Käännöspohja

<<<< Takaisin pajan etusivulle

Tässä pohja käännöksiä varten.

HUOM! Muokataan vielä hetki ja kun tämä huomautus poistuu, niin voi alkaa kääntämisen muille kielille.

Sähköautot - Nyt!

Puhtaasti sähköllä

1900-luvun ajan valtateitä hallitsivat polttomoottoriautot. Sadan vuoden ajan ympäristöä saastutettiin pakokaasuilla ja autoilijat olivat riippuvaisia bensa-asemien pumpuista. Koko tämän ajan parempi tekniikka odotti aikaansa; tekniikka, joka on hiljaisempi, puhtaampi, tehokkaampi ja kestävämpi.

Nyt uuden sukupolven sähköautot ovat rullaamassa liikenteeseen, eikä niistä enää puutu ajomatkaa tai tehoa. Teknologiset esteet on ylitetty, mutta jäljellä ovat taloudelliset: markkinoille tulleet sähköautot ovat hävyttömän kalliita tai tuhottaman vaikeita hankkia. Autoteollisuus puolestaan jahkaa sarjatuotannon aloittamista vaikkakin se olisi ainoa keino alentaa sähköautojen hinnat normaaliauton tasalla. Vai olisiko?

Sähköautosta kansanauto

Sähköautot – Nyt! on yhteisöllinen hanke, joka tekee sähköautosta jokaisen kukkarolle sopivan. Hanke onnistuu tässä tavoittamalla kriittisen massan sähköautosta haaveilevia kuluttajia, joiden edusmiehenä hankkeen ammattilaiset toimivat neuvoteltaessa komponenttien ja autojen sarjatuotannon kustannuksista.

Ensimmäisessä vaiheessa kriittisen massan rajaksi on laskettu 500 sähköauton yhteistilaus, jolloin perheluokan sähköauto voidaan toimittaa tilaajilleen aivan samaan hintaan kuin vastaavia autoja myydään polttomoottorilla varustettuina autoliikkeissä.

Päivitetty tulevaisuus sarjavalmistettuna

Sähköautot – Nyt! -hankkeen auto toteutetaan päivittämällä uusien tai vähän käytettyjen nykyautojen tekniikka päästöttömäksi. Saastuttava polttomoottori poistetaan, samoin kuin kaikki siihen sidoksissa oleva mekaniikka ja osat (mm. polttoainesäiliö ja pakoputkisto) Näiden tilalle autoon istutetaan tämän päivän huippua edustava päästötön teknologia: korkealaatuinen kestomagneettimoottori, state-of-the-art litium-akkujärjestelmä sekä kokonaisuutta hallinnoiva ajoneuvotietokone internetyhteyksineen.

Näin tuotetut sähköautot säästävät mittavat määrät energiaa ja raaka-aineita verrattuna täysin uusien autojen valmistukseen. Tehdasvalmisteisia päivityspaketteja käyttäen muuntotyö ei vie autoasennuksen ammattilaisilta kuin 1-2 päivää. Sarjavalmistuksen tuoma kustannussäästö alentaa osaltaan autojen hintaa.

Hankkeen ohessa syntyy myös merkittävät edellytykset täysin uusille markkinoille, joilla lukemattomat start-up-yritykset voivat työskennellä muuntaen nykyautoja uuden sukupolven tekniikalla varustetuiksi sähköautoiksi. Kymmenen vuoden kuluttua koko liikenne voi näyttää, kuulostaa ja tuntua aivan toiselta – samoin myös kaupunkien hengitysilma ja kasvihuonepäästöt.

Yhteisöllisyyden voima

Hanke tuo yhteen sähköautoteknologian osaajat, it-maailman taiturit, markkinoinnin ja median ammattilaiset sekä monen muun alan erikoistaitajat. Tavoitteena ei ole tuottaa voittoa tai tienata rahaa sukanvarteen vaan tehdä jotakin vallankumouksellista.

Hanke toimii uskoen samaan voimaan, joka on jo mullistanut IT-maailmaa: avoin yhteisöllisyys. Se on tehnyt Linuxista suosituimman internetpalvelinten käyttöjärjestelmän ja luonut kokonaan uuden tavan jakaa henkistä pääomaa toisillemme sekä käydä kauppaa tuotteilla ja palveluilla.

Tämä sama muutosvoima tulee muuttamaan automaailman suljetun koodin avoimeksi: Sähköauto – Nyt! on avoin hanke, jonka kuka tahansa saa kopioida ja toteuttaa omassa yhteisössään. Jos joku haluaa tehdä näin, niin me lupaamme kertoa mistä automme osat saa hankittua, miten ne asennetaan ja miten koko hanke toteutetaan. Me annamme omastamme, jotta te teette siitä jotakin vieläkin suurempaa (miltä kuulostaisi 50 000 sähköautoa…?)

Osallistu ilmastotalkoisiin – yksi auto kerrallaan

Sähköauto mahdollistaa täysin päästöttömän liikenteen. Samalla se tekee autoilun riippumattomaksi öljystä. Planeettaamme uhkaavan ilmastonmuutoksen edessä sähköauto on keino vähentää radikaalisti kasvihuonepäästöjä. Samalla voidaan sähköntuotannossa siirtyä askel kerrallaan kohti uusiutuvien energialähteiden täysimääräistä hyödyntämistä.

