Kun viimein sähköautot alkavat hiljakseen yleistymään (parin vuoden päästä?) ja ehkä nykyisestä ihanneoloista noin 150km ajomatka alkaa
vastaamaan oikeassa elämässä myös 150km (ihanneolosuhteissa 200km uudemmissa sähköautoissa), niin silti saattaa kaivata joskus lisälatausta matkaa tehdessä. Ehkä tulee yllätys ettei sähköä jostain syystä saanutkaan tietyssä paikkaa vaikka piti esim. tekninen vika sähkökeskuksessa tai vaikka vain muutamasta kilometristä jää kiinni, että pääsee latauspisteelle perille, niin silloin toivoisi että olisi jokin polttomoottorilla toimiva latausjärjestelmä takakontissa (aggregaatti).
Eihän agrigaattien hyötysuhde varmaankaan ole paras mahdollinen sähköä tehdessä, mutta ideana olisi miettiä lisälaitteita, joilla saadaan hieman lisää ajokilometrejä jos on aivan pakko ladata muuten akkuja kuin 230v suoraan seinästä. Mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon?
Muutamia mietteitä:
- Agrigaatin tulisi olla suht hiljainen.
- Vähintään 5A/230v lataus JATKUVANA (ei aiheuta mitään ylikuumenemisiä/suojatoimintoja)
- Suht pienikokoinen, jotta tavaratilaan mahtuu muutakin tavaraa.
- Suht kevyt, turha paino autossa nappaa aina muutaman kilometrin pois. Samoin laitteen nostaminen myös mukavempaa.
Minkäköhän valmistajan laite parhaiten mielestäsi soveltuisi sähköautojen lataamiseen jos satunnaisesti päättää ottaa "varmuuden vuoksi" mukaan jos arvelee että alle 10km jää LASKENNALLISTA ajomatkaa jäljelle? Ainahan nimittäin jotain yllätystä voi tulla esim. auton oma kilometriarvio ei pidäkkään paikkaansa vaikkapa kovan vastatuulen takia.
Onko noista pienehköistä agrigaateista mihinkään kun tosissaan pitäisi sähköautoa ladata vaikkapa 20km verran? Suuremmista tietysti saisi enemmän potkua, mutta vievät hirmuisesti tilaa ja ovat myös painavia? Kuinka herkkiä sähköautot ovat "epätasaiselle" sähkölle mitä vanhemmat aggregaatit saattavat aiheuttaa?
Ja sellainenkin seikka tuli mieleen, että onkohan autonvalmistajat varmistaneet että jos auto tunnistaa latauksen, niin varoitusilmoitus tulee mittaristoon, että irroita latausjohto eikä auto liiku ennen sitä? Toisinsanoen omaa viritystä (kiinteää telinettä, pakokaasun poisto) ei voisi tehdä, että voi ajaa ja ladata samalla kun aggregaatti huutaa taustalla?
Kun tekniikka kehittyy ja alkaa pääsemään jo 300km ajoja, niin varmaankin lisälatauksen tarve matkalla vähenee huomattavasti…
Tässä muutamia esimerkkejä:
http://glanspower.fi/tuotteet/31
https://kauppa.rellunkulma.fi/category/196/aggregaatit
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/Aggregaatit
Ja vielä pohdintaa aggregaatin tekniikasta:
http://www.hsaoy.com/Apua/Mitoitus_ja_valinta/valinta.html#Aggregaatin%20jatkuva%20teho