Olen miettinyt sitäkin vaihtoehtoa että jos ostaisin pienen hybridin ja asentaisin siihen vain (suuremman) akun rinnalle jos vain teknisesti mahdollista esim. takakonttiin.
Omalla kohdallani nautin kuitenkin kunnon lämmityksestä talvella (ilman että ajomatka tippuu) ja satunnaisesta pidemmästä matkasta autolla, joten en ole oikein kuitenkaan innostunut nykyisistä täyssähköautoista tai sarjahybrideistä lähinnä niiden kalliiden hintojen takia. Sen takia mietin että ehkä hybridin modaaminen voisi olla minun tapauksessani hyvä kompromissi, koska minulla on paljon alle 5km pyrähdyksiä lähinnä kaupunkiajoa, jolloin voisi ajaa pelkän sähkön voimin. Mikä olisi nykyisistä hybrideistä (vähintään 2012 malli) ehkä hyvä vaihtoehto minulle, jotka täyttää seuraavat arvot jos ostaisin sellaisen vaikka 5 vuoden päästä käytettynä?
Vaatimuksia:
- Pitää pystyä ajamaan PELKÄLLÄ sähköllä useampi kilometri (täydellä) vakioakulla. Pystyy lisäämään lisäakun (vastaava kuin alkuperäinen) ja asentamisen jälkeen voi ajaa vähintään 10km valot päällä sähköä säästäen.
- Kulkee vähintään 40km/h ilman että polttomoottori käynnistyy (ja mahdollinen esto ettei käynnisty ollenkaan).
- Uutena (pieni) hybridiauto ei saisi maksaa paljoa yli 20 000e.
- Mahdollisuus ladata akkuja 230v tavallisesta töpselistä (vaatii modauksen?)
- Ei tule ongelmia viranomaisten kanssa esim. muutoskatsastus onnistuu.
- Jaksaa nousta jyrkkääkin mäkeä pitkin ylös sähkön voimin noin 20m (ajoluiska töissä).
Prius ei ehkä niin innosta, mutta toki sekin huomioidaan. Onko toyota auris tai yaris hybrideistä täyttämään nämä seikat modauksien jälkeen? Ehkä joku muu merkki? Ajan paljon yksin, joten pieni auto riittää minun käyttööni.