Olen joskus miettinyt jos tekisi hybriidin jolla on pieni moottori joka aina käy optimaallisella kierroslukualueella ja jolla siten on paras hyötysuhde. Tämä ei olisi saasteeton mutta saastuttaisi selvästi vähemmän kuin pelkällä bensamoottorilla ajamalla koska tavallinen auto on optimoitu tietylle nopeudelle. Esimerkiksi oma BMW kuluttaa vähiten, ja siten myös saastuttaa vähiten, kun ajaa noin 90km/h. Tämä johtuu moottorin kierrosluvusta ja vaihteiston välityksestä.
Jos moottori, siis pienempi moottorihan riittää kun ladataan akkuja, aina kävisi tällä optimaallisella kierrosluvulla ja lataisi sähköä, niin voisi teoriassa säästää hieman. Säästöä ei kuitenkaan tulisi tarpeeksi että se olisi taloudellisesti järkevää.
Toinen ja minun mielestä parempi vaihtoehto hybriidille olisi käyttää sähkömoottoria apumoottorina. Pienessä vauhdissa voisi käyttää sähkömoottoria kokonaan ja isomassa vaudissa se auttaisi tuotamalla esim 90% tarvittavasta voimasta. Jos taas käytän omaa BMW:tä mallina, niin auton oma järjestelmä sulkisi bensansyötön silloin kuin sitä ei tarvita, eli auto käy sähköllä. Haittana tietysti että jatkuva moottorijarrutus pienentää hyötysuhdetta. Kuinka paljon on kysymysmerkki ja voi olla ettei ole riittävän hyvä jos ottaa sähkön verkosta.
Kun tehoja tarvitaan enemmän, kuten kiihdytyksessä tai kovemmassa vauhdissa, niin moottoria käytettäisi automaattisesti kuten normaalisti koska moottorin oma järjestelmä hoitaisi sen puolen. Eli apumoottori saisi auton luulemaan että ajetaan jyrkkää alamäkeä. Käytännössä voi esiintyä ongelmia jota ei näin ajatusmallina heti huomaa.
Isoin ongelma rakentaessa on löytää sopiva sähkömoottori, epäilen ettei löydy. Se ei tarvitsisi olla kovin tehokas, noin 10kW ehkä riittäisi mutta siten kun olen itse ajatellut pitäisi olla semmoinen jota saisi kiinni taka-akselin ja vaihdelaatikon väliin. Eli toimisi osana kardaanista. Tilaa akulle voi saada pienentämällä bensatankkia koska pienempi kulutus takaisi pidempi toimintasäde.
Tiedän että täällä keskustellaan sähköautoista mutta minulla, ja varmaan monella muullakin, ei ole mahdollista siirtyä heti sähköautoon, joten hybriidi voisi ehkä olla vaihtoehto näin aluksi. Käytännössä tämä taitaa jäädä ajatusmalliksi koska en usko löytäväni sopivaa moottoria ja en pysty valmistamaan sitä itse. En tiedä onko minun ajatuksessa mitään järkeä mutta ainakin on hauskaa leikkia ajatuksella. :-)