Olen alkanut miettimään, että sähköautot ovat aika kiistelty ajoneuvo nykypäivänä hankintahintansa takia, että kannattaako sellainen tosinaan ostaa. Tulevaisuudessa varmasti vaakakuppi kääntyy (hybridi)sähköautojen suuntaan, mutta en usko vielä sen tapahtuvan ainakaan pariin vuoteen.
Jos matkat ovat melko lyhyitä esim. ALLE 10km, niin ehkä väliaikaisena vaihtoehtona toimii sähköavusteiset polkupyörät kunhan vain hankkii kunnon varusteet, jotta ajaminen jopa ympäri vuoden on mukavempaa? Talveksi voi laittaa (leveämmät) nastarenkaat alle jolloin ajaminen talvellakin onnistuu tarvittaessa. Tulee kuntoiltua samalla eikä hankintahinta ja käyttökulut aivan mahdottamasti maksa verrattuna oikeaan sähköautoon. Suurin kynnys on asennemuutos kun oikea auto on paljon mukavampi tapa liikkua paikasta toiseen kuin sähköavusteinen polkupyörä, joten kompromissi (autosta polkupyörään) vaatii kyllä hieman sisua totuttelun osalta jos ei muutenkaan arjessa juuri pyöräile. Kuitenkin "kilometrihinta" matkalle olisi aika halpaa kun laskee kaikki kulut sähköautoihin verrattuna NYKYHINNOILLA.
Olen välillä miettinyt että pitäisikö itse tehdä jokin muutostyö omaan nykyiseen polkupyörään, jolloin siitä tulisi sähköavusteinen. En puhu nyt vain etuvannetta vaihtamalla vaan ehkä hieman pienempi ja huomaamattomampi sähkömoottori kytkettynä suoraan omalla hammaspöyrällä ketjuihin. Ehkä jostain skootterin/mopon käynnistysmoottorista voisi systeemin väsätä jos vain jatkuvaa kuormaa kestää? Ongelmaksi tulee sitten laillisuuskysymykset että 250w ei saisi ylittyä ja polkea pitäisi myös eikä pelkällä sähköllä ajaa. Tosin eipä taida juurikaan pyöräteillä pollareita näkyvän…