plug in hybridi (kiire) – Sähköautot – Nyt!

Hei, vastatkaapa kiireesti (viimeistään ma 31.3.) onko suomenkielistä termiä plug-in-hybridille.. on vähän kankea sanahirviö… jos keksitte jonkun näppärän, niin saattaa näkyä mediassa ensi viikolla.

t.Leo

Hesarilla oli kuukausi pari sitten jokin käännöstermi jutussaan autoteollisuuden kehitelmistä (muistaakseni Chevy Voltin yhteydessä). Koitin katsoa HS:n arkistosta, mutta ei sattunut nyt silmään.

Jos käy välilyönnin kanssa niin ”ladattava hybridi” voisi olla aika ok tai ”uuden sukupolven hybridi”. Mutta en nyt noita hirveästi suitsuttaisi, ovat melkoita vedätystä (akusto mitoitettu minimiin ym.).

Edit: puuhamiesten postilistalle tuli esiin nimitys ”laturihybridi”, aika ok, vaikka vähän vie harhaan (laturi tuo mieleen auton laturi, eli että lataisi sähkön polttomoottorilla, mikä on tavallisen hybridin kuvio). Lataushybridi viittaisi oikeampaan suuntaan, mutta on tosi kömpelö. Plugi-hybridissä olisi yksi väliviiva ja n vähemmän 😉

t. Santeri

Viimeksi muokattu 28 Mar 2008 12:40 luonut slaner Näytä lisää Piilota Re: plug in hybridi (kiire) luonut slaner, 28 Mar 2008 12:12

Joo, puuhamiesten postilistalla tiesivät että plugin-hybridin nimi on suomeksi laturihybridi.
Noloa, kun itse meinasin ehdottaa tuota siinä omassa vastauksessa, mutta sitten ajattelin että ”ei kun onhan siinä hybridissä aina laturi, se vain toimii polttomoottorilla…”

-Ryynänen-

Piilota Re: plug in hybridi (kiire) luonut Fantasos, 29 Mar 2008 13:20 Piilota Re: plug in hybridi (kiire) luonut valotus, 28 Mar 2008 17:37 Piilota Re: plug in hybridi (kiire) luonut Fantasos, 28 Mar 2008 18:01

Tuo Ryynäsen ehdottama Ladattava hydridi kuulostaa järkevältä.
Se on selkeä eikä aiheuta sekaannuksia.

Antti

Piilota Re: plug in hybridi (kiire) luonut EVforMe, 28 Mar 2008 22:44

Minkäs takia te sähköautomiehet aina haukutte plug-in-hybridejä. Sehän olisi paras välivaiheen ratkaisu siihen saakka kunnes akkujen hinta ja tekniikka kehittyy siihen malliin, että lataus hoituu 10 minuutissa ja toimintasäde vähintään 400 km ja tämä hintaan alle 30000 euroa.

Miettikää plug-in-hybridiä jossa akut riittäisivät 30 km ajoon (riittäisi työmatkoille) ja mukana pieni noin 20 hevosvoiman polttomoottori pidempiin reissuihin. Tässä olisi vähemmän tekniikkaa kuin priuksessa joten hintakin jäisi alle sen, siis massatuotettuna.

Nykyiset sähköautot tarvitsevat rinnalle polttomoottoriauton (ainakin omalla kohdallani) ja kahden auton pitäminen syö sähköauton tuomat säästöt ja enemmänkin. Poislukien tietysti jo nyt kahden auton taloudet

Minkäs takia te sähköautomiehet aina haukutte plug-in-hybridejä. Sehän olisi paras välivaiheen ratkaisu siihen saakka kunnes akkujen hinta ja tekniikka kehittyy

No siinäpä se suurin ongelma tulikin: Se on väliaikainen ratkaisu. Kuten esimerkiksi suomen autoverotus tai hiililauhde lisävoimana. Noilla välivaiheen ratkaisuilla on toi paha tapa jäädä elämään ja olla myöhemmin lähinnä rasitteeksi.
Ja lisäksi Plug-In hybridi on jo siitäkin ongelmallinen että kaupunkiajossa se raahaa mukanaan bensakonetta ja siihen liitännäistä oheiskamaa aivan turhaan, mikä rajoittaa toimintasädettä. Maantieajossa taas käy päinvastoin – sähkömoottori ja akut roikkuvat painolastina kasvattamassa bensan kulutusta. Jättämällä sen bensakoneen pois heti alussa saisi autoon (ja sen hintaan) mahtumaan varsin kiitettävän akkupaketin (otetaan nyt tämänkin projektin 150km tomintasäde esimerkkinä). Niiden jotka oikeasti tarvitsevat sitä >300km toimintasädettä kannattaa hankkia sitten bensa-auto jo alunperinkin.

