Priuksen hankinta – Sähköautot – Nyt!

Suomessa Prius olisi ihan kliffa jos takapenkit poistaa käytöstä, muuttaa systeemin toimimaan haluttaessa pelkällä sähköllä, hommaa peliin vaikka edes 15kWh:n akuston, asentaa siihen laturin verkkolatausta varten ja kiltisti maksaa pakettiauton dieselveron. Muutenhan ostos on aika kallis ja kulutus sama ellei vähän isompi kuin muissa taloudellisemmissa autoissa. Regenistä pelkästään kun ei vaan irtoa kulkusähköä kuin nimellisesti. Oikeissa sähköautoissa kuskista ja ajosta riippuen saadaan 10-20% sähköä lisää vaikka systeemi on paras mahdollinen regenille. Säästö on noin 70e/v jos peli kuluttaa 5L/100km (todellisuudessa yleensä 7L/100km) ja ajo 10.000km. Siinä saa hilata aika pitkän matkan että kannattaa edes teoriassa.

Jos paripaikkainen peli riittää pienehköllä tavarankuljetusmahiksella niin sitten voisi kannattaa harkita vanhaa halpaa Priuksenriukua ulkomailta (mobile.de) johon satsaisi nuo edellämainitut jutut. Youtubessa on ohjeita kiitettävästi asiasta. Ainoa huono juttu teknisesti on järjettömän suuri jännite sähköosastolla. Mutta sehän on ollut kustannus/tekijänoikeusasia.

Piilota luonut a16-2678280Pera L (vieras), 06 Mar 2011 00:21

Priushan on tavallinen bensa-auto, eikä mikään sähköauto. Nimimerkki JuhPal´in ajatus laittaa Priukseen lisäakusto ja verkkolaturi, tekee siitä ladattavan, plugin hybridin. Maailmallahan näitä on tehty! http://www.youtube.com/watch?v=9aTRJnfwJL0
Käsittääkseni JuhPal haluaa perheauton, eikä pakettiautoa, joten muutostyön jälkeen pamahtaa järjetön dieselvero. Kannattaa myös selvittää Priuksen arvonaleneminen verrattuna muihin autoihin, ja myyyntiarvo konversiolle, kun sen joskus myy tai vaihtaa. Taitaa olla aika huono, koska uusia yhä halvempia plugin hybridejä varmasti tulee markkinoille. Lähinnä itseäni mietityttää seikat: sähkömoottorin jäähdytys ajettaessa jatkuvasti sähkömodessa, ja auton lämmitys talvella, jos lähdetään esim. ulkoa pakkasesta liikkeelle sähkömodella.

Itse olen alkanut suunnittelemaan plugin conversioprojektia vanhemmasta nelivetoisesta dieselpicupista. Kardaaani pois, tilalle alennusvaihteella DC-moottori ja litiumakusto 10kWh. Huomatkaa, että tässä konversiossa ei tarvitse purkaa konetta, kuten esim. eCorollat, Mikon Golffi. Takavedolla ja sähköllä ajetaan normaalisti. Ja jos lähtö pidemmälle, vaikka Lappiin, ajetaan bensakoneella etuvedolla. Ja jos kiihdytyksessä avittaisi bensakonetta sähkömodella, KYLLÄ LÄHTEE, sanois Taamperelainenkin. Dieselkoneen laturi myös lataisi matka-ajossa akut, kaupunkiin tultaessa sähkömode. Koska picup on pakettiauto, dieselvero olisi pieni. Vuosimalli ennen 1993, joten ei EMC-mittausta.

Piilota luonut a16-6530094Hannu-EV (vieras), 07 Mar 2011 06:04

Edellisessä jäi tekstiin plugin conversioprojektissani myös bensakone-nimi, kun ensin ajattelin bensakoneista pick-upppia, mutta diesel kannattaa valita, koska vero pieni, ominaiskulutus pienempi, ja polttoaineen hinta parikytcenttiä pienempi.

Piilota luonut a16-6530094Hannu-EV (vieras), 07 Mar 2011 06:12

Käsittääkseni JuhPal haluaa perheauton, eikä pakettiautoa, joten muutostyön jälkeen pamahtaa järjetön dieselvero.

Jep, vähintään nelipaikkaista autoa tässä ollaan metsästämässä. Mikä on tuon ”dieselveron” suuruus Priukselle, jossa on verkkovirralla ladattava akusto? Eikö sen dieselveron pitänyt muuttua päästöperusteiseksi? (=dieselvero laskettaisiin plug-in hybridille sähköntuotannon keskimääräisestä päästöstä?)

Vai miten se vero nyt sitten menee, muuttuuko vasta 2012 päästöperusteiseksi?

Piilota luonut juhpal, 07 Mar 2011 07:11

Tätä mieltä jenkki on Priuksesta!
http://www.youtube.com/watch?v=oOvp69lnZbA
Plugin Hybrideillä näen tulevaisuutta, varsinkin Suomen olosuhteissa. Prius lisäakustolla ja verkkolatauksella tekee siitä sähköauton. Tuo dieselvero kannattaa selvittää. Miten se lasketaan? Priuksia saa varmaan halvalla Saksasta. Harrastuksellekin on hintansa. On pioneereja, joita tarvitaan hankkimaan sähköauto, tai konvertoimaan, jotta kehitys menee eteenpäin. Hattua niille! JuhPalille onnea ja rohkeutta toteuttaa ensimmäinen plugin-hybrid Prius-konversio Suomessa, jos päättää sen tehdä. Omaksi plugin hybrid-nelivetokonversioksi olen valinnut Toyota Hiluxin!

Piilota luonut a16-6530094Hannu-EV (vieras), 07 Mar 2011 07:49 Piilota luonut a16-6530094Hannu-EV (vieras), 07 Mar 2011 08:48

JuhPalille hyviä uutisia, jos tuo esitys toteutuu. Käyttövoimavero ladattavasta Priuksesta v. 2012 olisi vain 40e!

Po. _kun_ toteutuu. Ajoneuvoverolakiinhan tuo on jo kirjattu, mutta käyttövoimaveron porrastuksen voimaantulon ajankohdan määräävä asetus puuttuu vielä (ks. voimaantulosäännös lain lopusta). Vuonna 2012 mennään kuitenkin nykysäädöksillä eli Priuksen käyttövoimavero on n. 360 e. Vuonna 2013 luultavasti jo tuo 30-40 e.

