eCorolla 2 – Sähköautot – Nyt!

eCorolla 2

medium-2773321

eCorolla 2 rakentuu seuraavista pääosista farmari-Corolla-aihion lisäksi:

  • Latauspistoke takana oikeassa kyljessä
  • Laturi sähkötilassa (alkuvaiheessa takana vararenkaan paikalla)
  • Etuakkulaatikko konetilassa moottorikehikon yläpuolella
  • Taka-akkulaatikko takapenkin paikalla
  • Laatikoissa ajoakusto, joka koostuu akkumoduleista (10 kpl 90Ah akkua modulissa)
  • Sähkötila etu-akkulaatikon päällä
  • Kontaktorit sähkötilassa
  • Sulakkeet sähkötilassa
  • DC/DC-muunnin syöttää ajoakustosta 12V jännitettä, sähkötilassa
  • Lämmittimen polttonestesäiliö alustassa (jatkossa auton oma polttoainesäiliö), täytetään perinteisestä tankkausaukosta
  • Polttonestelämmitin keulassa
  • Jäähdytyskenno ja puhallin keulassa (varaus)
  • Jäähdytysjärjestelmän varaus
  • eECU ja näyttö
  • Vaihdevalitsin keskikonsolissa

medium-3527956

Seuraavissa kappaleissa käydään tarkemmin läpi kunkin osan rakennetta.

Akuston rakenne

Edessä 39 kpl 90Ah Thundersky LFP-akkuja
Takana (takapenkin kohdalla) 60 kpl akkua

Akkumodulit

medium-7045577

eCorolla 2:een kehitettiin akkumoduli, jossa on sidottuna 10 kpl akkuja yhteen (5 kpl kahdessa rivissä). Tällainen akkumoduli on helposti käsiteltävissä. Akkumodulin jännite on turvallinen silloin, kun moduleita ei ole ketjutettu toisiinsa. Akkumodulit on kiinnitetty akkulaatikon pohjaan alumiinilistoista tehtyjen kehien sisään.

Modulin kennot liitetään toisiinsa johdinliuskoilla. Akkumodulit liitetään toisiinsa pikaliittimillä (Amphenol Radsok) ja ketjutetaan kaapeleilla, joihin on puristettu kaapelikengät.

Akkumodulien päällä on BMS (akustonvalvontajärjestelmä).

Lämmönhallinta

Ajonaikaiseen lämmitykseen sekä käynnistyslämmitykseen kovasta pakkasesta sähköverkon ulottumattomista eCorolla 2:ssa on polttonestekäyttöinen lämmitin (Eberspächer). Akkulaatikoissa akkumodulien alla on varauduttu sähköiseen lämmitinkaapelistoon. Polttonestelämmittimellä lämmitetään myös ohjaamoa talvella.

Akkuja ja konetilassa sijaitsevaa sähkötilaa on varauduttu lämmittämään sekä jäähdyttämään kesällä. Akustoissa on ilmakierto ja lämmönvaihtoa varten kenno sekä auton keulassa polttonestelämmitin ja jäähdytyskenno lämmön siirtämiseksi.

Mekaaninen etuakuston rakenne

Etuakusto on kiinnitetty auton runkoon konetilan sivuilla. Akuston alla on palkisto auton poikittaissuunnassa, joka kannattaa akkujen painon. Palkiston päällä on reikälevypohja (ilmankierron takia). Akkumodulit on kiinnitetty tähän pohjarakenteeseen.

Etuakuston päällä on sähkötila, jossa on mm. kontaktorit, sulakkeet, DC/DC-muunnin ja laturi.

Etuakuston päällä on peltikansi ja etuakuston sivulla on tila lämmitys-/jäähdytysjärjestelmälle.

Mekaaninen taka-akuston rakenne

Takapenkki on poistettu autosta ja taka-akusto on kiinnitetty takapenkin paikalle penkin kohdalle ja turvavöiden kiinnityksiin. Akuston alla on palkisto auton pitkittäissuunnassa, joka kannattaa akkujen painon. Palkiston päällä on reikälevypohja (ilmankierron takia). Akkumodulit on kiinnitetty tähän pohjarakenteeseen.

Taka-akuston alla on tila lämmitys-/jäähdytysjärjestelmälle.

Taka-akuston suojana on peltikotelo.

Moottori ja moottorinohjain

Komponentit: kuten eCorolla1

Uusi moottorikehikko, jossa käytetään kahta lyhyempää Corollan vetoakselia. Moottorikehikossa on soviteosat erilaisten vetoakselien lukitusten välillä (erilainen uritus eli spoori vetoakselissa ja tasauspyörästössä).

Sähkötila

Sähkötilassa on mm. laturi, DC/DC-muunnin, kontaktorit ja sulakkeet

Kaapeloinnit

Etu- ja taka-akuston väliset kaapeloinnit on tehty pohjan alitse pakoputken tilaa hyödyntämällä. Kaapelit ovat suojaputkissa ja lisäksi suojaputkien alla on vielä suojakouru. Kouru suojaa jonkin verran kaapeleita ja kourusta näkee, onko kaapelit saaneet mahdollisesti kipeää esim. pienen lumipenkassa tai ojassa vierailun seurauksena.

Jarrujen alipaineen tuottaminen

Jarruille tuotetaan alipainetta sähköisellä alipainepumpulla.

Korirakenteet

Moottoritilan pohja on suojattu alumiinilevyllä.

Auton lataus

eCorolla 2:ssa on takana oikeassa kyljessä tavanomainen maadoitettu pistotulppa, johon voidaan liittää maadoitettu jatkojohto lataamista varten.

medium-7757373

Latauspistokkeen luukku voidaan sulkea latauksen ajaksi ja näin pistoke on suojattu sadevedeltä, lumelta ja jäältä.

medium-9806581

Käyttöliittymä ja auton hallinta

  • Starttiavaimella eCorolla voidaan kääntää valmiustilaan tai pois valmiustilasta. Käyntimerkkivalo osoittaa valmiustilassa olemisen.
  • Parkkeerattaessa ja poistuttaessa autosta tulee auto ”sammuttaa” starttiavaimesta ja kytkeä käsijarru päälle.
  • Vaihdevipu ja vaihteen merkkivalot ovat keskikonsolissa: vaihdevivussa on asennot eteen-vapaa-taakse.
  • Autolla lähdetään liikkeelle ja nopeutta nostetaan painamalla perinteistä kaasupoljinta. Autoa pysäytetään painamalla jarruja.
  • Kytkinpoljin ei ole toistaiseksi käytössä.
  • Kierrosnopeusmittarin päälle asennettu näyttö osoittaa varaustilaa.
  • Autoa voidaan talvella esilämmittää sisältä sähkölämmittemellä (ei saman sulakkeen takana olevasta pistorasiasta kuin tehdään samaan aikaan latausta).
  • Ohjaamon lämmityksen säätö tapahtuu käynnistämällä tarvittaessa polttonestelämmitin ja säätämällä lämpötila sopivaksi normaaleilla lämpötilansäätövivuilla