Yksi sähköauto ei pysäytä ilmastonmuutosta. Mutta yhden sähköauton avulla voit itse siirtyä ongelman aiheuttajasta osaksi sen ratkaisua. Kun riittävän moni tekee saman, ratkaisusta tulee globaali. Me olemme päättäneet olla osa tuota ratkaisua.

Hanke pähkinänkuoressa

Sähköautot – Nyt! -hankeen tavoitteena on auto, joka täyttää seuraavat ominaisuudet

  • Tilaa viidelle matkustajalle.
  • Hinta sama kuin vastaavan uuden auton hinta Suomessa.
  • Ajomatka 150 km yhdellä latauksella, optiona saatavalla lisäakustolla 300 km.
  • Akkupaketin kesto 200 000 km.
  • Akusto, sähkömoottori ja sähköjärjestelmät muodostavat integroidun moduulin, joka sijoitetaan polttomoottorin aiempiin kiinnikekohtiin.
  • Regeneroiva järjestelmä muuntaa jarrutuksissa auton liike-energiaa takaisin akustoon varattavaksi sähköksi.
  • Huippunopeus 140 km/h.
  • Kiihtyvyys parempi kuin vastaavalla bensa- tai dieselautolla.
  • käyttökustannukset (Suomessa) alle kolmannes polttoaineella käyvän auton kustannuksista.
  • Nykyaikainen turvavarustelu.

Sähköautot – Nyt! -hankeen valtit

  • Ensimmäinen sähköautojen konversioprojekti, joka tähtää tavallisen hintaisiin sähköisiin perheautoihin.
  • Tuo ensimmäiset autot saataville jo vuoden 2008 aikana.
  • Välttää uusien korien valmistuksen energiahukan (tavallisesti valmistuksessa syntyy n. 25% auton elinkaaren kaikista päästöistä).
  • Toimii yhteisöllisesti ja avoimesti, kuka tahansa voi osallistua tai aloittaa oman vastaavan hankkeen.
  • Yhteisöllisyys kerää toimintaan mukaan eri alojen ammattilaisia, jotka ovat valmiita edistämään hanketta omalla osaamisellaan yhteisen edun nimissä.
  • Pohjaa toimintansa hankkeen Internet-sivuilla olevaan markkinatutkimukseen, joka on luonut hankkeelle jo heti alusta alkaen autojen hankinnasta kiinnostuneiden verkoston (ensimmäisen 10 päivän aikana ilmoittautui jo 300 auton hankinnasta kiinnostunutta!).
  • Toimii puhtaan teknologian käyttöönoton kiihdyttäjänä: osoittamalla kohtuuhintaisten sähköautojen tuottamisen mahdolliseksi, nopeutetaan siirtymistä sähköautojen massavalmistukseen.
  • Aloittaa toimintansa Suomessa, jossa autojen verotus on porrastettu päästöjen mukaan: nollapäästöinen sähköauto saa verotuksessa edun muihin nähden. Tämä helpottaa hankkeen toteuttamista.
  • Hankkeen autoja voi ostaa kuka tahansa Suomessa, mutta myös ulkomaille toimitus voi olla mahdollinen sopivan välittäjän avulla.
  • Suomessa on merkittävää alan osaamista erityisesti akkuteknologiassa (mm. FEVT Oy, joka on yksi mahdollinen hankkeen toimittaja).
  • Mahdollisuuksista 50 000 euron hintaisista pikalatausasemista neuvotellaan kauppaketjujen kanssa (pikalataus mahdollistaa akkujen lataamisen tyhjästä 80% latausasteeseen kahvitauon aikana).

Sähköauton edut

  • Ylivoimaisen kestävä: moottorissa vain yksi liikkuva osa.
  • Ylivoimaisen taloudellinen: moottorin hyötysuhde jopa yli 95 prosentti (polttomoottorilla n. 20-25 %).
  • Ylivoimaisen tehokas: täysi teho käytössä heti moottorin liikahtaessa.
  • Ylivoimaisen puhdas: aurinko-, vesi-, tai tuulivoimalla (tai millä tahansa uusiutuvalla energialla) ladattuna sähköauto ei aiheuta lainkaan kasvihuonepäästöjä.
  • Ylivoimaisen hiljainen: ajaessa kuuluu vain pieni surina, ei muuta.
  • Ylivoimaisen vaivaton: lataus helppoa, huoltoja minimaalisesti.
  • Ylivoimaisen riippumaton: sähköä voidaan tuottaa paikallisesti ja monin eri tavoin

Lisätietoja

Hanke toimii tällä hetkellä vain Suomessa, mutta voit tiedustella hankkeesta lisätietoja lähettämällä postia osoitteeseen moc.liamg|totuaokhas#moc.liamg|totuaokhas (kirjeet suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi, kiitos!)

FAQ (linkki englanninkieliseen faqiin)
Kansainväliset lehdistötiedotteet (linkki englanninkielisiin tiedotteisiin)
Linkki englanninkieliseen kyselyyn (eSurveyn sivulle, vaan osoitteeseen sahkoautot.fi/eng-survey )
Linkki englanninkieliseen project blogiin

Linkkejä kiinnostuneille

Sähköautot

Avoin yhteisöllisyys ja open source

Ilmastonmuutos

Öljyriippuvuus ja sen seuraukset

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License