Piilota luonut EHS, 07 Mar 2011 09:02

Samalla kun asentelee sen käynnistyksenesto releen niin kannattaa laittaa laturi myös 12V autonakulle.

Piilota luonut a16-7710467bjron80 (vieras), 07 Mar 2012 09:31

Tuosta Priukseen soveltuvasta www.pluginsupply.com:in 10kWh:n DIY-lisäakustokittistä omia kommenttejani: ei sellaisenaan sovellu Suomen olosuhteisiin, koska: 1. akusto ei ole lämpöeristetty, 2. ei ole akuston lämmitystä / jäähdytystä. Kannattaisi suunnitella/tehdä akkukotelo itse.

Piilota luonut a16-6530094Hannu-EV (vieras), 08 Mar 2011 10:37

Priuksen oma softa ei salli EV-modessa ( ajo pelkällä sähkömoottorilla ) ylittää nopeutta 54,4km/h ( 34mph ). Silloin käynnistyy bensakone. Tällä suojataan sähkömoottoria ylikuumenemiselta. Softa täytyy joko päivittää, jotta suurempi nopeus on mahdollista pelkällä sähkömoottorilla. Joissain KIT-eissä se tehdään päivityksellä, joissain softaa huijataan ” forced stealth” modella. Kannattaa selvittää valmistajalta, mikä on suurin nopeus EV-modessa KITillä. Lisäksi kannattaa selvittää, jos bensakone käynnistyy, miten on estetty se, etttei autoa tarvitse pysäyttää, jotta bensakone sammuu ( kun nopeutta pienennetään ). Näinhän käy normaalissa Priuksessa. Kolmantena, takajouset on vaihdettava jäykempiin, koska n. 150kg:n litiumit takakontissa laskevat perää, ja heilutttavat sitä huonontaen ajo-ominaisuuksia. Jäykemmät jouset tulisi kuulua KITiin.

Piilota luonut a16-6530094Hannu-EV (vieras), 12 Jul 2011 07:10 Piilota luonut a16-2678280Pera L (vieras), 12 Jul 2011 07:37

HannuEV: ”Jäykemmät jouset tulisi kuulua KITiin.”

Pluginsupplyn kitissä tulee jäykemmät jouset. Laturi ei ilmeisesti ole EMC -hyväksytty.
Tuo Priuksen 350Kg kantavuus ihmetyttää. Jos normaalipriukseen istahtaa 5 x 90kg äijää niin 100kg ylipainoa paukahtaa eikä mitään matkatavaraa ole edes vielä kyydissä…

Piilota luonut a16-3800574EVprius (vieras), 12 Jul 2011 19:40

Siis KITin tulee toimia siten, että EV-modeen siirrytään suuremmasta nopeudesta ( yli EV-moden maksimista ) automaattisesti siten, että bensakone pysähtyy heti, kun alitetaan EV-moden maksiminopeus. Ja EV-modella ajetaan 0-EV-mode maks. km/h, jonka jälkeen bensakone käynnistyy, jos EV-mode maks. km/h ylittyy. Tietenkin näin, että akustoissa on riittävä lataus. Kannattaa myös selvittää, mikä on alin akuston varaustila ( lisäakustolla ), jolla vielä voi ajaa EV-modella. Priuksen oma softa muistaakseni ei salli ajoa, jos akkujen ( omat NiMH ) kapasiteetti putoaa siten, että vielä 45% on jäljellä ( tuolloin bensakone käynnistyy ). Eli tuossakin softa tulisi päivittää! Tai huijata sitä. Muuten 10kWh:n akkukapasiteetista voi käyttää vain puolet! Ja tarvitseeko sähkömoottori lisäjäähdytystä? ( kun Toyota on sillä ajon rajoittanut 54,4km/h maksimiin ). Moottorissa on varmasti terminen valvonta, joka pysäyttää sen , ja bensakone käynnistyy, jos moottori kuumenee EV-modessa liikaa.

Piilota luonut a16-6530094Hannu-EV (vieras), 12 Jul 2011 07:29 Piilota luonut a16-7663890EV-Fun (vieras), 18 Jul 2011 23:39 Piilota luonut a16-6530094Hannu-EV (vieras), 12 Jul 2011 08:08

Mielestäni ainoat kitit, joissa on kierretty tuo Priuksen täyssähkömoodin pudotus pois yli 54,4 km/h nopeuksissa ovat 1) http://www.pluginsupply.com/ Plug-In Supply:n kitti, jossa tulee pieni Priuksen moottorinohjaimia huijaava piirilevy asennettavaksi autoon (Tässä piirilevy Automekin sivuilta: http://www.automek.com/db_img/thumb2.php?file=1263743505@Fr%E4mre%20CAN.JPG&size=0) ja 2) http://www.pluginconversions.com/ , joka käyttää http://www.ewertenergy.com/ järjestelmää, joka on hieman kehittyneempi kuin tuo Plug-In Supplyn huijaustapa. Tutkin asiaa aiemmin, ja muistaakseni tuo http://www.pluginconversions.com/ ei kuitenkaan myy yksittäisiä settejä kuluttajille, vaan pelkästään usean auton fleettejä esim. firmoille ja toimii USA:ssa.

Ainoaksi helpohkosti Suomeen saatavaksi vaihtoehdoksi, jolla pääsee yli 54,4 km/h sähköllä, jää siis Plug-In Supply. Muistaakseni MG1 joutuu ylikierroksille yli 54,4 km/h nopeuksissa, mutta käsittääkseni MG1:lle ei anneta tällöin ohjausta, vaan se pyörii ainoastaan mukana ylikierroksilla. Ylikuumenemisesta ei liene vaaraa, vaan kyse lienee siitä, että MG1 kestää ylikierrokset mekaanisesti. Ja kyllähän sen pitäisi kestää.

Tuo Hannu-EV:n laittama linkki lienee ainoastaan EV-nappulan laitto amerikkalaiseen gen2 versioon, sillä amerikkalaisessa versiossa EI OLE EV-moden nappia. Silti EV nopeus jää alle 54,4 km/h. Ja mielestäni ei Pera L:n antama asetuksiin pääsylinkki ei ole riittävä tapa huijata Priuksen moottorien ohjaimia. Se vaatii vähän lisäelektroniikkaa, jotta päästään yli 54,4 km/h.

