eCorollaa aletaan nyt rakentaa ruohonjuuritason rahoitusmallilla. Ison sponsorin mukaantulo on epävarmaa, mutta tähän me kaikki voimme osallistua: Car-Sharing yritys Oliivi auttaa Sähköautot - Nyt! hanketta varainkeruussa. Vuokraamalla eCorollan prototyypin voi paitsi saada maailmanuutuuden käyttöönsä päiväksi, myös tukea auton rakentamista. 110 euron etukäteismaksusta peräti 100 euroa menee suoraan prototyypin komponenttien ostamiseen.
Lue enemmän Ruohonjuuritason Rahoitusmallista.
Tai: Ilmoittaudu suoraan vuokrauslistalle. (ei-sitova)
Päivämäärä: 15 Oct 2008 20:06
Keskusteluviestien lukumäärä: 5

Tulipa mieleen sellainen, että kun tuo 300 vuokraajaa vuodessa on kohtuu tiukka aikataulu ja akkujen lataamiseenkin kuluu aikaa (jos ei pikaladata) niin saako auton käyttöön aamusta iltaan vai yön yli kokonaiseksi vuorokaudeksi? Esim. jos auton saa vuorokaudeksi ja sen hakee klo 12.00 ja palauttaa klo. 12.00 akut tyhjänä niin millä sähköillä seuraava vuokraaja ajaa? Kuuluuko auto saada käyttöön akut täynnä? Pikalatauskin kaikeiti mahdollinen, mutta 200-300 pikalatausta vuoden aikana ei kuulosta, vaikka en asiantuntija olekkaan akkujen suhteen.

Hyvä pointti, BenjaminP! Akut täynnä palautus olisi ihan asiaa. Toinen vaihtoehto lienee 12-14 tunnin aikaraja käytölle. Lataus noutopaikassa yön yli ja taas on puhtia koneessa seuraavalle innokkaalle.

Yksi vaihtoehto olisi, että akustoja olisi 2 kappaletta, jolloin voisi nopeasti? vaihtaa akut. Tämä on kuitenkin kaiketi liian kallis vaihtoehto tuohon budjettiin. Eikös akut juuri ole se suurin menoerä?
Tuo homma täytyy varmaankin junata niin, että auton saa käyttöönsä aamulla klo x ja palautus on noutopaikkaan (ja lataukseen) joko saman päivän iltana tai täyteen ladattuna aamulla viimeistään kello x. Ja sitten vuokrasoppariin pykälä minkälaiset sanktiot tulee, jos auto ei ole paikalla sovittuun aikaan ja/tai ladattuna (hyvitys suoraan seuraavan päivän vuokraajalle?).
300 päivää saadaan ainakin katettua niin, että auton nouto ja palautus tapahtuu keskitetysti isommilta paikkakunnilta. Auto on sitten näillä paikkakunnilla kerralla pidemmän aikaa (viikkoja-kuukausia). Hukkapäiviä tulee vain siirtoon paikkakuntien välille.
Toinen akkupaketti menee tästä budjetista yli niin että humahtaa (ellei sitten saada sopivasti sponsoriakkuja… ;). Mutta on silti hieman säätämistä vaihtaa koko 200-300 kg paketti.
Normi 20A sulakkeesta eCorolla latautuu täyteen yön yli, mutta kolmivaihevirralla jo muutamissa tunneissa. Jos autoon saadaan järkättyä valmius kolmivaihelataukseen, ei puolityhjä akusto vuokrapäivän aamuna ole välttämättä katastrofi. Kolmivaihevirtaa saa yleensä kaupungeissakin miltä tahansa (palvelevalta) huoltoasemalta.
t. Santeri