Suurin syy korkeisiin kulutuslukemiin on kylläkin amerikkalaisten EPA testissä jossa hybridiautot loistavat epärealistisen hyvillä kulutuslukemilla. Samaa vikaa löytyy EU-standarditestistä, koska kummassakaan ei oteta huomioon kuinka paljon energiaa auton akussa on tullessa ja lähtiessä. Testin pituus on vain muutamia kilometrejä, joten jopa Priuksen akulla pystytään ajamaan melkein koko testimatka läpi kuluttamatta tippaakaan bensiiniä.
Onneksi testi ajetaan viisi kertaa peräkkäin, mutta jokaisen testin välissä auto saa pyöriä tyhjäkäynnillä pari minuuttia jolloin se pystyy lataamaan testin aikana menetettyä sähköä akkuun ja tätä ei oteta huomioon testituloksessa. Lisäksi testimatka on suunniteltu niin, että akku ei juuri ehdi latautumaan itse ajon aikana.
Tuloksena on, että kun hybridiauto laitetaan testiin täydellä akulla, se tulee sieltä viiden kierroksen jälkeen ulos vajaalla akulla ja tämä erotus näkyy suoraan tuloksessa polttoaineenkulutuksen laskuna.