No niin nyt pilotti Priuksemme liikkuu! Valitettavasti saimme vielä vanhan Plugin-Supplyn ECM boardin eli auto ei toimi vielä sähköllä suuremmissa nopeuksissa kuten tuleva plugin Prius. Saamme uuden ECM -kortin ensi kuun alkupuolella. Seuraavaksi tulee eteen muutoskatsastus lähiviikkoina. Toivottavasti menee läpi ettei joudu riisumaan akkuja ulos hammasta purren. Akkukotelon eristystä joudutaan mahdollisissa ”tuotantokonversioissa” vielä hiomaan koska tila on ahdas ja tavaratilan lattia nousee väkisinkin muutaman sentin ylemmäs alkuperäisestä. Ilman eristyksiä taso pysyisi samana. Samoin auton lämmityksestä ja tarpeesta kerätään alkutalvella kokemusta. Tarkempia ajokokemuksia laittelen sitten kun uusi ECM -kortti on asennettu. Vasta kun auto on muutoskatsastettu ja alkutalven testit on tehty onnistuneesti, voimme alkaa tekemään Pluginsupplyn kittejä muille.

Piilota luonut a16-3800574EVprius (vieras), 06 Sep 2011 19:52

Onnittelut! Konversiotoimintanne aloitus sattuukin sopivasti hetkeen kun käyttövoimavero kyseisen kaltaisille autoille putoaa vihdoin siedettävämmälle tasolle. Odottelemme erittäin suurella mielenkiinnolla alkutalven raporttejanne, sekä mahdollisia kuvia projektista(?). Itseä kiinnostaa mm. miten teknisesti tuo nelipaikkaisuus ratkaistaan takapenkkien kanssa.

Toimiiko nykyinen ECM vain 54km/h asti sähköisenä?

eHonda Electric Motorcycle
electricfinn.wordpress.com

Piilota luonut ToniP, 07 Sep 2011 09:06

Normaali hybridi tilassa vain 45-50km/h ja täys sähkömoodissa 60-80km/h mutta silloin polttomoottoria ei saa käyttöön kuin pysähtymällä, eli ei pääse tarpeeksi lujaa muuta kuin kaupungissa. Uusi boardi on huomattavasti fiksumpi ja pitäisi toimia 2012 plugin piuksen tapaan. Sitä odotttelemme kovasti! Takapenkin keskipenkki poistuu käytöstä.

Piilota luonut a16-3800574EVprius (vieras), 08 Sep 2011 09:01

Tarkennuksia konvertoidun Phev Priuksen täyssähkömoodista vanhemmalla Pluginsupplyn ECM -boardilla. Katsoin nyt tarkat lukemat. Tasaisella kulkee 90km/h mutta ylämäessä nopeus voi tippua 75-80km/h.

Piilota luonut a16-3800574EVprius (vieras), 10 Sep 2011 21:38

Moi,

Kyllä sen Priuksen pitäisi www.pluginsupply.com:n mukaan kulkea 72 mph = 115 km / h täyssähköllä tuolla vanhallakin ECM-boardilla. Onkohan homma nyt niin, että se 20 kW 200 V -> 500 V boost-konvertteri rajoittaa täyssähköllä kulkua suuremmissa nopeuksissa?

Tässä seuraavassa linkissä on pohdittu jopa 20 kW boost-konvertterin ohittamista, koska itse moottori ja ilmeisesti myös moottorinohjaimen tehoelektroniikka on mitoitettu 50 kW teholle:

http://forums.aeva.asn.au/forums/forum_posts.asp?TID=2266

Eli jos saisi akkuja pinooon 500 V edestä, 50 kW olisi käytettävissä. Helpompi/yksinkertaisempi on tietysti selvitä 200 V akustolla. Miksi sitten boost-konvertteri on mitoitettu vain 20 kW:iin, mutta ajomoottori 50 kW:iin? Ilmeisesti siksi, että Prius kierrättää joissain tilanteissa sähköä suoraa MG1:lta (30 kW) (regen+käynnistysmoottori) MG2:lle (50 kW) (ajomoottori), optimoiden polttomoottorin kierrokset. (jossain tätä kutsuttiin ”harhaoppiseksi tilaksi”, koska energian kierrättäminen pyöriin häviöistä tietä vaikuttaa järjettömältä)

Nyt kun lasketaan boost-konvertterin 20 kW ja MG1:n 30 kW yhteen, summa on juuri tuo ajomoottorin 50 kW. Eli pieniä rajoituksia Priukselle on sähköautona, mutta itse ainakin pystyisin niiden kanssa elämään.

Piilota Priuksen kulkemisesta sähköllä luonut juhpal, 12 Sep 2011 06:21

Tuo ei voi pitää paikkaansa. Googlasin v.2005 mallin Priuksen tiedot: omamassa 1350kg, kokonaismassa 1725kg. Kantavuus siis 375kg. Kuskin paino lasketaan omamassaan tietääkseni. Joten 375kg ( kantavuus ) – 137kg ( Pluginsupply-Kitti ) = 238kg. Matkustajien painoksi lasketaan aina 75kg, vaikka painaisi 150kg. Joten 238kg / 75kg = 3,17 henkilöä, eli kuljettajan lisäksi saisi olla 3 matkustajaa. Tämän mukaan Prius pitäisi saada rekisteröityä Powerinsupply-Kitilllä neljälle. Kannattaisi vielä keskustella katsastajan kanssa. Perävaunuahan Priuksella ei saa vetää ollenkaan!

Piilota luonut a16-6530094Hannu-EV (vieras), 13 Jul 2011 04:19

Tässä selitys: v.2004-2006 Priuksen omamassa on 1350kg, kun taas v.2007-2009 on 1375kg. Kokonaismassat on kaikilla 2004-2009 sama 1725kg. Näinollen v. 2004-2006 Priukset saa rekisteröityä neljälle, mutta pienestä on kiinni ( 12kg ), ettei v.2007-2009 Priuksia saa rekisteröityä kuin kolmelle. Tämä on mun käsitys, mutta kannattaa katsastusasemalla tarkistaa!

Piilota luonut a16-6530094Hannu-EV (vieras), 13 Jul 2011 04:42

HannuEV: ”Tässä selitys: v.2004-2006 Priuksen omamassa on 1350kg, kun taas v.2007-2009 on 1375kg”.

