Mielenkiintoisia kustannuslaskelmia. Tässä asiaa katsottuna uuden auton kustannusten kannalta.
Korkein veroton kilometrikorvaus on laskettu sillä perusteella, että se vastaa uuden keskikokoisen keskimäärin ajettavan auton kilometrikustannuksia keskimäärin kolmen ensimmäisen vuoden aikana. Ja tällöin lukema on 44 senttiä kilometriltä.
Tästä lukemasta suurimpia menoeriä ovat arvonalennus ja korot (suuruusluokkaa 25 snt/km). Sen jälkeen tulevat polttoainekustannukset (12 snt/km), vakuutukset ja verot (4 snt/km), huollot (2 snt/km), renkaat (2 snt/km), pesut (1 snt/km). Lukemat ovat suuruusluokkia, ja niissä on toki vaihtelua eri syistä.
Kustannukset riippuvat siis ajasta (verot), auton hankintahinnasta (pääomakulut) ja ajomäärästä (polttoaine) tai näistä kaikista (arvonalennus). Näistä tekijöistä kuitenkin ylivoimaisesti tärkein on tällä hetkellä auton hankintahinta ja kustannuksista suurin arvonalennus. Huoltojen merkitys on uuden auton kohdalla hyvin pieni.
Hyvin paljon on kiinni siitä, mikä on sähköautojen arvon säilyminen. Jos arvo putoaa samalla tavalla kuin muillakin autoilla, kymppitonnin hankintahintalisä tuo noin 10 snt/km lisää kustannuksia ensimmäiselle kolmelle vuodelle. Tämä on samassa suuruusluokassa polttoainekustannusten vähenemisen kanssa.
Valitettavasti tuossa yläolevassa on erittäin iso "jos". Sähköauton arvo voi joissain oloissa säilyä huomattavasti paremmin kuin polttomoottoriauton. Tai sitten huonommin. Tähän vaikuttaa kaksi suurta tekijää. Toinen on akkujen käytännön kestävyys ja toinen on (akku)tekniikan kehitys. Jos tekniikka kehittyy nopeasti, kaupasta saa samalla hinnalla paljon paremman uuden auton kuin kolme vuotta sitten, jolloin sen käytetyn hinta putoaa nopeasti.
Psykologia on toinen asia. Auto ei ole pelkästään esine, joka täyttää tietyn liikkumistarpeen. Täällä on laskeskeltu eCorollan kustannuksia 300 000 km:n matkalla. Ihan hyvä. Mutta kuka haluaa ajaa 20 vuotta vanhalla vanhentunutta teknologiaa täynnä olevalla Corollalla 15 vuoden kuluttua?
Ja mitä autonostaja haluaa? Mitä maksetaan kuljetuskyvystä, ekologisuudesta, suorituskyvystä, turvallisuudesta, mukavuudesta, kivasta ulkonäöstä, naapurien kateudesta, jne.? Jos sähköautosta tulee jollain tavalla kateutta herättävä ikoni, sen suosio kasvaa.
Se on selvää, että sähköautolla pelkästään kilometreistä johtuvat kustannukset ovat pienempiä kuin polttomoottoriautoilla. Kokonaiskustannuksista on kuitenkin hyvin vaikea sanoa yhtikäs mitään tässä vaiheessa. Markkinoinnissa kannattaakin mieluummin keskittyä paikalliseen päästöttömyyteen, omavaraisuuden mahdollisuuteen, hiljaisuuteen ja ajamisen helppouteen kuin epävarmuustekijöitä viliseviin kustannuslaskelmiin.