
MIksi tehdä konversio, jossa tarpeettomat osat jätetään paikalleen ?
Ottomoottorille suunniteltu voimansiirto/vaihteisto syö 15-20% tehosta
suoraan. Vaihteistolle + voimansiirrolle kertyy myös ylimääräistä painoa
jonka auto joutuu kantamaan.
Miksi käyttäää etuvetoista aihiota ?
Omassa mietinnässäni ideaalinen auto sähkökonversioon on nelivetoinen.
Esim. Subarullahan kaikki mallit ovat nelivetoisia. Nämä eivät ole kovin
arvostettuja euroopassa. Sopivia aihioita löytää todella edullisesti
Saksasta.
Nelivetoisessa autossa on valmiina vetoakseleiden paikat joka pyörälle.
Alkuperäisen voimansiirron(vaihteisto, kardaani, tasauspyörästö, jne) tiputtaisin ensimmäisenä pois.
Auton etupään vetoakseleille sijoittaisin "jarrulaturit", jotka kytketään
päälle jarrupolkimen kevyellä painalluksella (esim. magneettikytkinten välityksellä).
Käyttö yksinkertaisimmillaan esim."kytkinläppä" alkuperäisen jarrupolkimen päälle.
Akuston sijoittaisin kokonaisuudessaan auton keulalle, moottorin alkuperäisiin
kiinnikkeisiin tehtyyn kehikkoon.
Itse moottorin/t sijoittaisin taka-akselille keskelle autoa. Voiman välittäisin
pyöräkohtaisesti kahden kytkinpaketin välityksellä. Näin kummankin pyörän vetoa
voidaan säätää suoraan ja autolla on myös mahdollista rullata vapaalla kun kaasupoljin
on "off" asennossa. Moottorijarrutus sähkömoottorilla, joka ei kykene lataamaan
on haaskausta ;) .
Vetopyöräkohtaisiin kytkimiin voi myös rakentaa mitä tahansa muuta elektroniikkaa.
Elektroniikan tekeminen ja ohjelmointi on varmasti haastavin asia tämäntyyppisessä
konstruktiossa.
Täysin asiantuntematonta mietintää :)