Sain tänään oman Priusin vm 2004. Rekisteriotteessa kyllä lukee tuo 1375kg omamassaksi. Konversion massaa tiputtaa hieman vararenkaan poisjääminen. Täytyypä punnita sekin. Renkaan paikalle tulee laturi. Nyt vain odottelen että saisivat konversiokitin toimitusvalmiiksi. Toivottavasti ei kestä viikkotolkulla.

Piilota luonut a16-3800574EVprius (vieras), 13 Jul 2011 17:58

Puunnitsin Priusin vararenkaan. Tasan 11kg. Sen saanee korvata paikkauspullolla. Tarkistin että omamassaan sisältyvät kuljettajan paino (75 kg), öljyt ja muut nesteet, 90 prosenttia polttoaineen tilavuudesta, työkalut ja vararengas. PluginSupplyn ilmoitettu paino 300 pounds = 136.08kg. Jännäksi mennee. 350kg kantavuus – Pluginsupply KIT 136kg – 3x75kg – vararengas 11kg = 0kg 😉

Piilota luonut a16-3800574EVprius (vieras), 13 Jul 2011 19:15

Noniin, tuli minunkin hankittua vm. 2004 Prius. Sitten vaan odottelemaan, koska bensan hinta nousee/akkujen hinta laskee sen verran, että 10 kWh Plug-In Supplyn setti alkaa houkuttelemaan. Ja odottelemaan myös sitä, että tilin saldo kasvaisi…

Ilmeisesti se verouudistus, joka tulee suosimaan sähköautoja, tehdään 2012 alussa? Hienoa, että EVprius otti vetovuoron, ja saadaan Suomeen yksi Plug-In Supply:n kitti testiin.

Otin yhteyttä Plug-In Supplyyn. He myyvät 10 kWh settiä myös ilman akkuja, jotka sitten voi hankkia esim. EU:n sisältä. Jos Priuksen kantavuus muodostuu ongelmaksi, on mielestäni mahdollista käyttää WB/TS:n 40 Ah (Plug-In Supply käyttää näitä) tilalla Priuksessa esim. näitä kennoja:

http://www.ev-power.eu/?p=productsMore&iProduct=353&sName=lfp020ah-3.2v-20ah

Silloin jäisi lämpöeristyksellekin tilaa. Tietysti akusto olisi vain 5 kWh, jolla ajaa vain muutama kymmenen km:a 🙁 Mutta 4 paikkaa säilyisi.

Piilota Prius hankittu myös 🙂 luonut juhpal, 02 Aug 2011 16:54

Onnittelut hankinnasta, täällä ilmoittautuu myös yksi tuoreehko Priuksen omistaja.

PHEV-päivitys on myös täällä mielessä ja tilannetta seurataan. 5kW ja 4-paikkaisuus ovat hyvät kriteerit. Vararenkaasta olen myös valmis luopumaan kunhan vain akkujen eristys ja sijoittelu on kunnossa.

Mitä Plug-In Supply mahtaa pyytää paketista ilman akkuja? Enginer myy käsittääkseni myös DIY-kittiä ilman akkua, mutta pitänee vielä kirjoitella sähköposteja sinne suuntaan.

Piilota Re: Prius hankittu myös 🙂 luonut kinotus, 03 Aug 2011 16:19

Pikainen vertailu Enginer vs. Plug-In Supply (huomauttakaa jos laskuvirheitä, tein väsyneenä):

Enginer:

akuston energia: 6 kWh hinta: $4,495.00 + rahti n. $250 (yht. n. 3341e * 1,12(tulli) * 1,23(alv) = 4603e)

paino: 110 kg (arvio)

tai

akuston energia: 4 kWh hinta: $3,495.00 + rahti n. $250 (yht. n. 2637e * 1,12 *1,23 = 3633e)

paino: 82 kg

max. nopeus pelkällä sähköllä: 54 km / h

Plug-In Supply:

akuston energia: 5 kWh, LFP020AH-akuilla, akuston kennomäärä 201,6 V / (3,2 V / kenno) = n. 63 kennoa (akuston hinta arviolta 1654e + 150e rahti, ev-power.eu hinnoilla) hinta ilman akustoa (sähköpostilla sain): $4,500 + rahti $400 (sisältää jäykemmät takajouset) (yht. n.3450e * 1,12 * 1,23 + 1654e + 150e = 6557e)

paino: 89 kg

tai

akuston energia: 4 kWh hinta: $5,500. + $250 rahti. (yht n. 4050e * 1,12 * 1,23 = 5579e)

paino: 45 kg

max. nopeus pelkällä sähköllä: 115 km / h

Hintoihin pitäisi vielä lisätä mahdollinen asennustyö ellei tee itse. Vaikka Plug-In Supply on kalliimpi, haluaisin ainakin itse sen, jotta voisi mennä sähköllä jopa 100 km / h teillä. Plug-In Supply ilmoitti sähköpostilla, että asennus kestää osaavalta henkilöltä n. 8 h. Sama taidetaan ilmoittaa Enginerin setin asennusajaksi. Edelleen muistutan Plug-In Supply:n setin hankkimista miettiviä katsomaan setin asennuksen kuva kuvalta ruotsalaisen automek.com sivulta:

http://www.automek.com/prius.php

Piilota Re: Prius hankittu myös 🙂 luonut juhpal, 03 Aug 2011 18:34 Piilota Re: Prius hankittu myös 🙂 luonut juhpal, 04 Aug 2011 07:23 Piilota Re: Prius hankittu myös 🙂 luonut juhpal, 04 Aug 2011 07:34

Onnittelut Prius hankinnasta! Reilun viikon kuluttua pääsen alkamaan konversiopaketin asennusta. Yritykseni on sopinut Plug-in Supply yriyksen kanssa toimitussopimukset Suomeen. Plugin Supply toimii asennusfirmojen kautta. Kun olemme saaneet pilottikitin asennettua ja todenneet sen toimivaksi alamme tekemään Prius muutoksia Suomessa. Laitan infoa foorumille miten konversio onnistuu ja toimii. Priuksen Plugin muuttamisesta kiinnostuneet voivat tässä vaiheessa laittaa sähköpostia osoitteella
evprius [ät] gmail.com

Piilota luonut a16-3800574EVprius (vieras), 09 Aug 2011 07:12

Noniin, hienoa EVprius! Toivottavasti saatte Prius PHEV -konversion hinnat kilpailukykyisen houkutteleviksi 🙂 Luulisin, että ainakin Prius-taksikuskeja alkaa kiinnostamaan! Tämä homma eli Plug-In Supplyn kitin tuominen Suomeen olisi pitänyt tehdä jo vuonna 2009…

Mutta joka tapauksessa hyvä juttu, että vihdoin tulee saataville n. 20 k€ maksava, teoreettisesti 4-paikkainen perheauto (jos korvaa TS 40 Ah kennot 20 Ah kennoilla), n. 30 km sähköajo-ominaisuudella. Tietysti, jos 3 paikkaa riittää, niin sitten tuo 10 kWh kitti ja 60 km sähköajoa.

Piilota Hienoa! luonut juhpal, 09 Aug 2011 08:49

Hieno homma! Olen ehdottomasti kiinnostunut! Laitoinkin juuri meiliä aiheesta.

Jos hommat pelaa niin kuin pitää, niin menee kyllä itsellekin hankintaan, yhdessä käytetyn Priuksen hankinnan kanssa. Tuolla ajaisin arjen työmatka-ajot 100% sähköllä, mikä säästäisi talvenkin bensat (kesinä ajelen jo vielä pihimmällä sähköskootterilla). Ja ei tosiaan mökkimatkatkaan jäisi tekemättä tuommoisella. Soveltuisi tuolla kevyemmällä nelipaikkaisella kitillä omaan käyttöön täydellisesti.

Piilota luonut a16-3913435Lupus (vieras), 18 Aug 2011 05:53

Sattuukos kellään olemaan kokemuksia Lahdessa toimivasta Tuontimesta-yrityksestä? Sitä käyttä näyttäisi saavan kohtuuhinnalla (11-14 tonnia) alle satkun ajettuja Priuksia, vuosimalleja 2005-2008 jne. Muita vinkkejä käytetyn Priuksen hankintaan, näin mahdollista PHEV-konversiota ajatellen?

Piilota luonut a16-3913435Lupus (vieras), 23 Aug 2011 12:27

Ei kokemuksia itse yrityksestä mutta 7,5 tonnin hinta turhan optimistinen, ei ainakaan mobilessa näy yhtään sen hintaista tällä hetkellä. Ja näkyyhän noita jo nettiautossakin melko edullisesti.

Piilota luonut a16-7303107A V (vieras), 24 Aug 2011 16:05

Moi,

Itse sain oman Priukseni hintaan 11 k€, ja oli ihan suomiauto, yhdellä omistajalla ollut, mittarissa 122tkm. Kyllä niitä myyntiin tulee nettiautoonkin, mutta pitää olla nopea 🙂

Sitten hankintavinkkejä:

Hybridijärjestelmän voi testata seuraavasti: käynnistää auton, vasen jalka tukevasti jarrulle, valitsintikku asentoon D, sitten painaa oikealla jalalla kaasua sen verran, että moottori käynnistyy ja alkaa ladata akkua. HUOM! Vasen jalka sitten koko ajan tukevasti jarrulla, muuten auto ampuu melkoiseen loikkaan. Sitten vain seurailee Energy monitorista akun täyttymistä. Kun akussa on täydet vihreät palkit, jalka kaasulta pois, EV-nappi pohjaan. Sitten ajelee suht kevyellä kaasulla ja alle 50 km / h nopeudella, niin akulla pitäisi päästä n. 2 km ennen kuin moottori käynnistyy.

Tuosta yhdestä taksihybrid:n postauksesta vähän eteenpäin:

”tyyppivioista priuksessa lista on aika lyhyt: vetoakselien suojakumit menivät puhki n. 150.000km kohdalla -06,07 priuksessa (n.300e). Materiaali oli meille liian kovaa arvelen. 296.000 ajetussa pruksessa lataus-purku-lataus toimii aivan täydellisesti, siis hybridi-sähkösysteemissä ei vikoja. Systeemiä ei ole edes 3,5v vanhassa priuksessa avattu!

Jarrupuoli regenistä ja sen käytöstä johtuen ei kulu millään. Siis 260.000km vaihdettiin vasta ekat palat ja levyt eteen.”

Käytännössä Priuksen jarrut ovat niin vähällä käytöllä, että joskus kannattaa jarrutella reilumminkin, että jarrut pysyvät herkkinä/eivät ruostu jumiin. Pohjan kunto kannattaa tarkistaa, kysyä, onko ruostesuojaus tehty, etenkin suomiautoissa. Ainakin mun -04 Priukselle pitää tehdä ruostesuojaus ennen ensi talvea, sillä jonkin verran pintaruostetta on päässyt pesiytymään pohjaan.

Viimeksi muokattu 26 Aug 2011 10:46 luonut juhpal Näytä lisää Piilota Prius hankintavinkkejä luonut juhpal, 26 Aug 2011 10:44

Kiitos vinkeistä, tuo hybridijärjestelmän testaus onkin hyvä tietää. Olen tosiaan lueskellut koko tämän ketjun läpi ja tarkkailen myös EVpriuksen pilotin valmistumista ja kokemuksia. Haavit ovat vesillä sopivan Priuksen varalta. Pari potentiaalista on jo bongattu. Yhtä varmaan käyn koeajamassa liikkeessä, niin saa vähän esituntumaa.

Piilota luonut a16-3169727Lupus (vieras), 28 Aug 2011 07:23

Huomasin tuossa, että Plug-In Supply mainostaa nyt etusivullaan (http://www.pluginsupply.com/) heidän uutta ECM-moduulia 10kWh kittiin. Kuulostaa aika näppärältä. Mainitsevat, että tuo mahdollistaa EV-moodin missä nopeudessa tahansa ja että se korvaa EV mode-nappulan kokonaisuudessaan. Käynnistää bensamoottorin vain kun on sille tarve, muutoin koettaa pärjätä sähköllä.

Piilota luonut a16-3913435Lupus (vieras), 29 Aug 2011 07:44

Osaako joku kertoa paljonko lisää massaa saa tulla ennen kuin Priuksen joutuu rekisteröimään neljälle? Olen tässä miettinyt käyttötarpeitani ja todennut, että jopa Enginerin 4kWh setti voisi riittää omiin tarkoituksiini. Hintakaan ei päätä huimaisi. Kitin paino 82 kiloa. Vararengas ehkä pois ja lisäksi joitain muita painonsäästötemppuja niin varmaan onnistuisi? Voisin sillä ajella suurimman osan työmatkastani Priuksen EV-moodilla taajamissa ja vain yhdellä 60-80km/h pätkällä joutuisi polttomoottoria käyttämään. Polttoainelämmitin ja pientä lisäeristystä akkukotelolle niin voisi toimia talvellakin.

PS. Kävin koeajamassa yhtä Priusta. Ja olihan se mukava peli ajella. 😀

Piilota luonut a16-3913435Lupus (vieras), 31 Aug 2011 06:23

Jos siis yhtään täällä keskusteltua tulkitsen oikein, niin Enginerin kitillä jo vararenkaan jättämällä pois saisi juuri rekisteröityä viidelle, jos siis Priuksen paino pitää yhtään paikkaansa.

Piilota luonut a16-3913435Lupus (vieras), 31 Aug 2011 10:58

Moi,

Säästä rahasi mieluummin Plug-In Supplyn 4 kWh kittiin. Siinä on sentään edes kohtuullinen BMS, ja se on kevyempi. Tämä tuli Plug-in Supplylta sähköpostilla:

Yes we still make the 4 kwh system. The 4 kwh system weighs 45 kg. Has a range of 36 km per charge. It uses 16 ah cylindrical cells. We only sell it complete. $5,500. It has to ship by ocean freight. Probably $250 for shipping. Installation takes 8 hours. Best regards

Robb

Itse olen harkitsemassa juuri tätä Plug-In Supplyn pienempää 4 kWh settiä, mutta todnäk vasta ensi vuoden alussa, jolloin käsittääkseni verotus/käyttövoimavero alkaa suosia PHEV-ajoneuvoja edes hieman.

Engineristä on paljon huonoja kokemuksia käyttäjillä. Lueskelin käyttökokemuksista tuon Enginerin järjestelmän osalta PriusChat-forumilta:

http://priuschat.com/forums/prius-phev-plug-in-modifications/

Nämä seuraavat keskustelut kertovat Enginerin olevan huono vaihtoehto, koska laatu ei ole riittävän hyvää:

http://priuschat.com/forums/prius-phev-plug-in-modifications/92414-enginer-plan-b.html
http://priuschat.com/forums/prius-phev-plug-in-modifications/67657-enginer-plug-in-hybrid-electric-vehicle-dc-dc-overheating-issues.html
http://priuschat.com/forums/prius-phev-plug-in-modifications/96722-battery-crack.html
http://priuschat.com/forums/prius-phev-plug-in-modifications/62376-has-anyone-installed-enginer-plug-in-hybrid-electric-vehicle.html

Piilota luonut juhpal, 31 Aug 2011 11:53

Kuulostaa järkevältä. En itsekään ole kovin innostunut menettämään yhtäkään istumapaikkaa ja teknisesti PiS:n versio vaikuttaa paljon käyttökelpoisemmalta järjestelmältä kuin Enginer, josta tosiaan monenlaista palautetta on tullut luettua samalta palstalta. Kyllä tuommoinen PiS:n 4kWh kitti riittäisi mainiosti arkiajoihini, sillä voin myös työpaikalla ladata autoa. Eikä minulla ole varsinaista tarvetta maksaa 10kWh akustosta ja samalla menettää yhtä istumapaikkaa, JOS voin selvitä ilman penkkimuutoksia.

En myös itsekään konversiota ole toteuttamassa ennen kuin aikaisintaan ensi vuoden alussa. Mutta tarkoitus olisi se toteuttaa jo 2012, vaikka alennus tulisikin voimaan vasta vuonna 2013. Vuoden aikana bensaa kuitenkin palaa sen verran arkiajoissani, että käyttövoimaveron maksaminen tulee silti selkeästi halvemmaksi vaihtoehdoksi. EVPrius otti ensiaskeleet ja toivotaan että sieltä kautta voisi olla mahdollista saada tuommoinen kevyempi kitti valmiiksi asennettuna, lämmitysratkaisuineen. Jos ei, niin luulisi etelä-Suomesta löytyvän sen verran kiinnostuneita, että saisimme aikaiseksi vaikka yhteistilauksen ja sitä kautta asennukset ja tilaukset hieman edullisemmin joltain halukkaalta pajalta.

Piilota luonut a16-3913435Lupus (vieras), 31 Aug 2011 13:03 Piilota luonut ToniP, 05 Sep 2011 11:37

Jeps, nyt löytyi sitten se vuoden 2012 alussa tapahtuva käyttövoimaveron alennus, josta olin kuullut huhua.

‎31.12.2010 oli kaikessa hiljaisuudessa päätetty: Käyttövoimavero uudistuksesta.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20031281 pykälä 11§, voimaantulo 1.1.2012

Käyttövoimavero

Ajoneuvolle, jota käytetään muulla voimalla tai polttoaineella kuin moottoribensiinillä, määrätään käyttövoimaveroa. Käyttövoimaveron määrä päivää kohden on:

1) henkilöautosta (M1- ja M1G-luokka), kaksikäyttöautosta (N1-luokka) sekä ajoneuvosta, joka siihen tehtyjen katsastamattomien muutosten johdosta vastaa käyttötarkoitukseltaan lähinnä henkilöautoa, 5,5 senttiä jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta;
(Eli 5,5 senttiä entisen 6,7 sentin sijaan, tämä johti kaiketi diesel-polttoaineen hinnan nousuun)

2) poiketen siitä, mitä 1 kohdassa säädetään, käyttövoimaveron määrä päivää kohden on jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta:

a) 1,5 senttiä, jos ajoneuvon käyttövoima on sähkö; b) 0,5 senttiä, jos ajoneuvon käyttövoima on sähkö ja moottoribensiini; c) 4,9 senttiä, jos ajoneuvon käyttövoima on sähkö ja dieselöljy;

d) 3,1 senttiä, jos ajoneuvon käyttövoima on metaanista koostuva polttoaine;

Olin mukana liikenne- ja viestintäministeriön kokouksessa ajamassa asiaa viime syksynä.
Ei tämän pitänyt enään huhu olla. Helmikuussa taisin tiedotella eri palstoilla.

T.BJ

Piilota luonut a16-77104671gachren at gmail com (vieras), 06 Sep 2011 13:12

‎”31.12.2010 oli kaikessa hiljaisuudessa päätetty: Käyttövoimavero uudistuksesta.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20031281 pykälä 11§, voimaantulo 1.1.2012″

Tuo pykälä tulee voimaan 1.1.2010, mutta siellä lakitekstin lopussa sanotaan, että: ”11 §:n 1 momentin 2 kohta tulee voimaan valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana.”

