Mielenkiintoista, että EnerTrack`ilta löytyy nyt dual-hub-moottori ( 2 x 11kW ), ja single hub-moottori myös vesijäähdytteisenä, jolloin jatkuva teho 20kW ( normaalisti 11kW ilmajäähdytteisenä ). Löysin myös netistä kuvan, jossa joku baltiassa tai venäjällä on toteuttanut jo idean käyttää taka navan kulmavaihdetta ( aiemmin sanoin tasauspyörästö, mutta eihän se sellainen ole, vaan kulmavaihde ) siten, että siitä on ketjuveto takapyörään. Joten ei mikään uusi idea.
Päivämäärä: 19 Feb 2014 17:20
Keskusteluviestien lukumäärä: 10

EnerTrack`in hub-moottorit tarjoaa kyllä yksinkertaisen tavan rakentaa ev-mp ainakin ketjuvetoisesta moottoripyörästä ( minulla hybridi-mp Dnepr kardaanivedolla tietää isoja muutoksia ). Johonkin alle 200kg kuivapainon mp:hen riittää tuo 11kW:n napamoottori, joka maksaa n. 1000e. EnerTrack`in sivuilla on useita esimerkkejä toteutetuista projekteista.
Projekti on varsin mielenkiintoinen. Siinä on vain pari asiaa, jotka askarruttavat pykälien kannalta.
- Pyörän paino ei saisi nousta. Toki toisen istuimen, jos sellainen on, poisjättäminen tuo pelivaraa yhden ihmisen (75kg?) verran
- Teho ei saisi nousta. Ehkä tämän voi kiertää niin, ettei kumpikin veto voi olla yhtäaikaa käytössä?
- Sivuvaunun painolle oli muistaakseni myös rajoituksia eli sinne ei voi tunkea loputtomasti akkuja. Tai ainakaan ihmistä ja akkuja. Tämä sivuvaunuhomma menee kyllä aivan ulkomuistin puolelle.
Blog at kWsaki dot com
Kiitos kommenteista! Hyviä pointeja, jotka on itseänikin askarruttaneet pitkään. Siksi lopulta päädyin juuri Dnepriin. Dneprini on rekisteriotteen mukaan L4/sivuvaunumoottoripyörä. Istuimien lukumäärä 3 ( kaksi erillistä polkupyörän satulaa muistuttavaa istuinta itse pyörässä ). Tehtaan dokumenttien mukaan pyörän kantavuus ilman kuljettajaa ja matkustajia ja sivuvaunun kuormaa on 260kg. Sivuvaunulla ei muuta painorajoitusta ole. Takalokarin päältä on tarkoitus jättää toinen istuin pois, ja rekisreröidä pyörä 2:lle. Silloin kantavuutta jää 260-150 = 110kg. Kun 4,8kWh:n akusto tulee painamaan 50kg, napamoottori vanteineen 30kg, ei ongelmia tule painon suhteen.
Teho ei nouse, koska boxeri ja napamoottori eivät tule olemaan yhtä aikaa päällä. Tosin kiinnostaisi optiona, plug-in verkkolatauksen lisäksi, käyttää napamoottoria geniksena/sähköjarrruna lataamaan akkuja, kun ajelee boxerilla.
Takahaarukkaa saa jatkaa ( MMAF:n sivuilla mp-rakentelusäännökset ), ja selviän pelkästään sillä, sillä kulmavaihteen ( Dneprin takanapa ) saa kiinni mp:n runkoon. En takapyörään levyjarrua tarvitsekaan, koska tuossa Dneprin omassa kardaanivetoisessa navassa, jota käytän kulmavaihteena, ja josta tulee ketjuveto taka-napamoottoriin, jo on rumpujarru ( kunnostan, uudet jarrukengät ). Etuhaarukka vaihtuu kuitenkin johonkin japsipyörän tehokkaaseen tuplalevyjarruiseen ( Dneprissä rumpujarru ), joten rumpujarru kyllä riittää takana.
Onhan tämä tosi mielenkiintoinen rojekti. Japsipyörissä homma kaatui juuri kantavuus ongelmaan. Hybridi-mp on kiinnostanut pitkään, ja juuri siksi, että ajomatka ei ole rajoitettu. Voi lähteä vaikka Laatokkaa kiertämään. American chopper-poijat on rakentaneet ilmeisesti maailman ainoan hybridi-mp-konversion, HD:n Sneider Electric`ille.
