorin väliin tarvitaan, ja mitä näistä voi / kannattaa tehdä itse
- Onko regen-jarrut hankala toteuttaa? Jarrupolkimen voisi säätää niin että puoleenväliin olisi pelkästään regen, ja sen jälkeen vasta oikeat jarrut alkaisivat ottaa lisäksi…
- Hitsaustarpeet yms pysyvät käsissä, joten myös patenttiratkaisuja saa ehdottaa.
Minulla on hieman perustietämystä sähkötekniikasta ja elektroniikasta, mutta en nyt osaisi kuitenkaan suorilta tuollaista sähkökaaraa tehdä :)
Tämä nyt on lähinnä tällaista ääneen ajattelua, kommentoikaa. Saa nähdä jos joskus pääsisi aloittamaan tällaista projektia.
Jos halvalla mennään niin tämä voi kiinostaa: