Ruohonjuuritason rahoitusmalli

eCorolla on yhtesöllinen, ruohonjuuritasolta ponnistava hanke. Autoon ja komponentteihin kiinni pääseminen vaatii kuitenkin rahaa. Yksi mahdollisuus on sponsorisopimus jonkun firman kanssa, toinen mahdollisuus on että yksittäinen mesenaatti rahoittaa proton. Kolmas mahdollisuus on kasata tarvittava pääoma pienistä puroista, yhteisöllisesti ja riippumattomasti.

Malli pähkinänkuoressa

300 sähköautoista innnoittunutta kansalaista vuokraa eCorollan prototyypin kukin vähintään päiväksi. Hinta 110 euroa / päivä maksetaan etukäteen. Tästä 10 euroa menee Oliivi.org car-sharing yritykselle, jolle vuokraustoiminta on ulkoistettu. 100 euroa menee prototyypin rahoitukseen. Näin prototyypille saadaan 30 000 euron budjetti.

Ensimmäinen vaihe: halukkaiden listautuminen

Oliivin sivulla on ei-sitova lomake, jolla voi ilmoittaa kiinnostuksensa eCorollan ensivuokrauksesta / rahoituksesta. Ensimmäisessä vaiheessa ilmoittautuminen on ei-sitova. Tämän jälkeen voidaan edetä joko niin että seuraavassa vaiheessa kerätään ehdollisesti sitovia ilmoittautumisia; sitovuus astuu voimaan kun ilmoittautumisia kertyy 300 kappaletta TAI jos suosio näyttää jo etukäteen riittävän suurelta, voidaan asia hoitaa yksinkertaisesti niin, että Oliivi vain ilmoittaa tili- ja viitenumeron jolla pääsee mukaan eCorollan ensirahoittajiin / vuokraajiin.

Toinen vaihte: eCorollan rakentaminen

eCorollalle on olemassa projektiryhmä, projektipäällikkö ja projektisuunnitelma. On myös halli missä tehdään. Vain rahoitus puuttuu. Kun Oliivi on kerännyt 30 000 eCorollaa varten, antaa se rahat eCorolla -projektia varten, joka rakentaa prototyypin.

Kolmas vaihe: Vuokraus 300 henkilölle yhden vuoden aikana

Kun eCorollan prototyyppi on virallisesti esitelty, siirtyy auto vuokraukseen vuoden ajaksi. Auto kiertää läpi suurimmat paikkakunnat. Tässä vaiheessa ei voida luvata mitkä kaupungit tulevat mukaan. Jos siis asut hyvin kaukana isoista kaupungeista, on sinun hyvä ottaa tämä seikka huomioon ennen kun sitoudut vuokraan. 300 vuokrauspäivää jaetaan 365 päivälle, joista 65 päivää varataan huolto- ja testauspäiviksi. Jokaisessa kaupungissa on yksi piste, josta auto haetaan ja jonne se palautetaan.

Kun virallinen esittelypäivä on tiedossa, voidaan avata kalenteri vuokrauspäiviä varten.

Neljäs vaihe: eCorollan tuotanto & Ensimmäisen proton lahjoitus SAY:lle

Ensimmäisen 300 päivän ajan eCorolla -proto on Oliivin omaisuutta. Oliivi.org on tehnyt julkilausuman että ensimmäisen 300 vuokrapäivän jälkeen auto siirtyy Sähköajoneuvoyhdistykseen omaisuudeksi siten että SAY vuokraa autoa kiinteällä vuosivuokralla Oliiville, joka jälleenvuokraa autoa eteenpäin.

Samaan aikaan eCorolla siirtyy laajempaan tuotantoon ja me alun rahoittajat näemme pioneerityömme vaikutuksen maailmalla ennakkoluulottomana keinona päästä iri öljyriippuvuudesta.

Muutama huomio & bonus

110 euron hinnalla ensirahoittaja / vuokraaja saa automaattisesti myös Oliivin sekä Sähköajoneuvoyhdistyksen jäsenyyden vuodeksi. Saman edun saavat yritykset 150 euron päivävuokran hinnalla. Auton vuokraan sisältyvät vakuutusmaksut sekä sähkömaksut.

Ilmoittaudu ensimmäisen 300 joukkoon ja tee historiaa todeksi! TÄSTÄ

Tässä ei-sitovassa vaiheessa ei Ruohonjuuritason Rahoitusmallin tarkka eteneminen ole vielä lyöty lukkoon. Pieniä muutoksia voi siis tulla, mutta koetetaan pitää tämä yksinkertaisena.

Ellei toisin mainittu, tämän sivun sisällön lisenssi on Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License