Miksi sähköllä? | Jo Edison ja Ford... | Plug-in-hybridi | Vetyauto vai sähköjänis? | Ken Tappoi Kilowattikärryn | Sanasto
Who Killed the Electric Car?
1990-luvun lopussa ja 2000-luvun alussa sähköautot alkoivat ilmestyä USA:n maanteille. General Motorsin valmistama EV1 oli näistä näyttävimpiä: nopea, kaksipaikkainen urheilullinen henkilöauto, joka kulki lähes 200 km yhdellä akkujen latauksella.
Moni sähköauton vuokrannut huomasi pian ajavansa sillä kaikki päivittäiset ajonsa ja EV1:stä joutui jonottamaan. Vuonna 2003 sähköautot katosivat.
Mitä tapahtui? Kuka päätti vetää töpselin seinästä?
Katso Chris Painen dokumentti Who Killed The Electric Car?
(Elokuvassa haastateltavana mm. Tom Hanks ja Mel Gibson - kertojana Martin Sheen.)
Tilaa "Who Killed The Electric Car?" Amazonista
Wikipediasta:
Elokuva kertoo sähköauton tarinan, joka alkaa sen historiasta 1800-luvun puolelta, ja päätyy teollisesti sarjavalmistettujen sähköautojen orastavaan esiintuloon General Motorsin tuodessa leasing-markkinoille EV 1-sähköauton 1990-luvun puolivälissä. Tämä tapahtui Kalifornian viranomaisten asetettua mandaatin, joka määräsi autovalmistajia velvoittavat myyntikiintiöt nollapäästöisille ajoneuvoille. Monet muut autonvalmistajat seurasivat General Motorsin esimerkkiä (Ford: Ranger Pickup, Th!nk City, Th!nk Neighbor; Chrysler: Epic Minivan; Toyota: RAV4 EV; Honda: EV Plus; Nissan: Altra EV).
Dokumentti kuvaa yksityiskohtaisesti miten Kalifornian viranomaiset päätyivät lopulta kumoamaan mandaatin jouduttuaan auto- ja öljyteollisuuden sekä George W. Bushin hallinnon painostamaksi (Bushin hallinnon riippumattomuus öljy- ja autoteollisuudesta asetetaan kyseenalaiseksi, koska sen kärkinimistä useat - kuten Dick Cheney ja Condoleezza Rice - ovat aiemmin työskennelleet kyseisten alojen yhtiöiden hallituksissa tai palkkalistoilla).
Elokuva kuvaa myös miten General Motors pyrki kaikin tavoin osoittamaan Kalifornian viranomaisille, ettei heidän omalle tuotteelleen ollut tosiasiallista kysyntää - ja miten yhtiö lopulta kerää pois kaikki EV1-sähköautonsa ja murskaa ne. Muutamia autoista lahjoitettiin tosin museoille ja yliopistoille, mutta sen sijaan ajoneuvojen alkuperäiset haltijat eivät saaneet niitä ostaa tai jatkaa niiden vuokraamista. General Motors ei myöskään vastannut mitään entisten EV1-omistajien pyyntöön saada lunastaa Burbank'in varastoalueelle kerättyjä 79:ää EV1-autoa niiden laskennallisella hinnalla (tarjous oli yhteensä 1,9 miljoonaa dollaria).
Elokuva pohtii auto- ja öljyteollisuuden motiiveja vastustaa sähköauton leviämistä massamarkkinoille. Öljy-yhtiöiden vaikuttimeksi dokumentti nostaa rahan: polttonesteitä on mahdollisuus myydä vielä vuosikymmeniä ja alan voitot lasketaan sadoissa miljardeissa. Syyksi autoteollisuuden halulle ajaa oma tuote alas markkinoilta nähdään niin ikään voitot. Sähköautojen kehittäminen on kallista ja voitot jäävät aluksi vähäisemmiksi, kuin jatkamalla jo kehitetyn autoteknologian myymistä. Lisäksi sähköauton huollon tarve ja kuluvien osien määrä on huomattavasti perinteistä polttomoottoriautoa vähäisempi (mm. regeneroivan jarrujärjestelmän ja sähkömoottorin yksinkertaisen tekniikan vuoksi), mikä vähentäisi varsin hyvin tuottavien huolto- ja varaosapalveluiden kysyntää. Toisaalta elokuvassa sanotaan myös, että autoyhtiöitä saattoi yksinkertaisesti suututtaa viranomaisten pyrkimys määrätä mitä tuotteita heidän pitää valmistaa.
