Independent: General Motorsia uhkaa konkurssi – Sähköautot – Nyt!

GM:n konkurssi saattaisi olla parhaimmassa tapauksessa se raunio, josta nousisi uudet, nopeasti reagoivat ja uutta teknologiaa kehittävät tehtaat. Sähköautoa varten on kaikki tekniikan perusasiat jo valmiina. Puuttuu uudenlainen korisuunnittelu ja asettuminen sähköisen käyttövoiman vaatimuksiin. Pitää siis hylätä ajattelu mäntämoottorista, vaihteistosta ja äänekkäästä energiasta. Eurooppa ja USA eivät ehkä kykenekään olemaan se uudistuva voima. Se onkin jo valmiina Aasiassa. Siellä toki on maailman väestöstäkin kaksi kolmannesta. Kiinan, Intian ja ehkä Japanin oloissa saattaa olla valmius jo muutamassa vuodessa sysätä satojen tuhansien sähköautojen tuotantolinjoja. Ne olisivat luultavasti vielä aasialaisella pääomalla ja teknisellä suunnittelukyvyllä pystyyn laitettuja. Sellainen poikkeaisi angloamerikkalaisesta mallista, joka on hallinnut autoteollisuutta tähän saakka. Jatkuvasti saa lukea pitkälle teknisesti koulutettujenkin kirjoituksia, että sähköauton kapasiteetti ei heille riitä kilometreinä, tai kiihtyvyytenä. Sillä nyt rakkaalla diisselillä ajetaan arkipäivässä keskimäärin alle sata kilsaa, siis pitkälle alle sata! Ne muutamat mökille menot ja mummon vierailukäynnit voisihan tehdä vuokra-autolla? Hei! Se ei ole mikään uhraus! Tullessa asiaa Hakunilasta käydä Pihtiputaalla äiteen luona, niin vuokraa iso tila-auto! Mukaan mahtuu kakarat kamoineen ja kaksi berhandilaista koiraa ja tietysti se akkakin. Sähkökäyttöisellä autollasi olet säästänyt sen vuokran jo alkuvuodesta viiteen kertaan.

Siitä kiihtyvyydestä en viitsisi enää jauhaa, mutta mainitsen vain, että mihin te sitä tarvitsette? Nämä omat ajoni ovat aina sellaisia, että olen jonossa. Edessä ”kiihdyttää” kuudenkymmenen tonnin jakeluyhdistelmä, tai yksi sadoistatuhansista 80-rajoitetuista pakettiautoista. En ole tarvinnut kiihtyvyyttä todellisissa tilanteissa montaakaan kertaa vuodesta 1973, kun sain ajokortin. Huonoja jarruja on ollut kaikkien suurten automerkkien koslissa. Muutamat etuvetoiset etupyörät eivät meinaa kääntyä minnekään, tai lämmintä tulee tuulilasille 7 kilometrin ajon jälkeen kuin koiran pieru. Tämän sortin ajokkia minulla on ollut, joista mainos on luvannut sitä ”kiihtyvyyttä”.

Aulis