-Ryynänen-

P.S. Olisipa kiva tietää mikä olisi Priuksen bensan kulutus / 100km jos siitä heittäisi hemmettiin sen sähkömoottorin, akut ja kaiken siihen liittyvän tavaran. Auto kevenisi oleellisesti, mutta ilmanvastus yms. säilyisi entisellään. Maantiekulutus ainakin tippuisi nykyisestä aivan väistämättä. Toisin sanoen siis: Onko tuo hybridiosuus hintansa väärti?

Piilota Re: plug in hybridi (kiire) luonut Fantasos, 01 Apr 2008 15:09

  • Minkäs takia te sähköautomiehet aina haukutte plug-in-hybridejä. Sehän olisi paras välivaiheen ratkaisu siihen saakka kunnes akkujen hinta ja tekniikka kehittyy

No siinäpä se suurin ongelma tulikin: Se on väliaikainen ratkaisu. Kuten esimerkiksi suomen autoverotus tai hiililauhde lisävoimana. Noilla välivaiheen ratkaisuilla on toi paha tapa jäädä elämään ja olla myöhemmin lähinnä rasitteeksi.*

No siinäpä se suurin ongelma tulikin: ne ovat kaikki väliaikaisratkaisuja. Polttomoottori on väliaikaisratkaisu ja sähkömoottori nykyakkutekniikalla on väliaikaisratkaisu. Plug-in hybridi, joka kulkee vain 30 ensimmäistä kilometria verkkosähköllä on huikeasti parempi kuin puhdas sähköauto kahdessakin mielessä:

1) Se räjäyttää potentiaalisen asiakaskunnan tuhatkertaiseksi
2) Se leikkaa päästöjä juuri siitä ajovaiheesta, missä niitä eniten syntyy, eli 30 ensimmäiseltä kilometriltä – suurin osa ajista jää tämän alle

Se että plug-in hybridi tuottaa päästöjä ja sähköauto ei, se ei ole argumentti ainakaan sähköauton puolesta, sillä se rajaa sähköautojen asiakaskunnan melkein merkityksettömäksi ja tällä tavoin maksaa hiilidioksidipäästöinä hirvittävän paljon enemmän kuin plug-in hybridi.

Liiallisen puhdasoppisuuden tavoitteluissa on hyvä pitää vähän ympäristönkin puolia. Kunkootaan seuraavaa sähköauton ennakkotilausporukkaa, minä toivon että se kootaan plug-in-hybridin taakse.

Franssales

Hmmm…

1) Eikös rapakon takana ole jo pluginhybridejä tarjolla?(Priukseen)
2) Pitää paikkansa.

Sitä tosiasiaa on silti vaikea selittää, että polttomoottorissa kuluu lämmönmuodostukseen n.2/3 polttoaineen energiamäärästä. Sähköajoneuvossa vastaavasti n.1/10 energiasta kuluu lämmöksi.

Ajoneuvossa tälle ylijäämäenergialle ei ole muuta käyttöä, kuin lämmittää sillä energialla ilmakehää.

Asiakaskunta muodostuu ensisijaisesti rahallisen panoksen mukaan. Nyt on ohjattu ”taviksia” lakipykälien ansiosta vähäpäästöisiin. Eli kaupasta vaan Priusta alle… Toinen ohjaava arvo on ”puhtaus”. Ihmisellä on omatunto, joka joskus pyytää käyttämään sitä taloudellisesti huonompaa vaihtoehtoa.

Edellyttää tietty vakavaraisuuta…

Aijjuu…pluginhybridiksi muutos vaatii suuremman rahallisen panoksen…ei ne hybridit mitään ilmaisia ole ja päälle vielä laturi, akku, ja ohjelmamuutokset…

T:KnoB

Piilota Re: plug in hybridi (kiire) luonut KnoB, 02 Apr 2008 10:42

Veikkaisin että maantienopeuksissa ilmanvastuksen osuus dominoi energiankulutusta, joten tuskinpa Priuksen kulutus sähkötekniikan poistamisella kovin paljon laskisi. Massan suurin vaikutus kulutukseen on kiihdytyksissä. Jos raskaan auton haluaa saada kiihtymään yhtä nopeasti kuin kevyemmän, tehoa täytyy käyttää enemmän, ja osin tämän takia raskaissa autoissa on isommat moottorit kuin kevyissä, mikä taas lisää kulutusta. Mutta jos nopeutta on tasainen 80-100 km/h, yhden lisäkilon aiheuttama kulutuksen lisäys on varmasti minimaalinen.

Piilota Re: plug in hybridi (kiire) luonut PerttiK, 03 Apr 2008 19:33