Dokumentti ei kuitenkaan syytä yksin öljy- ja autoteollisuutta tai Bushin hallintoa, vaan asettaa syytteeseen kaikki mahdolliset epäillyt ja käy läpi ne vuoron perään etsien syyllisiä niin teknologiasta, kuluttajista kuin Kalifornian viranomaisistakin.
Elokuva on myös hyvin kriittinen vetyauto-teknologiaa kohtaan, ja pitää sitä lähinnä sumuverhona, jonka avulla nykyään käyttökelpoisesta sähköauto-teknologiasta luovuttiin vasta jossain tulevaisuudessa käyttöönottovalmiin ajoneuvotekniikan eduksi. Dokumentti kertoo myös miksi vetytalous ja sen puolesta lobbaaminen on nimenomaan öljy- ja autoteollisuuden etujen mukaista.
Dokumentin loppu on sähköauton kannalta kuitenkin optimistinen. Se kertoo miten sähköautoaktivistit, -harrastajat, -pienteollisuus ja yliopistot ovat verkostumassa ja tuomassa sähköautoteknologiaa lähemmäs tavallista kuluttajaa mm. mahdollistamalla plug-in-hybridit (lisäämällä latausmahdollisuus teollisesti valmistettuun hybridiautoon) ja kertomalla miten voi tehdä polttomoottoriautoista omatekoisia sähköautokonversioita.
Arvosteluita
“WHO KILLED THE ELECTRIC CAR? and AN INCONVENIENT TRUTH serve as a powerful and important one two punch!”
-Michael Moore
“a prosecutorial examination of the role of oil companies, the automobile industry and the Bush administration (them again) in stymieing the development of emission-free electric vehicles.”
-A.O. Scott, NEW YORK TIMES
“The material is exceptional… it should be a documentary classics.”
-David Poland, THE HOT BUTTON
“A quietly shocking indictment of our gas-guzzling auto companies and the petro-politicians who love them.”
-Karen Durbin, ELLE MAGAZINE
"A compelling wake-up call for all of us. This film reveals not only that practical alternatives to rising energy prices and environmental crises are at hand, but that we can also break our addiction to oil."
-Matt Petersen, Executive Director, Global Green USA
"Who killed the electric Car?" shows how the auto, oil and other powerful industries fought and killed a clean alternative to the gas guzzler. Americans should heed this film's clarion call for action to fight global warming and the cabal of polluters which threaten our climate."
-Dan Becker, Director, Sierra Club Global Warming Program
“GM killed off its own electric car, but it can’t kill the huge demand for cleaner cars that don’t leave us dependent on Middle East oil. Unfortunately, it's GM workers who are now paying for management’s shortsightedness with their jobs.”
-Roland Hwang, Vehicles Policy Director, Natural Resources Defense Council
After seeing "An Inconvenient Truth," go see this film. "Who Killed the Electric Car?" is a gripping story about how the car companies defeated California's zero emissions dream.
-Greenpeace U.S Energy Specialist John Coequyt, Greenpeace
“If global warming and imminent demise of future generations or the ongoing oil war in Iraq don’t do it for you, perhaps Chris Paine’s documentary on the subject will give you a swift kick in the accelerator… Paine attempts a balanced hand by interviewing enthusiasts and corporate geeks, and laying out the facts and figures for all to see. Both a love letter and a tale of vengeance, Paine’s sharp detail and wounded subtext make for a powerful exploration into the folly of man.”
