"mfbxxx:älle: Kehumisille täytyy aina olla katetta. Näistä konversioista on rummutettu Suomessa jo monta vuotta ja mitään radikaalia ei vieläkään ole tapahtunut."
Ihan yhtä lailla pitää olla mille tahansa sanomiselle katetta. Oli se negatiivista tai positiivista. Laidalta huutelu on aina helpompaa. Osallistumista tekemiseen on monentasoista.
"Mitä tuo tarkoittaa? Etteikö ole tarkoituskaan tehdä mitään toimivaa? Jotkut konversiorakentajat saattavat olla eri mieltä kun tehdään hallaa koko sähköautoidealle."
Ei tietenkään. Vaan on tarkoitus tehdä mahdollisimman tehokkaasti lähes nolla-budjetilla asioita. Erilaisia komponentteja on maailmalla jo kehitettynä kohtuullisen hyvin, mutta niistä ei ole käyttökokemuksia tai kokemukset ovat olleet huonoja usean osatekijän summana. Siksi niitä pitää asentaa käyttöön, että selviää paremmin, mitä realisia vaihtoehtoja on. AINA nämä vaihtoehdot esitetään asiakkaille ja riskeistä keskustellaan. Joskus lyödään kirvestä kiveen. Joskus ei. Ja kun yhteistyö on hyvää, ongelmat korjautuu.
"On syytä selvittää myös käsitteitä; prototyyppiä ei ole tarkoitettu myytäväksi asiakkaalle vaan se on kaikessa hiljaisuudessa testattavana oleva härveli."
Missä näin sanotaan?
Lueppas: http://fi.wikipedia.org/wiki/Prototyyppi
Prototyyppi tarkoittaa alkuperäistä, ensimmäistä versiota. Ja kun nämä muunnokset ovat kaikki yksittäistapauksia ja niissä joutuu käyttämään lähes aina jotain uutta osaa, on syntyvä kokonaisuus se ensimmäinen testikappale. Se ei tarkoita, että vian ilmetessä perävalotakuuta toteutettaisiin. Vaan se tarkoittaa sitä, että laitetta valvotaan ja korjataan niin kauan että se toimii. Olisi väärin valehdella, että kaikki on testattua ja mitään tilaa millekään komplikaatiolle ei ole.
"Akkuteknologian kehittäminen on syytä jättää osaaville ja keskittyä siihen mitä osaa."
:D jep, jep…
"Miten niin ei ole tehty tuotteistusmielessä?"
Siten, että liiketoimintaa ei ole tehdä muunnosautoja. Jostainhan ne ylimääräiset rahat pitää tulla, joilla katetaan jokainen negatiivisella katteella tehty muunnosajoneuvo. Mitä järkeä olisi tuotteistaa muunnos, joka ei ikinä tuota mitään? Osakomponenteilla taas tienaa, kunhan ne ovat saatu tuotantoon asti.
"Teetkö uutta historiaa?"
Mielenkiintoinen kysymys. Joissain asioissa kait voi sanoa, että jotain historiaa on syntynyt. "Jos tehdään 500 konversiota, niin.."
Mitä Calbiin tulee, niin mikä on oma versiosi ko. puljun syntymisestä?
Winston viritti tuon prismaattisen kennon toimintaan (eikä kukaan muu) ja olin itsekin noissa pöydissä Shenzhenissä selittämässä sijoittajille asioita. Winstonin pyynnöstä. Yhteistyö oli hyvää ja runsasta. Kirjoitan kyllä jonkun kirjan näistä jossain vaiheessa, kun uskallan NDA-peikolta. Varkauden tehtaan syntyminen ja ideointi on myös varsin värikäs ja täynnä jännittäviä käänteitä. Nan Hai hotellin business centterissä istuttiin eräs merkittävä istunto :)
""Tätä samaa voisi kai sitten todeta, että miksi yhteisistä rahoista ylläpidetään lihavaa julkistasektoria. Mutta se ei tänne palstalle kuulu."
Jos mää puhun akkuhommissa pään kiviseinään lyömisestä ja sinä koko julkisesta sektorista niin mielestäni ovat yhtä kaukana toisistaan kun Mikkeli Mosambikista."
Otin kantaa siihen, että olet niin vihainen, että tuhlaamme sinun maksamia verorahoja kaikkeen turhaan. Miten toimintamme siis eroaa muusta tulonsiirrosta, jota valtio harjoittaa? Jos rahasi tuhlataan rankasti kilpaillun alan valloittamiseen uusilla innovaatioilla (jossa on mahdollisuus, että rahat tulevat vielä takaisin maailmalta), miten se on huonompaa, että sillä palkataan suojatyöpaikoille joutilaita ihmisiä ilman todellisia työtehtäviä?
"Akkujen hintahan ei koskaan ole liian halpa. Mutta tuohon hintaan saa Euroopasta:"
Olen todella pahoillani, että joudun kertomaan: alle $1/Ah hintaan on saanut akkua jo 12 vuotta. Hintaan ei siis ole tullut mitään muutosta tuona aikana. Suomeen akkujen tuominen on vaikeaa, koska jokainen kauppa maksaa enenmmän (hetkellisesti), mitä niistä saa hintaa. Kiitos Verottajan. Muualla euroopassa osataan soveltaa ja on erilliset paikalliset säädökset.
Tuo osoittamasi 0,89€/Ah (ilman ALV ja toimitusmaksuja) tarkoittaa reaalisesti siis 1,11€/Ah. => 347€/kWh.
