VAG Konversio – Sähköautot – Nyt!

Jos tästä nyt sitten aloittelis keskustelua ja katsois mihin se johtaa. Minulla on octavia 1.6 74 kW moottori tyyppi AKL. Sama kone ja pitkälti myös tekniikka on seuraavissa VAG malleissa: Audi A3 vm. -97 -> 03 Seat Cordoba vm. -99 -> -02 Seat Ibiza vm. -99 -> -02 Seat Leon vm. -99 -> -04 Seat Toledo vm. -99 -> -04 Skoda Octavia vm. -97 -> -04 VW Bora vm. -97 -> -04 VW Golf vm. -97 -> -04

VW Polo vm. -00 -> -02

Muutkin moottorityypit saattavat sopia samaan vaihteistoon, voin selvitellä jos kiinnostaa. Projektissa on paljon kysymysmerkkejä joihin haluaisin viisaampien tai kokeneempien ottavan kantaa.

Perus asiat pitäisi ensin selvittää.

Tarvitaanko vaihteisto? Onko se kiinteä välitys moottorilta pyörille? Kytkintä ei siis tarvita? Optimaalinen välitys, voidaanko se toteuttaa vakio vaihteella vai tarvitaanko jotain kikkailua ? Peruutus varmaan onnistuu sähkömoottorilla ilman vaihteen vaihtoa? Jos nyt rupean Octavian konehuonetta mittailemaan niin minkälaiset mitat sieltä halutaan,

tarvitaanko vapaa tila keskeltä ”runkopalkkien” välistä vai lasketaanko ”poskiontelot” mukaan?

Sähkömootorin sovitus autoon kuin autoon todennäköisesti onnistuu miltätahansa nyrkkipajalta, mutta mitenkä käy ajotietokoneen ja ylipäätään mittariston joka saa kaiken tietonsa ecu:lta?
Vai pitäisikö suosiolla kaikkien Konversiokittiä havittelevien valita niin vanha aihio että mittaristo olisi mekaaninen?

Jos nyt aluksi pääsisi näistä pohdinnoista eteenpäin.

Piilota VAG Konversio luonut sajuto, 26 Feb 2008 21:50

Autovaihtoehdot kuulostaa realistiselta ja tiedän itsekin VAG-laadun olevan pitkälti kohdallaan. Perheen vanha ykkösauto odottaa suolestusta ja päivitystä (Seat Toledo).

Vaihdetta ei välttämättä tarvita, mutta ainakin aluksi moottorit asennetaan auton omaan vaihteistoon ja vääntöä rajoitetaan ohjelmallisesti.

Vaihde voidaan kytkeä kiinteästi päälle. Esim 2-vaihde. Näin on maailmalla tehty ja tiedossa on autoja, mitkä on vuosikausia pelannut ongelmitta tällein tehtynä. Mutta.. henk. koht. tuo tuntuu ”viritykseltä”, joita pitää välttää.

Peruutus toteutetaan kestomagneettikoneilla invertterin (moottorinohjaimen) avulla. Taajuutta muuttelemalla ja vaihdeiden kytketäsuhteita vaihtamalla muuttuu myös pyörimissuunta.

Ajo”tietokone” on monesti logiikkaa, joka on helposti ”johdateltavissa”. Vaatii siis crakin. Monasti toki nuo väylät on avoimia ja automotive standardeja mukaellen toteutettu. Mutta voidaan olla aivan varmoja, että softia pitää päivitellä asennuksen jälkeenkin. Se on hoidettavissa täysin automaattisesti ja langattomasti. Ei siis vaivata käyttäjää näillä asioilla turhaan. Toki asiaan voi vaikuttaa paljonkin käyttöliittymän kautta.

Yleensä me revitään se ECU kokonaan irti ja korvataan omalla. Jos se taas ei ole mahdollista jostain syystä, niin mittaristoa voi ohjata uudellakin CPU:lla.

Konehuoneesta tulisi olla mahdollisimman tarkka malli, mutta ihan perusmitatkin on jo hyvin suuntaa-antavia. Ota mittoja useammasta kohtaa leveys-, pituus- ja korkeussuunnassa.

Auton runko voi olla vaikka 100 vuotias. Se on ihan itse päätettävä 🙂 Helpointa se toki on kaikkien hyväksyntien vuoksi, mitä vanhempi se auto on. Toki… 1910-vuosimallit ei ehkä ihan ole niitä perheautoja, joita tässä projektissa haetaan…

-Jukka

Piilota Re: VAG Konversio luonut mfb4242, 27 Feb 2008 06:06

Vielä sähköistä. Jätetäänkö autoon 12 V akku vai käytetäänkö jotain hakkuria? Tässävaiheessa tuskin tuosta jännitteestä luovutaan. Käytetäänkö sähkökäyttöiseen lämmittimeen perinteistä sähkövastuta vai jotain peltier-elementtiä. Kuinkapaljon moottori tuottaa hukkalämpöä? Voidaanko sitä hyödyntää?

