Mietitäänpä hetkisen auton sähkötehon kulutusta.
perusvarustus: ajovalot 2 x 55W, etuvalot 2 x 5W, takavalot 2 x 5W, rekisterikilvenvalot 2 x 5W
yhteensä 140W
kahdennetuilla takavaloilla ja nelivaloina toteutetuilla ajovaloilla käytettäessä kaukovaloja + 2 x 55W + 2 x 5W => +120W eli yhteensä 260W
Edellisen lisäksi tulee mittariston ja erilaisten käyttökytkimien valaistus: Näitä lähinnä 1,2-5W:n polttimoita on helposti kymmeniä, joten arvioina 100W niiden yhteistehoksi ei ole liioittelua.
Lämmitys-/ilmastointilaite kuluttaa sähköä 50-100W, riippuen puhaltimen nopeudesta ja ilman varsinaista lämmitys- tai jäähdytysenergiaa, kun haluttu lämpötila on saavutettu. Huurteenpoistossa sekä nopeassa lämpötilan muutoksessa (lämmitys/jäähdytys) kuluu helposti 250W, ilman että mukana on peilien tai takalasin lämmitystä.
Sitten on tietysti tuulilasinpyyhkijät jotka ottavat toimiessaan jälleen yhden 100W:n siivun.
Muita kulutuskohteita on mm. ohjaustehostin (sähköinen/sähköhydr.), ABS, ajovakauden hallinta, turvatyynyjen yms. turvavarusteiden ohjaus joiden tehonkulutus tosin riippuu pitkälti siitä kuinka voimakkaasti kuljettaja pyrkii pusikkoon. ;)
Ylläolevista kohtia kun laskee yhteen saadaan jatkuva 300-400W:n luokkaa oleva tehonkulutus aivan normaaleissakin ajo-olosuhteissa. Josta tosin voisi saada LED:ejä käyttämällä nipistettyä jopa 100W. Toisaalta tätä kannattaa verrata ajomoottorin, nopeudesta riippuen, 3-20kW tehonkulutukseen ja miettiä montako kilometriä ajomatkaa saa lisää LED:eihin käytetyllä työn ja rahan panostuksella.
tälläinen jaaritus näin "food for thought" tarkoituksella…
- Jari W