<<<< Takaisin pajan etusivulle
English version
Akkumittauskontti
Tampereen Sähköajoneuvokeskukselle on rakennettu akuston mittauskontti. Kontissa on mahdollista testata sekä yksittäisiä kennoja että kokonaisia akustoja. Myös erilaisten BMS-ratkaisujen vertailu onnistuu. Tällä hetkellä voimme myös viilentää akkuja sekä kokonaisia akustoja, aina -18C lämpötilaan saakka.
Laitteistoa
- 1 x 0-320V 10A (3.2 kW) laturi
- 3 x 5V 300A (1.5 kW) laturi, voidaan käyttää yksittäisten kennojen lataukseen
- 4 x 40-60V 35A (1.5 kW) laturi, voidaan käyttää mm. pienten akustojen testaukseen
- 2 x purkuvastustikapuu, yhdellä tikapuulla saavutetaan yhdelle kennolle n. 80 A purkuvirta
- 1 x mitta-PC + 32 kanavainen I/O kortti
- 5 x rs232-väyläinen yleismittari, käytetään mm. jänniteiden, lämpötilojen ja virran mittauksiin
- 1 x pakastin
- 1 x 9 kW "työmaalämmitin" - voidaan käyttää purkuvastuksena
Kaikki mittaukset viedään yhteiseen tietokantaan. Kaikki mittaustulokset muunnetaan tavallisella internet-selaimella katseltavaksi ja vertailtavaksi. Myöhemmin on mahdollista mm. vertailla mittaustuloksia eri kennotyyppien kesken.
Alla pieni esittelyvideo testikontista (kuvattu 25.4.2010):
Mittauksia
Asetuksien säätöä ja purku: 18.4.2010

Kennotyyppi | ThunderSky LFP40 |
Kennomäärä | 72 kpl |
Latausvirta | 9.5A |
Purkuvirta | 30-35A |
Alkulämpö | -18C |
Loppulämpö | +25C |
Akuston paino | n. 115 kg |
BMS | "Low Tech BMS" |
Huomioita:
- Tämä on ensimmäinen mittakontissa mitattu purku ja se sisältää myös kytkentöjen ja laturin testausta. Mm. alussa näkyvät latauspurskeet liittyvät laturin ja ohjauksen kytkentöjen tarkistukseen. Varsinaisissa mittaustuloksissa käytetään vakiomittaisia lataus / purkusyklejä jotta vertailukelpoisuus säilyy. Tämä mittaus ei sinällään ole osa mittausten sarjaa, vaan toimi ennenkaikkea mittakontin järjestelmien sisäänajon apuvälineenä.
- Tehoa saatiin pakkasessa ulos noin 7.3 kWh, laskennallinen kapasiteetti akustossa n. 8.9 kWh
- Akuston jännite nousi purettaessa kun akusto oli pakkasen puolella. Normaalitilanteessa purettaessa jännite laskee.
- Akuston lämpötilan ollessa n. 0 astetta jännite kääntyi laskuun.
- Akuston jännite putosi latauksen jälkeen hyvin nopeasti. Jännitteen laskua n. 0.8V / kenno.
- Testauksessa käytössä ollut BMS järjestelmä toimi odotetulla tavalla myös pakkasessa
Pakkaspurku #1: 25.4.2010

Kennotyyppi | ThunderSky LFP40 |
Kennomäärä | 72 kpl |
Latausvirta | 9.5A |
Purkuvirta | 30-35A |
Alkulämpö | -17C |
Loppulämpö | +22C |
Akuston paino | n. 115 kg |
BMS | "Low Tech BMS" |
Huomioita:
- Kennot ladattu kaksi päivää ennen purkua, jonka jälkeen annettu lämpötilojen ja jännitteiden tasoittua.
- Purku katkaistu kun koko akuston jännite oli 180V
Raakadata mittauksesta zip-muodossa: 25-4-2010.zip
Kennotyyppi | ThunderSky LFP40 |
Kennomäärä | 72 kpl |
Latausvirta | 9.5A |
Purkuvirta | N/A |
Alkulämpö | -17C |
Loppulämpö | +7C |
Akuston paino | n. 115 kg |
BMS | "Low Tech BMS" |
Huomioita:
- Jännite lähti ensin laskuun, jonka jälkeen ilmeisesti akuston lämmetessä jännite lähti nousuun
- Lataus katkaistu kun koko akuston jännite oli n. 300V ja akuston kansilevyn todettiin lämpiävän liikaa (BMS rajoitti latausta jo täydellä teholla)
- (Huomaa kahden alimman kuvaajan aikaskaalan siirtymä vasemmalle, johtuen ylimmän kuvaajan lataustehon otsikon viemästä tilasta)
Raakadata mittauksesta zip-muodossa: 27-4-2010-charge.zip
Käyttöohjeita
Alla ohje tiedonkeruujärjestelmän käyttöä varten. Varsinainen lataus- ja purkusyklien suoritus vaatii erillisen perehdytyksen.
1) PC:n näyttö hyllystä päälle. PC:n on jo päällä, tarvittavine softineen. HUOM: Näytössä alhaalla auki olevia Unix-konsoleita ei tule sulkea, niissä tapahtuu varsinainen mittaus !
2) Firefox-selain, kirjanmerkkipalkissa 2 - linkkiä - toinen tekstimuotoinen lokinäyttö, toinen grafiikkanäyttö. Valitaan ensimmäinen, eli tekstimuotoinen - klikataan linkki auki. Ruudulle tulee näyttö, jossa mittaustuloksia ja viimeisimmästä mittauksesta kuluneita aikoja.
3) Seinällä 5 yleismittaria:
Purku & lataus:
- Ne joissa lukee "Lämpö", käännetään kytkin asentoon "C/F".
- Se jossa lukee "Akuston kokonaisjännite", käännetään kytkin asentoon "V". Huom: Mittajohdoissa n. 300V jännite !
- Se jossa lukee "Virta", käännetään kytkin asentoon "mV".
Purettaessa laitetaan lisäksi:
- käännetään "BMS Häly", mittari asentoon "V".
4) Painetaan jokaisesta mittarista pitkään "RS232(USB)"-nappia. Näyttöön pitää ilmestyä laatikko, jossa "S"-sisällä. Silloin mittari menee tilaan jossa se lähettää mittaustulokset automaattisesti ulos RS232-portista ja mittari ei myöskään tällöin sammu automaattisesti.
5) N. 30 sekunnin sisällä Firefoxin ruudulle tulee mittaustulos virrasta ja jännitteestä. n. 60 sekunnin sisällä tulee mittaustulokset lämmöistä.
6) Kun mittaukset on tehty, käännetään jokainen yleismittari asentoon "OFF" ja suljetaan PC:n näyttö. HUOM: PC:tä ei suljeta !
Katso myös: Akkumittausten vaatimukset