KESKUSTELUKETJU AKE:N KANSSA PLUG-IN-HYBRIDIEN VEROTUKSESTA
1. AKE:n kanssa käyty keskustelu Plu-In_Hybridien verotuksesta lähti liikkeelle Antti Ruususen sähköpostilla AKE:lle lähettämästä kysymyksestä.
Antti kirjoitti:
Olin ensin kysynyt miten verotus menee juuri Priuksen kohdalta jos siihen asennetaan akusto jolla sähköllä ajettavaa matkaa pystyisi pidentämään ja tuon sähkön pystyisi ladata pistorasiasta.
Vastaus oli tarkalleen seuraavanlainen. (Saapui 24.6.2008)
"Viitaten viestiinne,
Valitan vastauksen viipymistä. Asiasta on tiedusteltu myös valtiovarainministeriöstä, joten en ole aiemmin pystynyt Teille vastaamaan.
Ajoneuvoverotushan perustuu rekisteriin merkittyyn tietoon. Kun ajoneuvon käyttövoimaksi on rekisteriin merkitty sähkö, ajoneuvosta maksuunpannaan käyttövoimaveroa. AKE:n ajoneuvotekniikasta saamani ohjeistuksen mukaan tapauksessanne, jossa autoon asennettaisiin jälkikäteen latauslaitteisto, ei hybridiauton käyttövoima muutu. Auton käyttövoimana säilyisi tällöin Priusten osalta bensiini.
Ystävällisin terveisin,
Ann-Mari Mäntylä
Ylitarkastaja, OTK
Ajoneuvoverotus "
2. Seuraavana päivänä soitin AKE:en tuolle Mäntylälle. Ohjasi minut lakinaiselle, Mia Nykoppille, joka alkoi teoretisoida asiaa ja puhui että asia olisi katsastusasemien päätettävissä. Ihmettelin että eikö AKE ole tässä asiassa korkein päättävä viranomainen ja totesi että kyllä, mutta että yksityiskohtaiset tekniset seikat sitten lopulta määrittävät ratkaisun.
Tämän jälkeen luin vielä uudestaan Antin minulle lähettämän AKE:n vastauksen, missä kerrottiin että asia on tarkistettu tekniikkaosastolta. Lähetin sitten turvallisin mielin seuraavanlaisen lehdistötiedotteen.
LEHDISTÖTIEDOTE 25.6.2008:
Sähköajoneuvoyhdistys kiittää AKE:a ladattavien hybridiautojen vapauttamisesta käyttövoimaverosta
Sähköajoneuvoyhdistys käynnisti 17.5.2008 adressin sähköautojen ja ladattavien hybridiautojen vapauttamiseksi käyttövoimaverosta. Adressi on kerännyt nimiä jo yli kymmenkertaisesti sen määrän, mitä sähköautoja Suomessa tällä hetkellä on.
Verkkovirralla ladattavaa hybridiautoa voi halutessa käyttää täysin ilman polttoainetta. Tällaisia autoja ei Suomessa ole vielä yhtään, mutta Sähköautot - Nyt! projektin puitteissa ensimmäinen ns. Plug-In-Hybridiksi muunnettu Toyota Prius aiotaan saada valmiiksi kesän aikana.
Nykyinen laki käyttövoimaverosta on ladattavien hybridiautojen osalta epäselvä, minkä vuoksi kysyttiin Ajoneuvohallintokeskukselta ja Valtiovarainministeriöltä ennakkopäätöstä.
AKE ja VM toteavat ettei bensiinikäyttöisen Toyota Priuksen voimanlähde muutu kun siihen lisätään akkujen latausmahdollisuus verkkovirrasta. Näin ollen ladattavasta hybridistä ei myöskään tarvitse maksaa käyttövoimaveroa.
Sähköajoneuvoyhdistys kiittää AKE:a ja VM:ä tärkeästä linjavedosta ja näkee sen osana laajempaa trendiä, jossa ekologiset autot saavat verohelpotuksia. Ruotsissa sähköauton ostajaa tuetaan jo 1000 eurolla ja hallituksen työryhmä ehdotti vast'ikään tuen kaksinkertaistamista.
Sähköajoneuvoyhdistys korostaa että Suomessa täyssähköautot joutuvat edelleen maksamaan käyttövoimavera, mikä on ristiriidassa niin uuden ajoneuvoverolain hengen kuin hallituksen ilmastopoliittisten linjausten kanssa. Täyssähköautojen vapauttamiseksi käyttövoimaverosta tarvitaan lakimuutos.
Sähköautot - Nyt! projekti aikoo tuoda kaikille Suomen Toyota Priuksien omistajille mahdollisuuden muuntaa autonsa verkkovirrasta ladattaviksi. Hybridiautojen muuntaminen on ensimmäinen askel projektissa, jonka tarkoituksena on tuoda markkinoille täysin sähköiseksi muunnettu Toyota Corolla vielä tämän vuoden aikana.
Lisätietoja:
Sähköajoneuvoyhdistys, toiminnanjohtaja Jiri Räsänen
Sähköautot - Nyt! : www.sahkoautot.fi
if.iki|nenasaR.iriJ#if.iki|nenasaR.iriJ
050 - 563 9492
Ajoneuvohallintokeskus: 020 - 696 300
Ann-Mari Mäntylä
Adressi: www.adressit.com/sahkoautot-vapautettava-dieselverosta
3. AKE tulee silmille
Seuraavana aamuna sähköpostivastauksen antanut Mäntylä tuli sitten lankoja pitkin oikein kunnolla.. Valitti kolmea asiaa:
1) AKE:n antama päätös ei ollut ennakkopäätös, toisin kuin lehdistötiedotteessa annettiin ymmärtää. - Joskaan lehdistötiedotteessa ei sanottu että AKE olisi antanut ennakkopäätöstä.