Eli juurikin se kohta, mikä koskee sähkö-, hybridi- ja metaanikäyttöisiä henkilöautoja. Mutta onko tuollaista valtioneuvoston asetusta vielä säädetty, että tuo ko. ”hinnasto” otettaisiin käyttöön? Ja kun se säädetään, niin siitä vielä menee vuosi. Siihen asti mennään kaavalla ”[kaikki paitsi bensakäyttöiset henkilöautot] …5,5 senttiä jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta”.

Korjatkaa, jos olen ymmärtänyt jotain väärin.

Piilota luonut a16-4544932Teo (vieras), 09 Sep 2011 10:24

Itse itseäni korjaten, ja kuten BJ kirjoitti, tuo pykälä tulee voimaan muutoin kuin 1 momentin 2 kohta 1.1.2012, eikä siis 1.1.2010.

Piilota luonut a16-4544932Teo (vieras), 09 Sep 2011 10:29

Korjaus: Prius v.2004-2007 omamassa on 1350kg, kun v.2008-2009 on 1375kg. Eli v.2004-2007 pitäisi onnistua rekisteröimään neljälle. Uudempia vain kolmelle.

Piilota luonut a16-6530094Hannu-EV (vieras), 13 Jul 2011 04:47

Tässä mun ehdotus v.2008-2009 Priusten saamiseksi neljälle ( 4 ) rekistöitäväksi: Koska kantavuus on 350kg ( v.2004-2007: 375kg ), siitä pois Pluginsupply KIT 137kg = 213kg, josta pois 3x75kg = – 12kg. Eli painoa pitää saada pois 12kg. Priuksen oma NiMh akusto painaa n. 45kg. Kun sen kapasiteetti on vain n. 1,5kWh, poistetaan koko akusto. Käsittääkseni Pluginsupply KITin BMS hoitaa Priuksen sähkömoottorin ohjauksen Priuksen oman BMS:n sijaan. Eli poistamalla Priuksen NiMH-akusto, v.2008-2009 Priuksen saa rekisteröityä neljälle ( 4 ). Kannattaa kysyä Pluginsupply Inc:iltä, voiko Priuksen oman NiMH akuston poistaa, ja Pluginsupply 10kWh KIT silti toimii. Pitäisi olla mahdollista. Toinen mahdollisuus on tehdä vähän pienempi akusto itse ( Winstonin akuilla ), ja hankkia elektroniikkakortti joltain valmistajalta, jos sellaista on valmiina ja saatavilla joltain. Onko JuhPalilla tietoa? Tuota jäin miettimään, onko Pluginsupply KITin akuston ympärillä tilaa lisäeristykseen. Kannattaa tsekata mitat.

Hymotionilla on 5kWh:n KITTi, ( 84kg ), mutta ei myy yksityisille

Piilota luonut a16-6530094Hannu-EV (vieras), 13 Jul 2011 06:13 Piilota luonut a16-6530094Hannu-EV (vieras), 13 Jul 2011 09:31

Tuossa ilmenee, että Plug-In Conversions Corporationin konversiossa Priuksen oma akusto poistetaan, ja tilalle laitetaan 6,1kWh:n NiMH akusto. Joten pitäisi olla mahdollista myös KITeissä ( PlugInSupply ) jättää auton oma NiMH akusto pois, jolloin paino tippuu 45kg, ja auton pystyy 137kg:n PlugInSupplyn 10kWH:n muunnosKITillä katsastamaan neljälle ( 4 ). Tuo PlugIn Conversions ei myy tuota konversiota KITtinä asiakkaille, vaan dealerit asentaa konversion.
http://www.pluginconversions.com/faq.html

Piilota luonut a16-6530094Hannu-EV (vieras), 13 Jul 2011 14:08

EVprius! Jos jää muutamasta kilosta kiinni, vaihda auton oma 12V:n käynnistyslyijyakku TS:n 12V:n litium-akkuun! Nuo Priuksen 2004-2009 omapainot poimin nettisivuilta. Ehkä se sitten on niin, että noiden kaikkien vuosimallien omapaino on Suomessa tuo rekisteriotteesi 1375kg. Onnea projektillesi!

Piilota luonut a16-6530094Hannu-EV (vieras), 14 Jul 2011 05:13

Saisikohan moottoripyörän 12-volttisella akulla Priuksen käyntiin?

MP-akut ovat aika kevyitä autojen normiakkuihin verrattuna. Toisaalta, jos muutenkin pistää rahaa Priuksen konversiopakettiin, TS:n 12 voltin akun hinta on suhteessa pieni.

Piilota luonut a16-9287332Tunnus jäi talvitakin taskuun (vieras), 14 Jul 2011 09:20

Moi,

Amotecin (www.amotec.eu) Daniel Salonen sanoi, että nuo auton valmistajien ilmoittamat omamassat heittävät usein reilusti. Siksi ehdotan sinulle seuraavaa:

Pura kaikki turha muovisälä&verhoilu perältä, vararengas pois ja esim. lasinpesunesteet minimiin, ja käy sitten katsastusasemalla punnitsemassa Prius. Todennäköisesti tulos on huomattavasti vähemmän kuin tuo 1375kg. Sitten voitkin päätellä, mitä vaaditaan lisää keventämistä 4 paikan säilyttämiseen, kun tiedät tuon kitin painon.

Yhden takaistuimenhan pitänee myös irroittaa, joten sen penkin verran säästynee painoa!

Teoriassahan myös laturin painon voi säästää siten, että sen voinee jättää ”siirrettäväksi” eli esim. irtoinaisena peräloosteriin 🙂

Viimeksi muokattu 14 Jul 2011 10:06 luonut juhpal Näytä lisää

Kiitos painonpudotusvinkeistä!

Onko muuten tosiaan niin että yksi takaistuin pitää ottaa pois (jos neljälle rekisteröidään)? Priuksessahan on selkänoja kahdessa osassa 60/40%. Penkkihän on yhtenäinen. Menee turhan hankalaksi jos penkkiä pitää alkaa paloitella… Tuon keskikyynernojanhan voisi tietysti laittaa remmillä niin ettei sitä voi nostaa ala-asennosta.