Tosiaan kiinnostava projekti. Seuraan mielenkiinnolla. :)
Omaa vehjettäni rakennellessa törmäsin tämmöiseen, minkä joku oli tehnyt. Ja muistan nähneeni jossain jonkun toisenkin tekeleen. Eli on noita jokunen vissiin maailmalla rakenneltu pitäen polttis siinä sähkiksen rinnalla.
eHonda Electric Motorcycle
electricfinn.wordpress.com
No on todella jotkut värkänny. Intialaiset on näköjään tehneet simppelisti hybridi-scootterin laittamalla napamoottori etupyörään. Tuo oli minullakin mielessä, mutta 30kg:n etupyörä, voisi olla tosi hankala ajettava, ja samaa mieltä oli katsastusmieskin. Minulla oli vaatimuksena myös 50km:n ajomatka pelkällä sähköllä ( jotta sähkökäytöstä olisi todellista hyötyä ), ja kaksipaikkaisuus.
Ja ihan vaan tiedoksi kaikille hybridi-mp:stä kiinnostuville sellainen asia, joka on tullut esiin oman projektini tiimoilta: mp:ään saa laittaa peräkärryn, jonka omapaino + kantavuus on enintään puolet mp:n omapainosta. Siis jos mp:n omapaino on 200kg, peräkärryn kokonaispaino ( kärry + kuorma ) saa olla enintään 100kg. Eli, litium-akuston voi laittaa myös peräkärryyn, jolloin sen painoa ei lasketa mp:än massaan. Toinen rajoitus on se, että rakenteellinen nopeus peräkärryn kanssa on 80km/h. Eli Dnepr-hybridi-mp:ssäni voin vaihtoehtoisesti laittaa akuston peräkärryyn sivuvaunun sijasta, ja säilyttää mp:n 3-paikkaisena, tai ilman sivuvaunua 2-paikkaisena. Tietenkin saan laittaa Dnepriini hybridinäkin, sivuvaunun kanssa peräkärryn, jonka kokonaismassa on peräti 170kg. Eli siihenhän voi rakentaa vaikka telttaperävaunun.
Toivon sydämestäni, että Dnepr-hybridi-mp projektini herättäisi muissakin kiinnostusta rakentaa hybridi-mp, koska tämä palsta on aika kuollut, lukuunottamatta muutamia auto- ja mp konversioita, jotka ovat tämän palstan paras suola. Saataisiin tännekin enemmän reilua tiedon- ja kokemusten jakamista ( kuten ko. projektien rakentajat ovat tehneetkin ), ja asiaton väittely jäisi pois täältä. Siis aitoa harrastetoimintaa tänne. Sitäpaitsi, hybridi-mp:rien kokoontumisajo voidaan pitää vaikka Porissa, tai missä vaan!
Jarrukengät Dnepriin tuli tänään. Maksoi eteen ja taakse yht. 40e. Dneprin omat oli niin rasvassa, ettei siinä paljon jarruja ollut. Itäpyöriä on n. 4000 liikenteessä Suomessa. Purkuosia on hyvin saatavilla. Paperittomia Venäjältä tai Baltiasta tuotuja pyöriä saa alle 500e. Koska ajokauteen on enää pari kuukautta, laitan Dneprin nyt ensin ajokuntoon, ja ajelen sillä, mutta samalla hommaan käytetyn takahaarukan ( swingin ) ja takanavan. Samalla, kun ajan pyörällä, rakennan takahaarukan kulmavaihdekiinnityksineen valmiiksi, siihen napamoottorin, ja akuston valmiiksi sivariin. Sitten konversio on nopea tehdä. Onhan mulla tuossa tallissa Jammu XJ900F, jos haluaa oikein tuulettua.
Missäs tossa hybridi Cafe Racer Hondassa on bensatankki! Ei se tohon patterien päälle edes mahdu. Eikä noilla paristoilla paljon kilsoja ajeta.
Omassa Dnepr-hybridi projektissani lähtökohta on käyttökelpoisuus sähköllä ( riittävä, 50km ), ei pelkkä teknologia. Oishan se hybridi-ev, vaikkei kulkisi kuin 2km sähköllä. Minulla 21 litran bensatankki jää. On tässä ollut vääntämistä pykälien kanssa, mutta nyt näyttää todella hyvältä.
80km/h peräkärry vaatii myös jousituksen ja tietenkin lisää kulutusta perässä roikkuessaan, mutta ei nyt muita esteitä heti tule mieleen. ;)
Jos Z500:sta lähtisin tekemään pitäisi akusto varmaankin laittaa jonkinlaiseen boksiin kuskin taakse. Kaksipaikkaisena se ei kuitenkaan voisi säilyä, jos polttomoottorin säilyttää.
Mutta jos nyt tuon autonkin ensin saisi tieliikenteeseen…
Blog at kWsaki dot com