Väitän, että teemme suomessa akkuja reilusti alle tuon hintatason. Mutta jos on kerran periaatteesta parempaa tukea Itä-Eurooppalaisia ja Aasialaisia toimijoita, niin mikäs siinä sitten. Jokainen jamblaa tavallaan.
"Kiinnostaako ketään prosessit?"
Minua.
"Eikö yksinomaan kiinnosta mihin hintaan saa hyviä akkuja ja juuri silloin kun tarvitsee?"
Luonnollisesti. Siksi on hyvä, että on erillisä puskureita valmistajien ja asiakkaiden välillä. Varsin usein kuitenkin kotimaisuutta kysytään ja hinta on merkittävin tekijä.
"Kuinka monella suomalaisella on merkittävää määrää jonkun litiumakkutehtaan osakkeista? Aivan, ei kellään."
Kimurantti kysymys. Hallintarekistereistä kaiketi ne löytyy, vaikka eivät julkisia olekaan.
"Taannoin joskus vuosi-puolitoista sitten toimittaja koeajoi muistaakseni VW-sähköautoa, konversio. Kesken matkan auto pysähtyi vaikka sähköä oli mittariston mukaan runsaasti, luvatusta 24h päivystyksestä ei ollut apua kun kesti monta tuntia saada joku puhelimeen ja vikadiagnoosi oli "pääsulake palanut". Ja auto hinattiin tieltä pois."
Ja itse voimattomana painoin pääni käsiäni vasten. Jos nyt puhutaan samasta ohjelmasta. Mikä moka! Taustatkin sitten selevisi tarkemmin hieman myöhemmin. Muunosauton valmistamisesta vastasi Elcatin kehittäjät. Sulakkeen koon määritti eräs johtaja, jonka tehtäväksi se ei kuulunut. Miten käy, kun varmuuden vuoksi laitetaan puolta pienempi sulake, mitä oli speksattu? Aivan naurettavaa..
Kyllä itsellenikin on käynyt vastaavia kämmejä. BMS valmistaja on speaksnnut, että kapasiteettimittaus kalibroituu ensimmäisen 100%DOD syklin yhteydessä, vaikka käsin asetettu arvo olisi mitä. Ja sitten ei niin käykään. Kun olikin jossain asetusvalikoissa ruksi väärässä paikassa. Asiakkaan luonakin käydään tarpeen tullen, mutta vain siihen asti, kunnes on selvää, ettei viat johtu laitteista.
"Mutta veikkaan että osaavana ihmisenä olet tehnyt hyvän lämpöeristyksen konvertoimiisi autoihin kun kertomuksesi mukaan tunnet jonkin verran litiumakkujen sielunelämää."
Luonnollisesti. Jos autosta tiedetään, että sitä pääsääntöisesti säilytetään tallissa, voidaan tehdä kevyempi eristys. Taannoin tein kolme päivitystä, joissa oli tarkoitus aloittaa uuden akkulämmittimen testaaminen, mutta siltä osin projekti keskeytyi. Hankkeen tukemiseksi tein Finnveraan, Elyyn ja keksintösäätiölle hakemukset. Maailma kääntyi ja rahat olivat loppu kaikilta. Mutta noihin akoihin tuli uutta tietoa akuista, jonka myötä tämä lämmitinkysymys jää historiaan. Sen tarve muuttuu, eikä se tule toimimaan enää uuden kennotekniikan myötä. Näihin ajoneuvoihin on tulossa kokonaan uudet akut (tai peräti uudeta autot asiakkaille), kunhan ne saadaan labrasta ulos. Menee käsityönä näin alkuunsa, kunnes on nolla-sarjaa varten tuotantolinja kasassa.
"Voisin tehdä tarinan johonkin sopivaan lehteen aiheesta mutta pitäisi jostain löytää toimiva konversio jossa edes yksinkertaiset perusasiat on tehty kunnolla."
Näistä tehtiin listaa ihan Tekesillekin, että voisi haastatella ja tehdä jutut. Muutamat ihmiset anonyymisti suostuivat, että haastateltaisiin, mutta sitten se tulikin jo selväksi: Tekesin ja Trafin tulkinta on, ettei muunnosajonauvotoimintaa ole suotavaa tukea. Iso teollisuus on tulossa apajille muutoinkin, joten he eivät näe mitään järkeä tukea tätä alaa. Pakko kyllä sanoa, että Tekesillä teki ansiokasta taistelua eräs henkilö ja saikin siellä uskoa valettua muunnoksien osalta (ammattiajoneuvomuunnokset). Kiitos siitä!
"Voisin tehdä tarinan johonkin sopivaan lehteen aiheesta mutta pitäisi jostain löytää toimiva konversio jossa edes yksinkertaiset perusasiat on tehty kunnolla."
Ei huono ajatus! Koitetaampas sopia nyt sitten, että teet tällaisen juttusarjan. Ota yhteyttä suoraan sähköpostilla, niin aletaan sopimaan koeajoja. Prosessin ajaksi teemme salassapitosopimuksen, ettei kenekään yksityisyys ole vaarassa.
"Eestistä? Eikös siellä ollut jotain säpinää noissa puitteissa?"
No vasta ehdittiin keskustella henk.koht. presidentin ja pääministerin kanssa. Maaperä on siellä hedelmällisempää, mitä suomessa. Tukijärjestelmät ja verotus erilaiset sekä ennakkoluulottomuutta ja suoraselkäisyyttä riittää. Kieroilu, selkään puukottaminen ja paskan jauhanta ovat suomen loppumattomia ja uusiutuvia luonnonvaroja.