
Terve, ei nyt suoraan palstan varsinaiseen aiheeseen kuulu, mutta täältä ilmeisesti löytyy parasta asiantuntemusta Suomessa.
Lähipiirissä on parikin eläkelläispariskuntaa, joilla on asunto ja/tai mökki mäellä ja sauna sekä muuta tonttia sitten rannassa. Tavaraa pitää kuskata sitten ylös ja alas mäkeä; tuohon sitten käytetään puutarhatraktoria, vanhaa rekisteristä poistettua autoa ja talvella moottorikelkkaa. Kun käytännössä 95% ajasta liikutaan alle 50 metrin päässä pistorasiasta (ja toisessa paikassa 100% alle 100m), niin akuston loppuminen ei ole ongelma ja selviytyisi esim. 60Ah, jopa pienemmilläkin, akuilla.
Tarpeet ovat hiukan erilaiset, mutta luultavasti tekninen perusratkaisu (moottori, ohjain, akusto) olisi molemmissa yhtenevä. Toiseen tarpeesee golfkärrymäinen ratkaisu olisi ok (kaksi istumapaikkaa + pieni lava), toiseen taas yksi istumapaikka on ok (periaatteessa puutarhatraktorin ulkomitat) peräkärryn vetoon.
Tehojen arviointi on tietysti yksi haaste. Toisesta paikasta on sen verran kokemusta, että 15 hv puutarhatraktori on vähän turhan heikko, sensijaan 22 hv oli oikein hyvä. Sähkömoottorin tehohan ei tarvitse olla noin paljon vaan nimenomaan mäkikäytössä väännöllä on merkitystä, maksimivauhdiksi riittää hölkkävauhti. Näissä pienemmissä tehoissa tasavirtamoottorit lienevät taloudellisempi ratkaisu ja vaikka uusiutuva jarrutus olisikin mäkikäytössä tosi hyvä, sekin ilmeisesti nostaa hintaa. Ohjattava säädin olisi toki hauska, koska se mahdollistaisi älykkyyden lisäämisen esimerkiksi luistoneston muodossa. Kahden moottorin järjestelmälläkin pääsisi tasauspyörästöstä erooon sopivalla älykkyydellä mutta hintakin suunnilleen tuplautuu.
Mutta linkkejä, kommentteja? Unohdanko koko homman vai hankinko tästä parivuotisen puuhasteluprojektin?