Kyselen mielipiteitä että jos nyt ostaa tehdasvalmisteisen täyssähköauton, johon ei ole mitään polttomoottorilaturia asennettu (sarjahybridi), niin onko niitä mielestäsi vaikeata myydä eteenpäin 5-10 vuoden päästä TAVALLISILLE KULUTTAJILLE? Siis jos esimerkiksi nissan leaf maksaisi nyt 35 000e UUTENA ja joku on käyttänyt sitä ahkerasti, jolloin ajomatka optimaalisessakin tilanteessa on tippunut ALLE 100km akkujen kulumisen vuoksi (jotkut jopa vain 50km esim. satojen pikalatauksien takia), niin onko autoa melko mahdotonta myydä eteenpäin järkevällä hinnalla? Siis 10v päästä tilanne voi olla niin että kyseisestä autosta ei saa edes 5000e, koska harva haluaa auton, jonka kanssa joutuu paljon laskemaan että mihin kilsat oikeasti riittävät? Ja vastaavasti ihan hyvän 10v polttomoottoriauton voi saada 5000e, jonka kanssa ei tarvitse autolla ajamisen suhteen murehtia, joten tavalliset kuluttajat kiinnostuvat valitsevat silloin mielummin polttomoottoriauton?
Mustapekka tilanne voi tulla helposti eteen noin 10v kohdalla kun akut pitäisi oikeasti uusia ja mahdollisesti pelkät uudet akut asennettuna maksaa nykyisen auton arvon verran? Pitäisikö aktiivisen sähköautoilijan myydä noin 5v kohdalla nykyinen pois ja ostaa aina uusi tilalle, jotta yhtälössä olisi edes jotain järkeä? Ja vaikka akuille luvataan X vuotta ilman merkittävää kapasiteetin putoamista, niin epäilen vahvasti että oikea elämä kertoo toista eli myyjät kaunistelevat puheita saadakseen tuotteita myytyä?
Esimerkki luvut voivat heittää pahasti arviossani, mutta ymmärrätte varmasti avaukseni että UUTENA ostettuna arvon tippuminen saattaa olla jyrkkää ja sitä kautta sähköautoilu maksaa kuitenkin suht paljon vaikka sähkö olisi halvempaa "polttoaineena"? Tilanne varmasti paranee 2020 vuoteen mennessä jolloin arvioin täyssähköautojen (pienellä polttomoottorilaturilla) olevan samalla viivalla hankintahinnaltaan polttomoottoriautojen kanssa, MUTTA sitten taas valtio on varmasti alkanut rahastamaan sähköautoja "käyttövoimaverolla" (tai millä sitä ikinä kutsutaankin), jolloin sähköautoilun "polttoainekulut" ovatkin taas suurinpiirtein samalla viivalla kuin polttomoottoriautoissakin. :)
Joten ovatko (täys)sähköautot NYKYISILLÄ HINNOILLA oikeasti mielestäsi mustia pekkoja, jolloin kokonaisuutena mitattuna ne eivät vielä muutamaan vuoteen oikeasti tavoita TAVALLISIA KULUTTAJIA, jotka eivät halua hermoilla matkan jatkumisen suhteen?