Vieraskynä

Blogissa kiinnostavat vaikuttajat eri aloilta kertovat miksi he valitsisivat sähköauton.

Markku Åberg: Tesla Model S:n matka Hollannista Suomeen

19 Dec 2013 11:05

Tämä juttu perustuu todelliseen testiin täyssähköautolla.

Täyssähköautot ovat jo tätä päivää. Autovero on vain 5% (joka tosin lienee vain kateusvero kun muuta ei keksitä) ja sähkö halpaa (esimerkiksi 1900 km testimatkan latauskustannukset olivat 35 €). Autokaupasta saa toimivia täyssähköautoja kuten Nissan Leafin  ja Tesla Model S:n ja lisää on tulossa (mm. saksalaisethan tuovat ensi vuonna markkinoille ison joukon täysähköautoja). Oma päivittäisen ajomatkan pituus ja tarve ratkaisee mallin valinnan.

Suomen junaverkosto on ollut jo vuosikymmeniä sähköistetty eikä sitä kukaan kommentoi mitenkään. Sähköbusseja kokeillaan. Autoteollisuuskin on viimein ottanut aimo harppauksen sitten 1900-luvun alun New Yorkin sähkötaksien. Mutta mikähän näissä sähköautoissa herättää kielteisiä tunteita? Puute bensan tai dieselin hajusta taikka riittävästä ajomatkasta? Tästä päätin itse ottaa selvää.

Jokainen ostakoon minkä auton itse haluaa. Itse päädyin Tesla Motorsin S 85 -mallii, jonka ajoin Hollannin Tillburgista Suomeen lokakuun 2013 lopussa. Matkaa kertyi noin 1900 km. Tein matkalla 5 latausta (n. 400 km välein ja latausajat olivat latauspaikan tehosta riippuen 2-4h). Kaksi latausta tehtiin yöaikaan hotellissa. Lataus tapahtui normaaleista latausasemista moottoriteillä ja kaupungeissa joissa voida ladata kaikkia Mode3 type2 22Kwh -standardia noudattavia ajoneuvoja. Hotelleissa oli standardit 16A  400 3-vaihepistokkeet (tuttu punainen pyöreä liitin). Viimeisin lataus tehtii Viking Grace -laivalla matkalla Tukholmasta Turkuun (laivan henkilökunnalle kiitos latauspisteen osoittamisesta ja loistavasta palvelusta!)

Pisin yhtäjaksoinen henkilökohtainen ajomatka yhdellä latauksella oli 445 km, jolloin energiaa oli jäljellä vielä 35 km ajoa varten. Tämä keskinopeudella 85-95 km/h, vakionopeussäädin päällä ja Radionovan soidessa kokomatkan ajan 3G liittymän yli netistä. Ohjaamossa +20C ja istuinlämmitin asennossa perusteho. Eli mukavuudesta ei juuri tingitty ajomatkan vuoksi. Toki hankaluuksiakin olisi voinut olla, jos vaikka olisin erehtynyt revittelemään  Saksan A1-moottitiellä ja kulutus olisi huomaamatta noussut reippaasti. Mutta liikennettä oli niin paljon, että 90km/h oli kutakuinkin maksimi, jolla saattoi liikkua sujuvasti.

Yhteenvetona voisi todeta, että Tesla S sopii mainiosti matka-ajoon Euroopassakin, kunhan viitsii tarkistaa kaikki latauspisteet esim.Chargemap-palvelun kautta.

Ajoreittini voit katsoa google-mapsista.

Oma sähköautokipinä on saanut innostumaan asian edistämisestä laajemmin. Harmittaa, että esimerkiksi Viro on meitä valovuoden edellä kattavan latausverkoston rakentamisessa. Olisikohan myös Suomessa syytä tosissaan harkita uudelleen liikennepolitiikka ja luoda vastaava verkosto? Meillä on vesivoimaa, tuulivoimaa ja aurinkoenergiaa riittävästi päästöttömän energian tuottamiseen.

Mielestäni yksi hidaste latausverkoston kasvulle on ollut latausasemien korkea hinta. Edullinen ja luotettava vaihtoehto markettien, hotellien ym. käyttöön on puuttunut. Tähän yritän omalta osaltani tuoda muutoksen. Tuloksen voit käydä kurkkaamassa Telewellin sivuilta.

