Olen miettinyt miksi olen kiinnostunut sähköautoista. Voisin kertoa, että haluan osaltani olla mukana kehittämässä merkittävää tuotetta, jolla saadaan liikenteen päästöt kuriin. Tai että haluan antaa lapsilleni vastuullisen aikuisen mallin. Tai jotain muuta jaloa. Mutta se olisi hienostelua ja teeskentelyä.
Nuo kaikki syyt ovat sinänsä oikeita minunkin kohdallani, mutta eivät listani kärjessä. Lisäksi tuonkaltaiset perusteet ovat niin kliseisiä, että jätän ne muiden kerrottavaksi vaikka naistenlehtien sivuille.
Itse olen kiinnostunut sähköautoista yksinkertaisesti sen takia, että ne ovat jotain uutta. Ne ovat jännä juttu.
Olen kiinnostunut tekniikasta ja teknologian kehityksestä, eikä oma kiinnostukseni ole lähtöisin saasteettomuudesta tai maapallon pelastamisesta. Nuo ovat hyvä lisä, mutta olisin todennäköisesti yhtä kiinnostunut uudesta moottorimallista, joka käyttäisi energialähteenään uraania.
Tyttärelleni olen ostamassa sähköskootteria. Siinä ehkä kannan korttani kekoon vastuullisen maailmankuvan luomisessa. Tosin epäilen, että sähköskoottereiden tuotantoteknologia ja osien kierrätettävyys eivät ole sitä luokkaa, että voitaisiin vielä puhua ympäristöteosta.
Mutta voihan sitä ajatella niinkin, että ostamalla näitä tuotteita antaa niitä tekeville yhtiöille liikevaihtoa ja kenties jopa voittoa, jota kautta ne pääsevät kehittämään yhä parempia tuotteita. Valtiollisten ja globaalien avustusten ja investointitukien saantikin helpottuu, kun yhtiöt saavat tuotteensa kaupallisiksi.
Ammattisijoittajana olen kiinnostunut näistä yhtiöistä myös sijoituskohteena. Tosin niissä perspektiivi on oltava yhtä pitkä kuin vaikka tuulivoimaloissa. Pikavoittoja ei kannata odottaa, ennemminkin täytyy varautua uusiin rahoituskierroksiin, koska tutkimus ja tuotekehitys vievät alkutaipaleella enemmän pääomaa kuin yleensä osataan ennakoida. Täytyy myös muistaa hajauttaa sijoitus useisiin alan toimijoihin, koska nyt toiminnassa olevista alan yrityksistä säilyy ehkä kolmannes.
Jukka Ylitalo on ammattisijoittaja ja autohullu, jonka autovalintoja ei ole ohjannut saastepäästöt vaan hevosvoimat.