…..

Piilota Re: VAG Konversio luonut sajuto, 27 Feb 2008 07:33

Parempia näkökulmia odotellessa, heitän soppaan oman näkemykseni. Luultavasti kustannustehokas ratkaisu on käyttää ainakin pientä, suljettua ”upsin” akkua tasaamaan äkillistä piikkitehon tarvetta.

Vaikka sinne laittaisi hakkurin, joka kattaa virrantarpeen takalasin lämmittimestä->ajovaloihin, niin myöhemmin voi jälkiasennettuna laskelmien päälle ”ilmestyä” sellainen laite, joka vie hetkellisesti paljon tehoa. Ylimitoitettu hakkuri taas maksaa liikaa, jos pienellä ”virtapankilla” voi estää virtalähteen polvilleen menon.

Mitäs muut sanoo ? 🙂

Piilota Re: VAG Konversio luonut Eco driver, 27 Feb 2008 19:48

Octavian mittoja pellin alta. Mitat karkeita pysytään cm tasolla.

Leveydet:

– iskarikoteloiden väli 95 cm – ”runkopalkkien” väli 90 cm – moottoritilan vapaa aukko iskarikoteloiden etupuolella 130 cm

– Moottoritilan vapaa aukko etureunassa 120 cm

Pituus:

– rintapellistä puskuriin 100 cm
– moottoritilan aukon vapaa pituus 65 cm

Korkeus:

– vapaa korkeus edessä 55 cm ja takana arviolta 10 cm enemmän
– vapaa korkeus kytkinkopan yläreunasta 33 cm

Tarkennellaan tarpeenmukaan.

Piilota Re: VAG Konversio luonut sajuto, 28 Feb 2008 15:05

12V akku on ainakin käytännössä osoittautunut yhdeksi riesaksi ja huoltokohteeksi. Viimeksi eilen oli matka katketa alkuunsa, kun lyijyakku oli jäänyt latautumatta. (vika sinänsä ja akku oire). DC/DC ei nitku ja puku. Eikä se 1000W hakkuri maltaita maksa.

Suht. edullinen DC/DC autoon olisi esim joku Vicorin moduli (http://cdn.vicorpower.com/documents/datasheets/ds_375vin-maxi-family.pdf)

tai jos suositaan suomalaista: http://www.powerfinn.fi/prod_pac750u.html (sähköautoissa näitä ollaan testattu jo vuosia Suomessa.. toimii)

Jos joku ihan väkiste haluaa, jonkun puskurin sinne, niin sitten vaikka superkonkkia. 6 kpl 2000F konkkia maksaa nykyään aika vähän. Joku parikyt egee kipale. Ja ne on sit pitkäikäsiä + tehoa kipeesti niihin piikkeihin.

Lämmitys hoituu vaikka tällä: http://www.brusa.biz/products/e_rm_4249.htm . Mes-Dea valmistaa. Hinta on pari hunttia.

Moottorista ei ole hukkalämmön tuottajaksi. On parempi vaikka ohjata laturin lämmöt kabiiniin öisin. Se on varsin tehokas esilämmitys. Auto on tosi mukavasti tasasen lämmin jokapaikasta.(tykkää)

Octaviasta…. Noilla mitoilla saadaan jo tehtyä tilavuusarviointia. Voisiko arvioida, että sinne menisi esim 900 x 650 x 550 mm^3 kokoinen ”blokki” ?

-Jukka

Piilota Re: VAG Konversio luonut mfb4242, 28 Feb 2008 21:27

Varsin harmillista, jos akun käyttötunnit olivat tulleet täyteen. Täytyypä pureskella asiaa, jos suurempi hakkuri ei hunajaa maksa. Siihen 1000W voisi liittää jopa invertterin sähkökatkojen varalle.
Näppärä peli muuten, sen avulla on jo mm. Grillattu, trimmeröity+B&D:n koneella ajettu kesänurmikot kuntoon sähköttömällä torpalla sekä sulateltu kuumailma puhaltimella naapuriautosta jäisiä ovenlukkoja auki.

Piilota Re: VAG Konversio luonut Eco driver, 29 Feb 2008 09:58

Niin että mitä mahtuu Octavian pellin alle. Tuommoinen ”blokki” aika lähelle ainakin, saattaisi mahtua,(ehkä hiukan saattaa ahdistaa sivusuunnassa rintapellin alareunassa) lukuunottamatta jäljelle jäävää vaihteistoa, jarrutehostinta ja ABS ”pönttöä”. Jos jäähdytin poistetaan niin eteen saadaan lisätilaa, ei tosin täyskorkeaa.

Jonkinlaista karkeaa näkemystä kaipaisin siitä mihin suorituksiin tuommoisella aihiolla voisi päästä.

Piilota Re: VAG Konversio luonut sajuto, 03 Mar 2008 21:16