Äärimmäisen mielenkiintoinen luento litium-kennojen toiminnasta, niiden eliniästä testaamisesta ja tuloksista:
Näyttäisi siis siltä, että pitkitetty lataus heikentää kennoja varsin nopeasti. Tämä johtuu siitä, että SEI-kerros imee kapasiteettia latauksen jatkuessa pitkään. Eli ei todellakaan näyttäisi olevan hyvä idea pitää kennoja korkeassa jännitteessä pitkään vaan ennemminkin ladata nopeasti ja lopettaa lataus mahdollisimman pian. Korkea lämpötila pahentaa tilannetta riippuen käytetystä peruskemiasta ja lisäaineista. Samoin tekee korkeampi jännite.
Tämä kyllä selittäisi sen, miksi ihmiset ilmeisesti saavat kennojaan rikki monien yleisesti saatavilla olevien BMS:ien Top Balancing-metodilla, jossa kennoja tietääkseni saatetaan "keittää" keinotekoisesti ylläpitämällä korkeaa jännitettä pitkiäkin aikoja. Itse en valitettavasti ole tuota metodia kokeillut omilla kennoillani, koska en halua hankkia uusia kennoja hapantuneiden tilalle.
Yksinkertaistettuna (näiden tulosten perusteella):
Nopea lataus + viileä lämpötila + alhainen lopetusjännite = PISIN ELINIKÄ
Hidas lataus + korkea lämpötila + korkea lopetusjännite = LYHIN ELINIKÄ
Pakkanen on sitten tietenkin asia erikseen.

Kuvasta näkyy miten korkeampi latausjännite voi alkuun näyttää toimivan, mutta kenno saattaa kuolla hyvinkin nopeasti.

Kapasiteetin menetys on suoraan suhteellinen latausaikaan. C/100 = 100h latausaika, C/24 = 24h latausaika.
Blog at kWsaki dot com