Telewell Oy
Toimitusjohtaja Markku Åberg


Comments: 9 | category: SÄHKÖAUTOT - NYT! -YHTEISÖ / Vieraskynä: Miksi sähköauto?


Blogin aiemmat postaukset

Venkat Lakshmi: Miksi ei etanoli?

02 Jun 2010 06:48
Etanolin käyttöä vastaan on kaksi pääargumenttia. Ensimmäinen argumentti käsittelee etanolin ominaisuuksia vaihtoehtoisena polttoaineena, ja toinen kohdistuu etanolin käytön ympäristöllisiin, yhteiskunnallisiin sekä taloudellisiin vaikutuksiin...
Comments: 2 | category: SÄHKÖAUTOT - NYT! -YHTEISÖ / Vieraskynä: Miksi sähköauto?

Martti Tiuri: Sähköautojen tutkimusta lisättävä

08 Nov 2008 16:43
Autoliikenne aiheuttaa lähes viidesosan ilmastonmuutosta kiihdyttävistä kasvihuonekaasupäästöistä. Vielä suuremman osan se tuottaa terveydelle vaarallisista pienhiukkaspäästöistä. Liikenteen nopea kasvu pahentaa tilannetta. On välttämätöntä vähentää sekä kasvihuonekaasupäästöjä (KHK-päästöjä) että pienhiukkaspäästöjä...
Comments: 10 | category: SÄHKÖAUTOT - NYT! -YHTEISÖ / Vieraskynä: Miksi sähköauto?

Jukka Isotalo: Epäkorrekti vastaus

08 Sep 2008 17:48
Olen miettinyt miksi olen kiinnostunut sähköautoista. Voisin kertoa, että haluan osaltani olla mukana kehittämässä merkittävää tuotetta, jolla saadaan liikenteen päästöt kuriin. Tai että haluan antaa lapsilleni vastuullisen aikuisen mallin. Tai jotain muuta jaloa. Mutta se olisi hienostelua ja teeskentelyä...
Comments: 0 | category: SÄHKÖAUTOT - NYT! -YHTEISÖ / Vieraskynä: Miksi sähköauto?

Antti Majava: Sähköautolla päin tuulimyllyjä

30 Mar 2008 21:40
Kun yhdistää Naomi Kleinin Tuhokapitalismin nousu ja Pasi Toiviaisen Ilmastonmuutos –Nyt kirjojen sisällöt, alkaa maailma sähköautojen ympärillä hahmottua. Ideologinen usko kontrolloimattoman talouden luonnonmukaisuuteen on estänyt tehokkaat toimet lämpenemisen hidastamiseksi. Ympäristöpolitiikka on nähty vapaakaupan ja siis globaalin talouden vihollisena. Toisaalta uusliberalismin keulakuva Margaret Thatcher perusti Englannin ensimmäisen ilmastonmuutoksen tutkimusyksikön. Naomi Kleinin kirjan keskeinen väite on, että uusliberalistinen maailmantalous hyötyy katastrofeista ja jopa ruokkii niitä. Ei voi välttyä ”hyötymisen” ajatukselta, kun tajuaa että tietoa ilmastouhasta on ollut, ja mitään sen välttämiseksi ei ole tehty...
Comments: 8 | category: SÄHKÖAUTOT - NYT! -YHTEISÖ / Vieraskynä: Miksi sähköauto?

Risto Isomäki

25 Feb 2008 17:18
Perheemme nykyinen auto on pikkuinen Renault Clio, vuosimallia 1996. Sekään ei ole kaikista pahin mahdollinen vaihtoehto, sillä silloin kun voi ajaa kahdeksaakymppiä (tai vähän alle), pirssimme polttoaineen kulutus jää maantieajossa selvästi alle viiden litran. Kaupungissa autoamme ei juuri käytetäkään, siellä kaupungissa oma auto on yleensä ennemminkin riesa kuin resurssi. Mutta olen kuitenkin päättänyt, että seuraava auto jonka hankimme, saa kyllä jo luvan olla jonkinlainen sähköauto...
Comments: 0 | category: SÄHKÖAUTOT - NYT! -YHTEISÖ / Vieraskynä: Miksi sähköauto?

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License