Niin no, ikähän ei ole mikään tae hyvälle käytökselle tahi toisten huomioonottamiselle. Kyllähän vanhanakin osaa ärsyttää ja sitten nimittää sitä opettamiseksi tai jollain muulla hienolla termillä. Yleensä sen ottavat esille ne, joille se on ongelma.
Sinulle tuntuu olevan uutta että autonvalmistajan kiihtyvyysilmoitus ei pidä yhtä TM:n ja kokemuksiesi kanssa. Minulle se ei ole uutta, sitä sattuu autoalalla aika useasti, yritetään keksiä miksi juuri se auto on se auto jonka haluat. Itse en jaksa välittää siitä pätkääkään, koska Leaf on perheauto ja on minulle ihan sama, onko se 12 vai 10 sek, koska en kiihdyttele aamuruuhkassa. Haluan vain sanoa, että vääristely ei rajoitu sähköautoihin.
Myyntimääriä katson wikipediasta jonne niitä kerätään autotehtaiden virallisesti saiteillaan ilmoittamista myyntimääristä. Sieltä voit katsoa itsekin kohdasta electric cars. Vertailuluvut löytyy joka vuodelle ja tänä vuonna ollaan myyty jo globaalisti enemmän tammi-heinäkuussa kuin koko viime vuonna yhteensä ja ennuste on, että myynti kaksinkertaistuu tänä vuonna ja kasvu jyrkkenee ensi vuonna kun tarjonta lisääntyy ja hintakilpailu on jo käynnissä eikä sen huomatakseen tarvitse olla 'sähköautoguru' tai 'viherpiipertäjä'. Polttokennoautoihin en usko ollenkaan, ne ovat vain keino yrittää luoda metanolin jakelua siihen infraan mitä nyt käytetään bensan jakoon.
Jos et usko wikipediaan, en välitä alkaa todistelemaan tai väittelemään asiasta kanssasi vaikka sanoisit mitä koska EVVK alkaa todistelemaan asioita jotka joku on jo puolestani tehnyt. Kun massatuotanto jyrää, niin sähköautoja tulee joka maahan, myös tänne Suomeen yhä kiihtyvällä vauhdilla ja aina vain halvemmalla vaikka tänne saitille eksyisi mikä tahansa maailmanlopun profeetta tahansa kertomaan että sähköautoilu on pahasta tai se ei kannata siellä ja täällä.
Aloitin tämän ketjun, koska minua alkoi naurattaa kun lueskelin nettifoorumeilta millaiseksi 'todisteiden' kerääminen sähköautoja vastaan on mennyt ja keräsin mielestäni parhaat palat siihen listaan, mutta eipäs tullut mieleenikään että joku ottaisi ihan tosissaan tuon listan ja alkaisi sitten argumentoida sitä :D
Mitä eCorollaan tulee, niin siihen on turha vedota, koko projekti on kuopattu vuosia sitten ja sitä on vatvottu jos joltakin kannalta. Minusta on turhaa kaivaa tikulla asiaa jostain jota ei enää ole olemassa ja joka ei jatkunut enää, maailmassa pitää katsoa eteenpäin eikä murehtia vanhaa. Tässä paikassa vaan on se tosiasia, että ylläpito on kaikonnut vuosia sitten ja on myöntänyt, ettei ole paukkuja siivota tuota vanhaa eCorolla-juttua ja korvata sitä nykytilanteella.
Lähes jokainen ei-rakentelija joka tänne tulee, alkaa juuri tuosta mistä sinäkin, eli selittämään että homma ei toimi noin ja jokaiselle selitän samaa. Mutta kun en ole ylläpidossa eikä ole mun saitti niin minkäs minä sille teen muuta kuin kerron tämän. Kyllä se muakin harmittaa että noi jutut täällä roikkuu ja sitten se varsinainen asia, eli rakentelu, josta olen kiinnostunut, jää aina taka-alalle ja alkaa taas alusta se ikuinen eips-juupas väittely jonka takia vähän väliä tekee mieli nostaa kytkintä enkä ole ainoa turhautunut, foorumit on täynnä topikkeja joita ei ole päivitetty vuosiin ja niistä ajantaisaisen tiedon kaivaminen vaatii lehmän hermoja.
Kertauksen vuoksi kerron vielä uudestaan minkä haluaisin olevan etusivulla tuon eCorolla-mainoksen tilalla :
- Jos haluat ostaa sähköauton, katso nettiautosta myyntipisteet ja käytetyt. Meillä on sitten käytännön kokemuksia autolehtien ja valmistajien juttujen ulkopuolelta.
- Jos käytetyistä ei löydy tarpeeksi halpaa tai hyvää, hae käytetty auto Saksasta, lähtöhinta on siellä Leaffille 30.000e ja vuoden vanhan saa 20.000e + n. 3.000e kuljetusmaksuja ja autoveroa, mutta muista että jos auto on uudempi kuin 6kk tai ajettu alle 6.000 km, niin siitä menee myös ALV ja sitten se on jo samanhintainen kuin uusi kaupassa. Lisätietoja veromaksajat.fi -saitilta ja tullin sivuilta. Itsekin olen tätä harkinnut rakentamisprojektini siirryttyä ikuisuusprojektiksi.
- Jos valmis ei kelpaa, niin löydät täältä tietoja itse rakennetuista autoista. Harrasteautomme ovat osalla porukkaa vanhoja sähköpakuja, sitten löytyy esim. Golffi, Tipparellu, Porsche, Volvo jne. Jokainen on yksilö mutta tietämys on kovaa ja täällä on oma porukkansa joka tietää mistä saa osia ja mitä kannattaa hankkia.
Myös muita sähkövehkeitä rakentelemme, löytyy prätkää, mönkijää, moottorikelkkaa, mopoa, kolmipyörää, kilpa-autoa, dragsteria, carting-kärryä ja mitä vaan ihmismieli keksii ja mistä joku haluaa tietoa. Esim. vaikka miten dumpataan auton CAN-väylästä dataa ja tulkitaan sitä ilman huoltamokäsikirjoja tai mitoitetaan moottoreita ja akkuja.
- Näiden lisäksi uusistakin heitetään lämpimiksemme läppää, tai jos joku keksii jonkun uuden himmelin tai jos joku liike palvelee hyvin / huonosti. Tai vaikka siitä miten vaikka Leaffiin sais paremman lämppärin.
- Jos haluat keskustella bensakoneista tai diesseleistä tai sähkön tuotantotavoista, ikiliikkujista tai maailmanparantamisesta tai kaipaat muuten vaan seuraa, mene suomi24:n väittelemään ja anna meidän keskittyä harrastukseemme. And a sugar on top.