2) Olin laittanut lehdistötiedotteen heiltä lupaa kysymättä.
3) Olin laittanut ko. Mäntylän AKE:n osalta lisätietoja antavaksi ihmiseksi lupaa kysymättä.
No, tuo ensimmäinen kritiikki oli kyllä ihan paikallaan. En tullut huomanneeksi että termillä ennakkopäätös (itse asiassa kai "ennakkoratkaisu") on ihan tarkka juridinen merkitys. Olin vain naiivisti ajatellut että kun viranomaiselta jotain sähköpostilla kysyy ja kun sähköpostilla vastataan yksiselitteisesti, ilman varaumia, ja vielä että asian tarkistuttua sekä tekniikkaosastolta että peräti Valtiovarainministeriöstä asti, että se olisi sellainen viranomaisen kanta johon voi luottaa. - Tavallisen kansalaisen näkökulmasta tällä ei liene suurtakaan eroa, eihän se asiallinen kanta voi olla eri vain sen mukaan mikä juridinen status siihen päälle lyödään. No, ymmärrän kyllä että juristia tällainen kuitenkin harmittaa. Pyysin anteeksi tätä terminologista kömmähdystä.
2) Toista kritiikkiä oli vähän vaikea ymmärtää, sillä eihän kansalaisjärjestö ole tilivelvollinen tiedotteissaan millekään viranomaiselle. Mehän vain kiitimme viranomaisen antamasta suotuisasta kannanotosta.
3) Tämä kolmas lienee sellainen virkamieskulttuurin ja nettikulttuurin yhteentörmäys. Ajattelin vaan helpottaa asioita että toimittaja voi suoraan soittaa sille henkilölle, joka asiassa parhaiten tietää.
4. AKE:n periaatepäätös nro:2
Samana päivänä, perjantaina vähän ennen kello viittä tulee AKE:sta Nykoppilta sitten tällainen sähköposti:
*****************
Tiedoksenne ja viitaten aiemmin asiassa käytyyn sähköposti- ja puhelinkeskusteluun,
Mm. asiassa annetun lehdistötiedotteen vuoksi nyt on käyty uudelleen keskustelua plug-in –hybridiautoista. Asiasta on keskusteltu uudelleen mm. Ajoneuvohallintokeskuksen Ajoneuvotekniikan kanssa. Keskustelujen tulos on seuraava: hybridiautojen käyttövoimana on pääsääntöisesti ajoneuvoliikennerekisterissä bensiini. Mutta kun hybridiautoon lisätään plug-in –laitteisto, auton käyttövoima aiemmin kerrotusta poiketen muuttuisikin, koska kyseinen auto tulee rekisteriin merkitä bensiini/sähkönä. Tämä muuttunut tieto on saatu tänään Ajoneuvotekniikasta. Muutos aiheuttaa siten muutoskatsastusvelvollisuuden, ja tällöin veroperuste muuttuu. Nykyisen ajoneuvoverolain mukaan tällaisesta ajoneuvosta tulee maksuunpanna ajoneuvoveron perusveron lisäksi käyttövoimaveroa. Jotta käyttövoimaveroa ei maksuunpantaisi, se edellyttäisi lainmuutosta. Lain valmistelisi tällöin valtiovarainministeriö.
Saamani tiedon mukaan AKE:n Ajoneuvotekniikka tulee tekemään katsastajille ohjeistusta asiaan liittyen.
Ystävällisin terveisin,
Ann-Mari Mäntylä
Ylitarkastaja, OTK
Ajoneuvoverotus
****************
5. Nyt sitten laittavat tiedotteen, jossa väittävät että asiassa on käyty vain puhelinkeskusteluja!
http://www.ake.fi/AKE/Ajankohtaista/Vuoden+2008+tiedotteet/Plug-in-hybridiautojen+käyttövoimaverosta+ei+vielä+ennakkoratkaisua.htm
Summa summarum: Aika lailla Venäjällä tässä näemmä eletään. Viranomaisen kanta riippuu päivästä ja siitä sattuuko kysyjän naama miellyttämään.
6. Tässä vielä vastaukseni tuolle Mäntylälle:
Hei,
Kiitos tästä varsin mielenkiintoisesta tiedosta.
Kiintoisaa olisi myös tietää millä perusteilla syntyi periaatepäätös nro1 ja millä muuttuneilla perusteilla syntyi vain kahta päivää myöhemmin periaatepäätös nro2 ? Vähän tulee nimittäin sellainen vaikutelma että tämä numero kakkonen syntyi kun naama ei miellyttänyt.
Saatamme laittaa tästä pressin. Jätän sinut pois yhteystieto-osiosta enkä laita siihen AKE:n osalta ketään. Mikä olisi mielestäsi lähettämäsi tekstin statusta parhaiten kuvaava termi: "Kannanotto", "lausunto", "linjaus", "periaatepäätös", "tulkinta" vaiko joku muu? Vai oliko ainoastaan termi "ennakkopäätös" mielestänne epäsopiva? - Ajattelin vaan, ettei teidän taas tarvitse sitten ottaa herneitä nenään.
Toimintaanne syvästi oudoksuen, mutta silti edelleen ihan ystävällisin terveisin,
Jiri Räsänen
Sähköajoneuvoyhdistys, toiminnanjohtaja