-Shari Roman, FLAUNT MAGAZINE
“Deftly cuts through the smog of corruption to explain why GM’s EV-1, once poised to diminish dependence on oil and reduce CO2 emissions, never made it out of beta.”
-Tim Grierson, WIRED MAGAZINE
“A timely take on an important topic.”
-READER’S DIGEST
“ After seeing Chris Paine’s inspiring documentary Who Killed the Electric Car?, you’ll take one look at your SUV and gulp with embarrassment… Beautifully crafted, wonderfully narrated, with hysterical interviews from the most colorful of characters… the film is an important lesson in the workings of public manipulation, and a demonstration on how industry giveth—and taketh away.
—CLARK HARDING, FRONTIERS MAGAZINE
“Every once in a while, a movie comes along that makes you wish you could change the facts. With gas prices topping three bucks a gallon, I bet others will watch this movie and think: “I could’ve had an EV1.”
-Valerie Block, CRAIN’S NEW YORK BUSINESS
“The most troubling big-biz documentary since “Enron: The Smartest Guys in the Room.”
-John Hartl, THE SEATTLE TIMES
“intriguing”
-Newsday
“An element of murder mystery and an edge of conspiracy thriller.”
-Sean Axmaker, SEATTLE POST-INTELLIGENCER
"Even more entertaining than 'An Inconvenient Truth'—and just as relevant!"
-Stephen Farber, Movieline
“Two Thumbs Up”
-EBERT & ROEPER
"'Who Killed The Electric Car?' is something that will have you talking long after leaving the theatre. It's shocking, funny, maddening and sad. An absolutely fascinating look at how the need for greed is pulling the plug on a better America."
-Pete Hammond, MAXIM
“An intriguing documentary, due out next month, about the strange and hard-to-rationalize actions of GM, which put the first, hazy-looking electric cars on the road, and then grabbed them back and destroyed them.”
-Joseph V. Amodio, NEWSDAY
“has a well-deserved shot at getting into this year's best documentary feature Oscar race. It's a seriously shocking tale that Paine and his team tell about the demise of the electric battery powered automobile that briefly represented an affordable way for America to overcome its addiction to Middle Eastern oil. “
-Martin Grove, HOLLYWOOD REPORTER
“Excellent… Director Chris Paine elucidates the situation that we all know of subliminally, but maybe are afraid to face head on, that we do not REALLY need the deadly oil, or in this case, gas, to make our lives and our cars go. They can run just as easily, and more importantly, cleanly, on electricity. Paine outlines in chilling detail how the major car companies created, then reclaimed and destroyed the very vehicle that may save our planet, from everything from Global Warming to War in Iraq. That terrible secret is laid right out clearly and powerfully. The Oil Companies are running this country and our lives. And their greed for fossil fuels is destroying our environment, our health and maybe eventually the entire planet itself… Who Killed the Electric Car? is electrifying and should be required viewing for every driver in America. Scratch that. EVERY American. Kudos to distributors Sony Pictures Classics for putting this important film out there for all the world to see. I hope out of all the films I saw at Newport that this one nabs an Oscar nomination, for Best Documentary.”
–David Poland, MOVIECITYNEWS
“smart and infuriating”
-Matt Coker, OC WEEKLY
“As a new documentary out in limited release next week makes clear, electric vehicles didn’t die of consumer indifference. They didn’t even die – as some of the more arcane arguments would have it – because of concern about California’s electrical grid capacity in the wake of the 2000-2001 blackout crisis. Rather, they were deliberately and meticulously pulled out of circulation and destroyed by the companies who manufactured them. The car makers, along with the oil companies and the gas pump operators and their political allies, first sabotaged and then strangled the electric vehicle, not because it had no future but because it threatened their core livelihood and short-term profit margins.”
-Andrew Gumbel, LA CITY BEAT