Piilota luonut a16-3800574EVprius (vieras), 14 Jul 2011 20:24

Moi,

Ainakin eYariksesta piti takapenkit poistaa ja tehdä ”mahdottomaksi” niiden lisääminen jälkeenpäin muutoskatsastaessa. Teoriassahan Priuksen osalta olisi juuri tuo sanomasi idea keskikyynärnojan lukitsemisesta siistein idea, mutta se ei säästäisi painoa. Helpointa olisi varmaan poistaa 40% sivupenkin selkänoja, mikä pitäisi riittää katsastusmiehille, ja säästäisi vähän painossa (en tiedä varmaksi, tuosta penkin poistosta kannattanee olla yhteydessä katsastusasemalle). Sitten tosin takapenkillä olisi vähän hassu olla, kun pitäisi istua keskellä ja toisessa reunassa.

Olisiko sinun EVprius mahdollista lähettää minulle Plug-In Supplyn kanssa käymäsi (sähköposti)keskustelu 10 kWh konversiopaketista, painoista, teknisistä tiedoista ja hinnoista osoitteeseen: juhpal(at)wippies.fi. Pistä ihmeessä tähän viestiä homman etenemisestä ja katsastusmiesten mielipiteistä (mm. tuon takapenkin suhteen).

Tuossa sivustolla Prius 2004:n painoksi on ilmoitettu 1350kg. EV-Priuksen rekisteriotteessa painoksi on merkitty 1375kg. Se ei tarkoita, että auto sen painaa, vaan voi painaa esim. tuon 1350kg. Silloin ei olisi paino-ongelmaa neljälle rekisteröinnissä. Kannattaa laittaa tankki täyteen ja viedä Prius konttroille punnittavaksi, ennen kuin repii verhoiluja takakontista ja muuta irti. Se, mitä vaaka näyttää, siihen lisätään kuskin paino 75kg, niin se on todellinen omapaino. Autohan on joka tapauksessa punnittava muutosten jälkeen. Eihän niitä lisättyjen kamojen painoja punnita ja vähennetä rekisteriotteeseen merkitystä omapainosta. Penkkijuttu onkin sitten toinen juttu.
http://www.automerkit.fi/nc/vaihtoautot/autoesittely/mallitiedot/tekniset-tiedot/haku/2004/toyota/prius/hsd-5d451031.html

Piilota luonut a16-6530094Hannu-EV (vieras), 21 Jul 2011 04:23

Nyt tuli Prius punnittua. painava on mikäli puntarit toimivat oikein. Hiukan epäilen.
Tankki täynnä ja vararengas ja muut hilppeet pois otettuna painoa kuskin paino mukaanlukien oli 1400kg(yli 35kg enemmän kuin ilmoitettu kun varaengas ja muut irooitetut osat huomioidaan). Eli vaikeaa tekee nelipaikkaisuus. Sää oli sateinen eli hiukan vesilisää tuli varmasti. Hiukan ihmetytti etuvasemman 35kg korkeampi paino (jos ei virheellinen). ev415kg,eo380kg,tv270v,to260kg = 1325 + 75 = 1400kg. Nelipaikkaisuus voi siis jäädä haaveeksi. Saa nähdä. Nelipaikkaisuuteen Trafin virallinen kanta on ollut penkin poisto ja tästä neuvottelut on vielä kesken katsastusaseman kanssa. Noin kuukauden päästä pitäisi päästä rakentamaan konversio.

Piilota luonut a16-3800574EVprius (vieras), 22 Jul 2011 06:08

”Nyt tuli Prius punnittua. painava on mikäli puntarit toimivat oikein.”

Jos katsastuskonttorin puntareilla kävit, niin on syytä vilkaista koska viimeksi on kalibroitu… 😉
Varsinkin iskaritestipenkin vaakan näyttämään voi suhtautua varauksella, kokemusta on myös kalibroinnin laiminlyönnistä(ja silti nuo massat merkataan rekisteriotteeseen).

Yleisestiottaen autojen omamassa-kentässä seisoo jokin tehtaan/maahantuojan ilmoittama massa, jolla ei oikeasti ole mitään tekemistä ko. ajoneuvon massan kanssa. LUULEN, että kenttään on laitettu valmistajan ”perusmallin” massa, ei siis suomeen tulevien varusteiden/lisävarusteiden kanssa punnittu massa. Heittoa on normaalistikin kymmeniä, joskus jopa satoja kiloja…

Sitten kannattaa ottaa huomioon myös painojakauma eli sallitut akselimassat, ne paukkuvat helposti vaikka kokonaismassa jäisi vajaaksi.

Terveisin,
Timo Mäkeläinen

P.s. Omat vaakat on ihan kiva olla olemassa 😀

Piilota luonut KnoB, 22 Jul 2011 20:12

Halvimmalla, luotettavimmin ja helpoiten punnituksesta ääset seuraavasti :

Punnitse itsesi ja kasa romua kotona vaa’alla. Aja jäteaseman vaakaan, joka punnitsee auton kuormineen kerralla. Vähennä punnitsemasi paino vaa’an painosta. Maksaa vain muutaman euron ja romustakin pääsee eroon 😉

Piilota luonut a16-5661761SSH (vieras), 25 Jul 2011 11:50

Tätä on kokeiltu, mutta kuitissa oli vain 100 kilon tarkkuudella lukemat. Minimiveloitus kun oli jotain sinnepäin..

Mäkeläisen käyttämän vaa’at, jotka asetetaan jokaisen renkaan alle on kyllä kaikista tarkimmat ja näppärimmät.

Yhteisöläisillä on muutakin mukavaa roipetta omissa talleissaan, joka voisi vapaammin kiertää. Vaikka pientä korvasuta vastaan.

Itse investoin ITA Toolsin nailonnauhan sidontakoneeseen, jolla on näppärä kennoja niputella. Akun ostajat saa sitä lainata ilmaiseksi, mutta muutoin joutuu maksamaan kuljetuskulut ja muutaman euron vuorokaudesta vuokraa.

Myös yksittäiseten kennojen automaattisia 50 A latureita on investoitu, koska nykyisillä BMS-ratkaisuilla tasaamaan pääsee muutaman vuoden välein. 😀

Seuraava investointikohde olikin kunnon kuljetuslaatikolla varustettu monivaakajärjestelmä, mutta se saa nyt odotella hetken.

-akkuJukka

Piilota luonut mfb4242, 25 Jul 2011 12:34 Piilota luonut a16-6530094Hannu-EV (vieras), 25 Jul 2011 14:19